Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
Kaparen

Volvo Penta MD11D - Hur stor generator?

Rekommendera Poster

Hur stor får generatorn vara?

I min havskryssare som helst seglas finns en Volvo Penta MD11D med originalgenerator som ska ge 60 A när generatorn är kall. 

Jag önskar större generator för att snabbare kunna ladda en större AGM-batteribank men hur stor får generatorn vara? Eller rättare sagt, hur stor effekt får generatorn ta från motorn?

Jag har kommit över en större generator (Balmar) och en laddningsregulator (Wakespeed WS500) med vilken man kan ställa in generatorns effekt vid olika varvtal så att tex generatorn inte belastar motorn tungt vid tomgångsvarv.  

Jag är klar över att starkare laddström kräver översyn av elsystemet med grövre kablar och säkringar men nu undrar jag om belastningen på motorn. Finns det risk att tex vevaxel eller vevlager far illa av en generator som drar svänghjulet hårt åt ett håll?  

Eftersom originalgeneratorn är på 60 A och det har gått bra i många årtionden ska kan man ju utgå från att det fungerar. 

AB MarinService säljer en 90 A generator som ska kunna monteras på bla MD11D. Om det är rätt tänkt vet jag inte. 

Men kan man ta ut högre effekt från generatorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Original till Yanmar YSM12 var på 30 A.

Bytte till en Mazda 70 A bilgenerator.

Har kopplat in en strömbrytare som jag kan välja med när laddningen ska starta.

Om de laddar från början, blir det svårt för motorn att komma över tomgångsvarvet.

Då ett herrans stånkande.

Just denna generator kom att gå åt fel håll.

Laddar bra, men interna kylningen funkade dåligt.

Plockade ur rotorn och svarvade loss de interna kylflänsarna. Bytte plats. Riktade, Tiggade och balanserade

Funkat många år nu.

Så det jag ville säga... Välj en generator med samma riktning på driften som den gamla. Annars blir kylningen lidande.

Här skrev jag om projektet:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4062854#p4062941

Tidigare i den tråden beskrev jag hur jag bytte remskiva för att få ett högre varvtal och då förbättrad kylning.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Kaparen:

Hur stor får generatorn vara?

I min havskryssare som helst seglas finns en Volvo Penta MD11D med originalgenerator som ska ge 60 A när generatorn är kall. 

Jag önskar större generator för att snabbare kunna ladda en större AGM-batteribank men hur stor får generatorn vara? Eller rättare sagt, hur stor effekt får generatorn ta från motorn?

Jag har kommit över en större generator (Balmar) och en laddningsregulator (Wakespeed WS500) med vilken man kan ställa in generatorns effekt vid olika varvtal så att tex generatorn inte belastar motorn tungt vid tomgångsvarv.  

Jag är klar över att starkare laddström kräver översyn av elsystemet med grövre kablar och säkringar men nu undrar jag om belastningen på motorn. Finns det risk att tex vevaxel eller vevlager far illa av en generator som drar svänghjulet hårt åt ett håll?  

Eftersom originalgeneratorn är på 60 A och det har gått bra i många årtionden ska kan man ju utgå från att det fungerar. 

AB MarinService säljer en 90 A generator som ska kunna monteras på bla MD11D. Om det är rätt tänkt vet jag inte. 

Men kan man ta ut högre effekt från generatorn?

MD11D tillverkades i början av 1980-talet. Det är en rejäl klump som sannolikt är överdimensionerad i de mekaniska delarna (obs - killgissning). Dåtidens motorer var inte så slimmade avseende hållfasthet och livslängd som modernare "lättviktsmotorer" är. Den bör rimligtvis tåla en större belastning från en generator (så klart inom rimliga gränser).

Om du redan har en kraftigare Balmar med reglerbar laddningsregulator så är det väl bara att testa hur mycket belastning motorn orkar med utan att sacka alltför mycket. Går det trögt så är det bara att vrida ner laddningseffekten.

Du ska inte förvänta dig någon överdriven snabbare laddning av AGM-batterierna. Blybatterier av alla typer tar emot så mycket laddning de vill ha och det är inte alltid så mycket. Inledningsvis kan de ta emot en del men så fort spänningen ökar så minskar strömmen in i batteriet. Det kan inte den värsta överdimensionerade generator ändra på.

Om du övergår till LFP-batterier så hamnar du i en annan situation. Den batteritypen suger i sig så mycket ström som generatorn kan producera. Då blir begränsningen motorstyrkan och kylning av generatorn så den inte "eldas upp" men det kan du styra med den reglerbara regulatorn.

I min förra båt bytte jag till en kraftigare generator (ej styrbar) av samma skäl som du anger. Nyttan var begränsad. Jag noterade inga problem för motorn på 20hp att orka med den något ökade belasningen. (Minns inte effekten varken på orginalgenerator eller utbytesgenerator.)

I nuvarande båt sitter en 30hp motor med 80A generator. Den har tidigare laddat 300Ah AGM-batterier men oftast med rätt få ampere p.g.a. ovanstående beskrivning av blybatteriers ovilja att ta emot laddning när spänningen stiger. Sedan två år sitter det 250Ah LFP-batterier i batterilådan. Motorn (Yanmar av nyare konstruktion än din Penta) visar inga tendenser att att inte orka. Däremot har jag installerat en DC-DC-laddare (Victron XS 50A) för att kunna strypa laddningen så att generatorn inte blir överhettad. Utan strypningen så laddade generatorn uppåt 70A men när temperaturen passerade 90 grader så stängde jag laddningen till batteribanken för att rädda generatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...