BjLind 1 Postad 2 timmar sedan Hej Har en Ryds 478 med Mercury 50 hk 4 takt som ska förvaras i en lada under vintern. Jag räknar med att det blir minusgrader där inne. Vilka förberedelser behöver jag vidta för att förhindra skador på båt och motor från kyla? Gällande båten, behöver jag öppna ”bottenpluggen”? I motorns manual står det att man ska ha något stabiliserande bränsle om bensinen innehåller alkohol, men har ju kört på ”vanligt” 95-oktanig bensin. En bekant pratade om att man skulle torrköra motorn en kort stund för att få ut ”kylvattnet”, men det hittar jag inget om i manualen. Behövs inte det? Är det inte risk att det vattnet som finns i kylsystemet fryser och expanderar? Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 679 Postad 1 timme sedan (redigerade) Några svar på dina frågor. Att ha 95-oktanig bensin i motorn under vintervilan är inte bra. Kör den sista stunden (15 minuter på tomgång räcker säkert) med alkylatbensin. Välj rätt sort, dvs 4-taktsbensin. Bättre än diverse ”stabiliserande” medel anser jag. (95-bensin rekommenderar jag inte öht till utombordare. Bättre med 98.) Bottenpluggen (dyvikan) är bra att ta ur om det finns sådan så att vatten rinner ur mellan skroven. Se till att båten lutar lite akterut. Motorn bör tiltas ner så att vattnet rinner ur växelhuset. Någon ”torrkörning” behövs inte. (Ibland kan man se rekommendationer om att ta ur bensinslangen ur motorn och köra så att bensinen sugs ur förgasare mm men använder man alkylatbensin några minuter inför förvaringen så behövs inte detta.) Kolla så det inte är vatten i växelhusoljan och, helst, byt olja och packningar. Redigerad 1 timme sedan av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser