Tobbe1234 0 Postad 9 timmar sedan Tjena, Jag har en Sea Ray och nu har jag tänkta att få lite ordning på elsystemet och laddning av batteribankerna. Jag har givetvis ett startbatteri och en förbrukningsbank uppe på detta har jag en bogpropeller med tillhörande batteri. På motor sitter en 90 amp generator denna är kopplade till en Sterling Pro Splitt r123 för tre batteribanker. Detta funkar riktigt bra, denna sterling ”splitter” fördelar laddningen riktigt bra Först startbatteriet efter det förbrukningbanken och sist bogpropellerbtteriet. Jag har även solpaneler och en Victron Mppt. Nu har jag tänkt att jag ska på sikt byta ut förbrukningsbatterierna till Lithium och nu kommer då frågan. Kan man lösa detta med att sätta en Victron DC to Dc mellan startbatteri och förbrukningsbanken, det kan man givetvis. Men hur gör jag med bogpropellerbatteriet? Kan man sätta en DC to DC mellan litiumbatterierna och bogpropellerbatteriet och ställa start och stopp laddningen så att detta batteri laddas efter förbruknings batteriet // Tobbe123 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 685 Postad 8 timmar sedan (redigerade) Jag är absolut ingen expert på detta men har läst och funderat en hel del. Känner inte till Sterlings produkter heller. Så här skulle jag göra med en vanlig generator. Generatorn får ladda både startbatteriet och bogis-batteriet (samt ev batteri till ankarspel) som ju bör vara av samma typ och bly/syra. Sedan sätter du en DC-DC laddare mellan startbatteriet och litiumbanken. Klart. Start och bogis batterierna behöver oftast inte så mycket laddning så det brukar vanligtvis gå ganska fort att ladda upp dem efter den korta tid de jobbat. Välkommen till MG! Redigerad 8 timmar sedan av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser