Gå till innehåll
torsdag 18 december 2025
Mr_m

Bytt impeller Mercruiser 5.0 MPI (inget avgasvatten)

Rekommendera Poster

Tja.

 

bytte precis impeller i pumphuset uppe i motorn på min Mercruiser 5.0 MPI med Bravo III drev. 

 

Kom ju ut en del vatten när jag lossade de två slangarna. Och huset såg fint ut. Och likaså den gamla impellern som bara hade gått typ 30h.

 

iallfall. Monterade ihop allt med packning som jag kontrollerade att den satt rätt inna ihopskruvning. Dit med allt igen inkl serpentinremmen. 

 

På med spolmuffen och slangen. 

Startar och, Motorn startat direkt och går klockrent. Men det kommer inget avgasvatten direkt.

 

så då till frågan, i höstas körde jag med spolmuffen och den spottade på bra i drevet. Måste man fylla upp några slangar uppe i motorn med vatten först så att man skapar ett tryck? Måste motorn gå längre och varm så termostaten öppnar. Vågar ju inte köra mer än typ 1min max så impellern bränns upp. 

 

Vad är fel?  Eller vad har jag gjort för fel? 

 

/Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar alltid för vana att fylla sugslangen mellan drev/sköld och impellerpump med vatten efter impellerbyte.

Visserligen VP drev/motor men impellerpumpen fungerar på samma sätt oavsett VP eller Merc.

Termostaten har inge att göra med kylvatten ut i avgassystemet.

Borde också följt med en tub med smörjmedel som skyddar impeller vid första uppstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått tillbaks slangarna på rätt ställe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Har du fått tillbaks slangarna på rätt ställe?

 

Yes de sitter där de satt. Va ju bara två stycken så inte så krångligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Jag tar alltid för vana att fylla sugslangen mellan drev/sköld och impellerpump med vatten efter impellerbyte.

Visserligen VP drev/motor men impellerpumpen fungerar på samma sätt oavsett VP eller Merc.

Termostaten har inge att göra med kylvatten ut i avgassystemet.

Borde också följt med en tub med smörjmedel som skyddar impeller vid första uppstart.

 

 

Fyllde slangen som det skvalade ut en massa kylvatten från men hjälpte inte. Någon smörjmedel va det inte med, oljade dock in den lite innan jag satte dit den. 

 

Kan packningen kommit fel och orsaka att det inte blir tillräckligt med tryck? 

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lös kil som ska låsa impellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla även vad Rascal skrev ang kilen, är det så och kilen trillat bort så bortse från vad jag skrivit här nedan

 

Nu vet jag inte på rak arm hur det ser ut på insidan av skölden på Bravo III men går det att lossa sugslangen där och ev skarva på den för att sedan ner i en dunk (minst 10 l) med vatten, så pumpen kommer igång utan luftläckage, som det gärna blir med spolmuff.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja.

 

Pumphuset har ingen kil iofs, och impellern sitter uppe i motorn på min modell och inte nere i drevet. Men tack så hjärtligt för alla förslag och tips. Kanon med ett levande forum för diskussioner :)

 

Dock tror jag det löst sig. Monterade bort allt idag tidigt på morgonkvisten och trots att jag kollade både tbå och tre gånger hade två blad från impellern vikt sig åt fel håll, Förmodligen har jag dragit lite på hjulet till axeln och de gått iväg. Nu är det ditskruvat igen och ska göra uppstart i eftermiddag :) så hoppas det va problemet.

 

Återkommer.

 

 

/Micke

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma och startat upp nu. Får inget avgasvatten ändå. Rivit ner allt igen. Startat igen. Funkar fortfarande inte. 

 

Vafasen kan de vara? 

 

Kan man dela på drevet under trimcylindrarna och kolla slangarna? Eller måste man tömma drevoljan först. 

 

Så ledsamt och nu när allt övrigt är iordning så strular den här jä..a skiten. 🤬

 

alla tips och idéer mottages tacksamt. Ska ju sjösätta i helgen är planen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga men har du kollat att det inte är stopp i nån av slangarna eller i utkastar hålet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett grejerna i verkligheten (dvs killgissning nu😋) men...

 

Du skriver att impellern sitter på motorn och då måste ju pumpen suga vatten ett stycke.

 

Har du fått allt tätt innan pumpen så den inte suger luft?

 

Kan du (eller har du redan?) fylla sugslangen med vatten och prova sedan?

(Ja, det ska inte behövas men ibland behöver man göra saker som inte ska behövas när det gäller pumpar och luftfickor)

 

Lycka till!

 

/Mathias.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Har aldrig sett grejerna i verkligheten (dvs killgissning nu😋) men...

 

Du skriver att impellern sitter på motorn och då måste ju pumpen suga vatten ett stycke.

 

Har du fått allt tätt innan pumpen så den inte suger luft?

 

Kan du (eller har du redan?) fylla sugslangen med vatten och prova sedan?

(Ja, det ska inte behövas men ibland behöver man göra saker som inte ska behövas när det gäller pumpar och luftfickor)

 

Lycka till!

 

/Mathias.

 

 

Hej. 

 

Japp impellern sitter ovanför vattenlinjen ned till vänster på motorn. 

