Gå till innehåll
onsdag 01 oktober 2025
raol

Vakuumpåsar för dynor?

Rekommendera Poster

Pga ändrade bostadsförhållanden finns från och med denna vintern ingen förvaringsplats för båtens dynor inomhus, men att låta dem ligga helt "öppna" i båten är kanske också tveksamt ur ett mögelperspektiv. Ett par flytvästar som legat i båten under vintern har fått lite prickar, men det är inget synligt mögel i övrigt, inte heller på ryggstödens "dynor" som är fastbyggda och alltid varit kvar i båten.

El kommer inte finnas möjlighet till under vintern, så att köra avfuktare eller värmare är inte möjligt, och skulle ändå bli väldigt dyrt. Hyra lagerlokal för dynorna finns det inte pengar till.

Nu funderar vi på en lite mer skyddande lösning, och jag kom på att man kanske kan lägga in alla dynor i vakuumpåsar. Med nästan all luft utsugen borde det vara minimalt med fukt kvar, och med lite billiga påsar med kiselgel i för att ta det sista av fukten borde det väl vara hyfsat skyddat?

Nån som har testat, inte bara dynor utan generell förvaring av tygföremål (filtar, lakan, kuddar, täcken eller annat sånt) i vakuumpåsar i båten under vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar hem täcken, kuddar, lakan, bäddmadrasser (lösa textilier) som får ligga luftigt ett par dagar sedan vakuumpackas de för vinterdörvaring i båten. Dynorna ställer vi på högkant i ruffen så luftigt som möjligt. Har ett antal kg selicagel i tvättpåsar liggande runt om i båten, även ättika i en godisburk placeras i båten. Funkat i 10 år i Sthlm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag packar täcken och kuddar i vaccumpåsar som förvaras i båten. Förra året var första året jag lämnade dynorna i båten. Stängde alla ventiler till ruffen, ställde dynor på högkant, körde avfuktare i två dygn med ruffdörren stängd, därefter lyfte jag ut avfuktaren och så fick ruffen vara stängd hela vintern. Funkade fint och kändes frächt när jsg öppnade upp på våren.

Prövar samma i år också.

Mina dynor är för stora för de vaccumpåsar jag prövat (Rusta och Clas Ohlson), annars hade jag definitivt vaccumpackat dem också. Tror det är bra förvaringsmetod om man vill förvara dem i båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat vakuumpåsar för hela sängmadrasser (220 x 100 cm) på Amazon för ganska små belopp, och de rymmer de största dynorna.

Kan inte köra med avfuktare mer än några timmar i taget eftersom elen inte får vara inkopplad mer än korta perioder dagtid, så det är inget riktigt alternativ. Och så fort man öppnar kommer det in fuktig luft igen, så det gör ingen direkt nytta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev raol:

Nån som har testat, inte bara dynor utan generell förvaring av tygföremål (filtar, lakan, kuddar, täcken eller annat sånt) i vakuumpåsar i båten under vintern?

Fungerar väldigt bra, men som micke_102 skriver är det bra om du har möjlighet att ta hem grejorna några dagar så de är riktigt torra, så gjorde jag. Brukar också ställa ett durkslag (plast) med vägsalt (inte tösalt) över en hink i ruffen mot fukt och det är effektivt och väldigt billig metod mot fukt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev s841:

Fungerar väldigt bra, men som micke_102 skriver är det bra om du har möjlighet att ta hem grejorna några dagar så de är riktigt torra, så gjorde jag. Brukar också ställa ett durkslag (plast) med vägsalt (inte tösalt) över en hink i ruffen mot fukt och det är effektivt och väldigt billig metod mot fukt. 

Ta ur tillfälligt är inte ett realistiskt alternativ, utan de kommer att behöva vara i båten hela tiden.

Tösalt och det har vi gjort flera vintrar, så det blir det nu också. Men vakuumförpackade dynor påverkas förstås inte av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tippa att det är rätt mycket fukt i dynorna med tanke på den fuktiga luften så här års. Så kanske ställa någon dyna i taget på högkant och värma på dem ordentligt med värmefläkt innan de packas in?

Silica-påsar är säkert en bra idé, antar att man kan köpa bulkpack för liten peng?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Virvelvind:

Skulle tippa att det är rätt mycket fukt i dynorna med tanke på den fuktiga luften så här års. Så kanske ställa någon dyna i taget på högkant och värma på dem ordentligt med värmefläkt innan de packas in?

Silica-påsar är säkert en bra idé, antar att man kan köpa bulkpack för liten peng?

Har inte möjlighet att köra med värmefläkt.

Men jag funderar på att stoppa in dynorna i påsar utan att suga ur luften inledningsvis, men stoppa in kiselgel för att suga åt sig fukten som finns under några dygn. Sen suga ut och ha påsarna kvar. Tänker att fukten lättare kommer ut i luften och kan nå påsarna om det finns luft för transporten.

Kiselgelspåsarna är väldigt billiga. Ungefär 100 kr/kg. Som lösgodis ungefär.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...