Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
cocos

Mariner 30hk 4-takt, varvar men ingen fart?

Rekommendera Poster

Hej va ute och fiska idag och gasa på ut till fiske stället och trolla runt i kanske 4 timmar. Sedan när vi skulle åka hem gasa jag på med märkte att den va väldigt seg med att komma upp i hastighet och varv. Men när den kommer upp i fullt varv så hörde man att motorn bara varva ur men fick ingen kraft? Tänkte att jag fått nån skit i propellern eller att de va för att de gick sån sjö när vi skulle åka hem. Motorn i fråga är en mariner 30hk efi 2003. 

 

Någon som har några tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ziggemannen:

Vulkningen i propellern har släppt kanske? Hoppat ur växel?

Om du inte har oljud är det 99% säkert propellern. för att testa, Gör märken t.ex. med nagellack på något radiellt "innanför" avgasutsläppet t.ex. axelmuttern och mitt för detta märke, ett märke på något radiellt "utanför" avgasutsläppet. Provocera fram felet och kolla om märkena förskjutits inbördes. För en så liten motor är det i så fall ny propeller som gäller.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tänkte prova båten i kväll och se om det är detta fel, men som de låter och som jag läst så verkar de vara detta problem. 

 

Nu till en annan fråga, vad ska ja ha för propeller sedan. Båten jag har är ju fruktansvärt baktung som den är original vilket gör att de går sakta för den att komma upp i hastighet och planing. kan man ändra detta så den går ner fortare i planing? 

 

Idag gör båten ca 19-20 knop.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ev. gå ned i stigning. Vet du vad den varvar max med nuvarande propeller och vad som är rekommenderat max för motorn? Ett sätt att tänka kring detta är att dimensionera för max last och sedan hålla igen på gasen vid lägre belastning. Du tappar då en del toppfart och får lite högre bränsleförbrukning men kommer lättare upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev guestsson:

Du kan ev. gå ned i stigning

... samt öka bladytan. Propellern greppar då bättre. 
Är det viktigt så tala med en marinfirma så du kan testa olika alternativ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...