 

Jag är rätt grön på båtmotorer, så vet faktiskt inte vilken sugslangen är? 

 

Men efter att ha läst en massa nu på USA forum så verkar detta vara vanligt på bravo III drev ihop med denna motorn. Spolmuff och slang är inte tillräckligt för att få upp vattnet skriver dem, utan man måste få i båten i vattnet så alla slangar fylls (även bakvägen) men hade ju underlättat att veta vilken som är sugslangen iofs 😄

 

blir att åka ner och slänga i den, problemet då är ju att man inte ser om det kommer vatten då utblåset ligger under vattenlinjen. Men man får väl hålla koll på tempen och ev skruva loss allt och kontrollera impellern (borde väl gå att göra i sjön) 

 

mer tips är alltid välkommet om fler varit ute för detta?

 

/Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då verkar det som det du har läst stämmer med mina generella erfarenheter ang. pumpar.

 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att förklara vilken som är sugslangen. Det måste inte vara en slang, kan vara ett rör eller kanal eller en kombination.

 

Det jag egentligen menar är "slangen" som går från "sjön" till impellern.

 

Kan du kanske öppna impellerhuset och spola in vatten med en slang bakvägen. Sätt fast spolmuffen först och när det rinner ut vatten ur den så täpp inloppet tillfälligt. Återmontera impellerhuset och sen på med slangen på muffen och provstarta.

 

Syftet är att få bort luften från drevet hela vägen till impellern.

Luft i systemet är inte bra, kan orsaka dina problem.

 

Hoppas du förstår hur jag menar.

 

Kämpa på, fint båtväder i helgen 🙂

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Okej, då verkar det som det du har läst stämmer med mina generella erfarenheter ang. pumpar.

 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att förklara vilken som är sugslangen. Det måste inte vara en slang, kan vara ett rör eller kanal eller en kombination.

 

Det jag egentligen menar är "slangen" som går från "sjön" till impellern.

 

Kan du kanske öppna impellerhuset och spola in vatten med en slang bakvägen. Sätt fast spolmuffen först och när det rinner ut vatten ur den så täpp inloppet tillfälligt. Återmontera impellerhuset och sen på med slangen på muffen och provstarta.

 

Syftet är att få bort luften från drevet hela vägen till impellern.

Luft i systemet är inte bra, kan orsaka dina problem.

 

Hoppas du förstår hur jag menar.

 

Kämpa på, fint båtväder i helgen 🙂

 

/Mathias

 

 

Tack för tipsen. Får åka ner till rampen och slänga i den och testa. Dock ser man ju som sagt inte där om man verkligen får igenom vattnet. Men man bör ju kunna lossa översta slangen på termostat huset och hiva i några L vatten där. 

 

Och när man lossar den borde ju även luften tryckas ut ur systemet. Väldigt märkligt är det ju. För jag hade inga problem i höstats vid konserveringen. 

 

Dock tappades det ju säkert ut 3-4L när jag lossade slangarna från impeller huset. 

 

Slangen från drev till impeller sitter ju helt keke delux till för att lossa så den blir ju rätt knivig.

 

haha ja ungarna tjatar om att åka båt och köpa glass varje dag nu. Pappa samvetet bättras ju inte på sv att den står oå land och bara upptar en massa tid från familjen 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe klart ungarna ska ha glass 😊

 

För min del blir det inga glassturer förän till midsommar, men då blir det dubbla turer varje dag som kompensation.

Glass både till mig och ungarna såklart 🙂

 

Rapportera hur det gått när du sjösatt, är nyfiken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Hehe klart ungarna ska ha glass 😊

 

För min del blir det inga glassturer förän till midsommar, men då blir det dubbla turer varje dag som kompensation.

Glass både till mig och ungarna såklart 🙂

 

Rapportera hur det gått när du sjösatt, är nyfiken.

 

 

 

 

Haha så klart 👍🏻 Ja ibland får man offra sig. Iofs ingen nackdel att få ratta båt så mycket som möjligt. 

 

Nu kl 00:17 så är skutan i, och allt är fixat efter sjätte gången att riva ner serpentinremmen, bort med pumphus, slangar osv. Följde alla slangar och kollade trycket. Fick flöde till limporna men när vi kasta loss och begav oss ut en bit så steg tempen till över 95 grader. In igen loss med allt. Körde på tomgång och lossade slang för slang och det visade sig att termostaten inte öppnade så jag fick cirkulation i motorn. Bort med hela termostathuset slangar osv på det. Rengjorde och meckade i typ 45 min. Sen dit med det och testa igen. Nu ligger tempen på ca 80 grader vid tomgång och nästan 90 vid belastning, samt stannar där. Så någon skit med den mekaniska termostaten va felet. Blir att byta den så fort som möjligt. Men nu funkar den igen 😄👍🏻 Skumt att den bara kan lägga av sådär. 

 

Nu blir det glasstur om typ 8h 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt!

 

Då blir det båtåka då.  Bra att du inte gav upp. Trots att det aldrig är för sent att ge upp 😀

 

Ibland händer det som inte ska hända.

 

Glassen kommer smaka bra idag  och du samlar pluspoäng igen.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...