Gå till innehåll
söndag 28 september 2025
kotten33

Hjälpstartare

Rekommendera Poster

Mitt batteri var tomt när jag skulle ta upp båten, lite störigt.
Q display är ju kopplad förbi huvudströmbrytaren vilket gör att den smyg drar lite hela tiden.

Tänkte nu köpa en portabel hjälpstartare, någon som har en sådan och kan tipsa lite vilken som är vettig.

Har en Yamaha 60hkr (2022)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns väl lite slösa att köpa en hjälpstartare för att bara få igång motorn.

Går det inte att ladda batteriet?

Eller om det är någon som kan låna dig ett batteri medan du tar upp båten.

Om du laddar batteriet på plats i båten, koppla loss batteripolskorna före du laddar.

Är batteriet så pass dåligt att det inte går att ladda måste du ju ändå köpa ett nytt.

Jämför mått och kapacitet (CCA och Ah) med det som sitter där samt kolla instruktionsboken vad där anges för batterikapacitet.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Känns väl lite slösa att köpa en hjälpstartare för att bara få igång motorn.

Går det inte att ladda batteriet?

Eller om det är någon som kan låna dig ett batteri medan du tar upp båten.

Om du laddar batteriet på plats i båten, koppla loss batteripolskorna före du laddar.

Är batteriet så pass dåligt att det inte går att ladda måste du ju ändå köpa ett nytt.

Jämför mått och kapacitet (CCA och Ah) med det som sitter där samt kolla instruktionsboken vad där anges för batterikapacitet.

//Pär

Onödigt vet jag inte, det blev hur meckigt som helst nu senast när batteriet var tomt.
Vi hade åkt till båtplatsen på kvällen för att ta upp båten för att sedan morgonen behöva åka till serviceverkstaden inför hösten. Nu startade inte motorn med följd att det inte gick att ta sig till platsen där min båttrailer stod. Det går inte ladda på plats, man måste ta ur batteriet och åka hem.

Men om vi släpper att du tycker det är onödigt och jag gärna vill ha en hjälpstartare iaf, frågan kvarstår då från ursprungs inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

1 timme sedan skrev kotten33:

Onödigt vet jag inte, det blev hur meckigt som helst nu senast när batteriet var tomt.

Tydligen har ditt batteri varit urladdat tidigare under säsongen och om vi då ponerar att ditt batteri har sulfaterade eller sönderskakade blyplattor om det är ett vanligt bly/syra batteri så hjälper föga en power pack/booster pack.

Du måste nog byta batteri och dessutom kolla laddningen från motorn så att likriktare/regulator eller ännu värre statorn inte är defekta.

Men vill du ha en bra så:

Attack Booster 1860 12 V, brukar ligga strax under 5000 kr.

Du kan säkert hitta billigare men kvaliteten är helt annan och du måste ändå köpa nytt batteri även om du får igång motorn tillfälligt.

I en båt skall det sitta ett riktigt marinbatteri som klarar av skakningar, stötar mm. ett vanligt startbatteri till en bil klarar inte detta, de går sönder efter ett tag...

Ett riktigt Marinbatteri (startbatteri) brukar kosta runt 1400–1600 kr, finns säkert billigare på billighetsvaruhusen men kvaliteten är därefter...

Något annat än ett rent Marinbatteri hade jag inte satt i en båt.

Ursäkta att jag verkar hård men det finns tyvärr inga genvägar...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Tydligen har ditt batteri varit urladdat tidigare under säsongen och om vi då ponerar att ditt batteri har sulfaterade eller sönderskakade blyplattor om det är ett vanligt bly/syra batteri så hjälper föga en power pack/booster pack.

Du måste nog byta batteri och dessutom kolla laddningen från motorn så att likriktare/regulator eller ännu värre statorn inte är defekta.

Men vill du ha en bra så:

Attack Booster 1860 12 V, brukar ligga strax under 5000 kr.

Du kan säkert hitta billigare men kvaliteten är helt annan och du måste ändå köpa nytt batteri även om du får igång motorn tillfälligt.

I en båt skall det sitta ett riktigt marinbatteri som klarar av skakningar, stötar mm. ett vanligt startbatteri till en bil klarar inte detta, de går sönder efter ett tag...

Ett riktigt Marinbatteri (startbatteri) brukar kosta runt 1400–1600 kr, finns säkert billigare på billighetsvaruhusen men kvaliteten är därefter...

Något annat än ett rent Marinbatteri hade jag inte satt i en båt.

Ursäkta att jag verkar hård men det finns tyvärr inga genvägar...

//Pär

Batteriet är helt nytt då båten är helt ny och bara gått 7 timmar, så att batteriet är trasigt är föga troligt och inget problem med laddningen heller. Då den är köpt på ett riktigt Yamaha center så skulle jag säga att man inte monterar något annat är ett marint batteri, så där är jag inte orolig.

Problemet är att den stod för länge utan körande och att min plotter drar lite ström då det är internet uppkopplad hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har jobbat som bilbärgare i många år och startat diverse fordon med både booster och startkablar. Har använt både dyra och billiga startbooster, ska du göra 10 - 12 starthjälper om dagen så är en dyr kvalitetsmaskin ett måste. En starthjälp någon gång i bland så klarar i princip vilken som helst det. en för en tusenlapp är helt ok. Noco är en vettig maskin, kampanj på mekonomen just nu. Själv köpte jag en riktig budgetgrej på Gekås för två år sedan 399:-  tänkte en leksak men provar för dem pengarna och jäklar vad den har levererat den har får jobba mycket, nackdelen är att den slår ifrån när den gått i 10 s utan att det startar då får man återaktivera den. Kom ihåg att det spelar ingen roll om du har en dyr eller billig booster om den inte är laddad när du ska använda den.

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en från biltema och det var bra fart i den, bara använt en gång och då var visserligen inte batteriet helt urladdat men det blev bra snurr på både powertrimmen och startmotorn.

Det kan ju vara ett budget alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...