Jump to content
Friday 28 February 2020

Tumlehed

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Tumlehed

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, funderar på att byta ut min befintliga AQ151 290SP som sitter i min Flipper 700. Jag är nöjd med båten men har haft alldeles för många strulande båtsomrar så nu funderar jag på att köpa en ny motor. Skrämmande investering men då vet jag vad jag har och om jag sköter om den borde jag ha en problemfri båt många år. Alternativen jag funderar på är VP V6 200 hk med nytt SX drev Hyundai SeaSall diesel 170 hk men behåller mitt gamla drev Båda alternativen landar på ca 225 000 med installation (bara installationen verkar kosta ca 50 000 kr) Någon som kan råda mig, erfarenhet av Hyandai dieseln ? 🙂
  2. Patrikflink; OK, nu vet jag att det jag har är en 531 topp, K eller H kam, 2.3 l vev, 15x 17 propeller och ett original Bosch: K- jettronic insprut dvd ingen databox. Trots avsaknaden av "marinvev" borde väl detta ändå bli en OK kombo som orkar dra en Flipper 700 i plan och få den att varva ut. Toppfart mindre intressant men vill ju gärna att det ska kunna plana med fler i båten ? / Johan
  3. Hej, blev en intressant diskussion detta. Jag är inte säker på var jag har för vev men gör det stor skillnad på vridmomentet om jag har en 2,3 liters vev istället för 2,5 ?
  4. Hej, tack för svar. Nu börjar jag onekligen bli lite orolig om jag gjort ngt dumt. Patrikflink; Förmodligen har jag kvar samma vev i B23 alltså 2.3 l och det är här jag är rädd att det blev fel. Han som gjorde hävdar att B230 och B23 har samma cylindervolym på 2.3 l och att det inte är ngn skillnad men på ngt sätt verkar ju ända AQ151 ha en volym på 2.5 l. Det har jag kanske inte... , hu stor skillnad gör detta ? Sen sitter det en K eller H kam i den och en 531 topp. Propellern är en 15*17. Anledningen till att jag bytte var att min AQ151 var trött och förgasarna behövde bytas. Jag fick möjlighet att sätta i en nyrenoverad B23E med insprutning. Den borde kunna leverera mer än 140 hk med insprutet, enligt han som gjorde det skulle man kunna få ca 25 hk mer med insprutet. Vi tror dock att gasreglaget är felinställt och att luftspjället bara öppnar till en 3/4 vilket gör att den inte varvar ut. Ombyggnad pågår och jag håller tummarna på att detta löser problemet ! :-) ?
  5. Efter lång beslutsångest lät jag en vän byta ut min Aq151 till B23e. Alla marindelar flyttades över. Litr strul med dålig kylning så fick köpa en ny limpa och sjövattenpump. Insprutningen gör att den nu startar fint även vid kallstart. Problemet är att den inte varvar ut och istället för den förväntade större effekten så upplever jag nu att motorn är svagare. Maxvarv 4000 och med lite tålamod 20 knop på min Flipper 700. Alla tips om vad detta kan bero på mottages tacksamt, 😊
  6. Tack alla för goda råd och tips. Jag har fått lite att fundera på :-) / Johan
  7. Hej! Jag har en Flipper 700 med en gammal AQ151 och har haft stora problem att få motorn att gå i sommar. Svårstartad eller startar inte alls men går fint när den väl blivit varm. Nu har jag fått ett erbjudande från en båtmekaniker att byta ut motorn till en med mekaniskt insprut; antar att det är en B230e och att sedan flytta över delar från min nuvarande motor (limpa; brytarlöst tändsystem, sötvattenskylning etc). Är det ngn som vet ngt om dessa motorer med mekaniskt insprut ? Är det ngt att rekommendera i en båt ? Eller är det bättre att renovera förgasarna (2 Solex). Finns det fler alternativ ? Nya förgasare ? Tacksam för alla tankar kring detta :-) / Johan
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy