Jump to content
Tuesday 22 June 2021
ajanse

Överhettad utombordare

Recommended Posts

Hej.

Har en 25hp Tohatsu (2 takt från 2004) som inte kyler som den ska.

Går i ca 5 min, sedar nyper / stannar den och är glödhet.

Jag har bytt impeller, tändstift, bensin och tagit bort termostaten. Det kommer vatten ur skvallerröret men det är "mjölkigt" i färgen men det är inte blandat med bensin.

Komptryck ligger på 9 så det verkar OK.

Mina ideer är slut, någon som har förslag på mer felsökning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du bytte impeller, hur såg den gamla ut? Satt alla blad kvar? I annat fall är det troligen ett eller flera bladdelar som har åkt in i kylkanalerna och täpper till.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen till forumet!
(Du är ju ny för oss på forumet så du får ursäkta ifall vi måste ställa smått självklara frågor. 😉)

Fråga 1:
Jag förutsätter att du blandar i stipulerad procentsats av tvåtaktsolja i bensintanken vid varje påfyllning, är det så!? (Ids inte kolla blandningsförhållandet, det ser du enklast själv i original-bruksanvisningen.)
Fråga 2:
Har förresten din "2-takts Tohatsu 25 från 2004" två eller tre cylindrar, bägge varianter har tydligen funnits. (Kanske inte just 2004 men ändå?)


Många saker kan orsaka överhettning. I min saxade bild nedan syns - inom min röda ram - mer eller mindre tänkbara orsaker.

För övrigt finns en bra fungerande källa till skisser, vill tipsa om reservdelssajten boats.net.
(Länkas ofta till den på detta forum för  där finns många skisser och även litet andra finesser. Dock måste jag backa till 2003 för att hitta en 2-taktare - men det är usa-marknaden det?)


Bildkälla: Bruksanvisning, owners manual PDF
 

överhettn.png

Edited by Thomas-1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej.

 

Blandat som vanligt sedan många år, har haft båten med samma motor sedan 2006.

Det är en tvåcylindrig motor.

Tack för nya uppslag att kolla enl. manualen. 

mvh

a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Har samma problem med min tohatsu 25 2-takt. Hur löste du det? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr inte löst det, och troligtvis behöver jag plocka isär allt och rengöra alla kanaler, byta packningar etc. Har inte haft tid och lämna in den blev dyrt då felsökning kostade 1300:-/timme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var impellen som satt på fel håll. Motorn funkar fint nu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara för att lägga till ifall nån annan har samma bekymmer... 

 

Det är viktigt att bredden på Impellerns blad är den rätta. Alltså inte längden på flärparna. 

 

Ska täta mot pump botten och lock. 

 

Kan så lätt bli fel, om man köper en som ser typ liknande ut. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-19 vid 23:21 skrev ajanse:

Tyvärr inte löst det, och troligtvis behöver jag plocka isär allt och rengöra alla kanaler, byta packningar etc. Har inte haft tid och lämna in den blev dyrt då felsökning kostade 1300:-/timme.

Jag tror som du att det är stopp i någon av kanalerna. Har du provat att köra motorn utan termostathuset för att se om det kommer vatten fram till termostaten? Då får du reda på vilken sida av termostaten som stoppet är på. Eftersom du skriver att du har en skvallerstråle kan man ju förutsätta att vattenpumpen fungerar som den ska.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Sigge123:

Var impellen som satt på fel håll. Motorn funkar fint nu. 

Men, nu har TS tillfört något... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Hybro:

Men, nu har TS tillfört något... 

Med det var ju inte TS som skrev utan Sigge123 som haft ett liknande problem. F ö visste jag inte att man kunde montera en impeller på fel håll?! De är väl oftast helt symmetriska?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
59 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Med det var ju inte TS som skrev utan Sigge123 som haft ett liknande problem. F ö visste jag inte att man kunde montera en impeller på fel håll?! De är väl oftast helt symmetriska?

Jag håller med, jag skrev i tråden till Ajanse inte Sigge. Impellern är symmetrisk på små motorer. Förmodligen har Sigge snurrat drivaxeln åt fel håll när han trätt på pumphuset så att gummibladet vikt sig åt fel håll. När de väl lagt sig fel så är utrymmet för litet för att de ska kunna hitta rätt av sig själva. 

Ajanses fel verkar dock inte vara kopplat till vattenpumpen eftersom han har normal skvallerstråle. Han har nog stopp i kylkanalerna, och om man plockar bort termostathuset och kör motorn så kan han utesluta halva kylsystemet genom att se om det kommer vatten fram till termostaten. Då blir resterande felsökning lättare om man vet vilken halva man ska leta i.

Edited by Craycoat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy