Jump to content
Sunday 15 September 2019
Sign in to follow this  
winzhangout

Båtcoach södra sthlm sökes

Recommended Posts

Har haft båt några år, tidigare en utombordare, nu en liten TG5000 med utombordare, men hur mycket jag än tränar lyckas jag knappt komma in mellan mina Y-bommar, ibland 10 omtag då båten alltid hur jag än försöker häva att glida med båten i sidled längs bryggan hamna på sniskan. Är sååå trött på att alltid behöva dra in mig med tampar. Finns det något som har något supertips eller som är en grym båtförare och mot betalning kan lära ut hur man lyckas få båten att bara kunna köra rakt in på plats. Har sett videos på hur man skall göra utan att lyckas och är så less på att hamna på sniskan eller ett kvarts varv på fel ledd. Skulle i övrigt inte se mig som ett totalt stolpskott så hopp finns. Har tyvärr ingen som jag känner som kan visa hur man kör och båtcoacherna verkar ha fullt upp iår. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Starkt av dig att du vågar erkänna dina brister.

Det är ett viktigt första steg.

 

Två saker som kan underlätta för att komma vidare.

  1. Var ungefär finns båten?
  2. Kan du göra en skiss på hur båtplatsen ser ut så är det lättare att ge tips.

Lycka till!

Mackey

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bekant sålde segelbåten och köpte motorbåt och upplever, speciellt vid sidvind att det är lite krångligare att lägga till. Med övning har han fått in tekniken. I denna video visas några tips, 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev per_62:

I denna video visas några tips, 

Nu är Björn en grymt skicklig båtförare. Han har skrivit en mycket bra bok, "Körteknik med snabba motorbåtar". Rekommenderas!

 

De kurser som leder "Manöverintyg för högfartsbåt" kan vara ett bra sätt att lära sig, det är nyttigt att ha någon som är med och talar om vad man gör för fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då jag köpte min första båt några år sen var jag skitdålig i manövering i hamnen. Försökte köra båt såsom en bil, som ledde till att jag kunde inte tolka och missade båtens driftsmoment och det var alltid svårt att förstå vad som båtens akter och för gör.

 

I tillägg till att förstå att ”det tar en stund”, dvs. båten alltid fortsätter röra sig i den riktning den rör, var den största ”a-ha” för mig att i stället av bilar, där man styr bilens för, ”kör” man båtens aktern. Man kan pusha och dra den för, backat och sidled. Båtens för bara reagerar till vad man gör med aktern. Min utveckling som båtförare blev mycket snabbare med denna tankesätt.

 

Det är en bra idé att ta någon erfaren med dig för en timme eller två och låt honom/henne observera dig och visa några tips.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vart finns båten? Bor i söderort och har båt i Nynäshamn så åker en del längs 73an. Har säkert tid någon gång att åka med en sväng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev winzhangout:

Har haft båt några år, tidigare en utombordare, nu en liten TG5000 med utombordare, men hur mycket jag än tränar lyckas jag knappt komma in mellan mina Y-bommar, ibland 10 omtag då båten alltid hur jag än försöker häva att glida med båten i sidled längs bryggan hamna på sniskan. Är sååå trött på att alltid behöva dra in mig med tampar. Finns det något som har något supertips eller som är en grym båtförare och mot betalning kan lära ut hur man lyckas få båten att bara kunna köra rakt in på plats. Har sett videos på hur man skall göra utan att lyckas och är så less på att hamna på sniskan eller ett kvarts varv på fel ledd. Skulle i övrigt inte se mig som ett totalt stolpskott så hopp finns. Har tyvärr ingen som jag känner som kan visa hur man kör och båtcoacherna verkar ha fullt upp iår. 

 

Precis som Finnen påpekar ovan - ett vanligt misstag är att köra in båten mellan bommarna som man parkerar sin bil. Dvs man svänger med en viss fart och båten fortsätter i tangentens riktning/sidled. 

 

Stanna upp, räta upp (ta höjd för vind/avdrift) och var sedan inte rädd för att använda styrfart hela vägen in. Dvs du kör båten fram till bryggan snarare än att glida in. Det kan kännas läskigt i början och att det går lite väl fort, men lita på motorns back. När du kommit halvvägs in så backa rejält. Sedan övar du tills du känner dig bekväm med hur långt fram du kan köra innan back.

 

Det går att pysa in också beroende på båt men min erfarenhet är att styrfart är säkrast om man vill komma in hyffsat rakt utan märken på skrovsidorna 🙂 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många tips och de som erbjudit sig coacha dock helt tyst ifrån TS. Sommaren slut? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om TS tappat intresset kanske det finns en och annan som kan vara intresserad. 

 

Det finns flera variablar som man skall blanda in när man kör båt. 

Motorbåt som flera tidigare sagt beter sig som en bil på is - man kör på sladd. 

Segelbåt kräver lite mer fart och är lite mer kursstabila än motorbåtar (beroende på vilken typ av segelbåt). 

 

- Är de strömt i vattnet? Om så är fallet - försök inte jobba mot strömmen - jobba med den, använd den som drivkraft. 

 

- Vilket håll blåser det ifrån? Försök inte jobba mot vinden, då vinner vinden. Följ med vinden, använd vinden som drivkraft. 

 

Man ser ofta folk som missar vindens påverkan, då kan det bli lite cirkus. 

 

Exempel från helgen, låg i Vaxholm, stäv mot brygga mooring lina.

Släppte stävförtöjningarna. Släppte mooring linan, lät den sjunka. Tänkte backa ut mot styrbord (in mot hamnen) och köra ut. Men det blåste mer än jag märke (låg bakom en flybridge båt). Ändrade min tanke, eftersom vinden ville trycka båten åt mitt babord, backade ut med aktern åt styrbord för att där det fanns plats vända båten och köra ut. Vinden gjorde det mesta i min manövrering. Hade jag jobbat mot vinden hade jag fått köra livet ur min lilla motor och bogpropeller. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ibland, (ganska sällsynt) uppdrag att hjälpa folk förstå sin plotter, radar mm i båten under en en liten tur, typ en timma. Det brukar vara uppskattat och ger deltagarna ett antal små tips. Det lustiga är att det är mest läkare som köper tjänsten. De är ju inte dumma och fattar allt direkt.

Ofta vill de att jag ska visa hur man lägger till på bästa sätt men då brukar jag slingra mig ur det och skylla på att jag behöver prova båten först mm. Så det får bli lite allmänna råd. Det vanligaste: Inte så fort!

Det funkar bra, jag tror att när de har med sig någon som de tror är specialist så blir det lugnare. Min kommentar brukar vara: Vad var det jag skulle lära dig?

Troligen finns det ett stort behov av praktiskt lärande. Kanske något för båtklubbarna?

Har även kört "slusskurs". Mycket trevligt, vi satt på ett fik och tittade på båtar som skulle slussa. De lärde sig snabbt hur man inte ska göra! Viktigast var kanske att avdramatisera det hela.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy