Gå till innehåll
måndag 11 augusti 2025
Skeppskatt

Uppsamling elankarspel? Box, säck, rulle?

Rekommendera Poster

Hej,

Förlåt mina olika poster ikväll men är nybörjare på mycket och har nu köpt en ny båt så därav olika trådar i olika ämnen.

Jag har elanskarspel i aktern med blyad lina. Eftersom det är nytt för mig trodde jag att linan samlades upp på rulle. Jag såg dock nu att det är en box under linan för uppsamling. Är det verkligen en bra lösning? Finns det inte risk för trassel tänker jag? Har ni erfarenheter av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt normalt, viktigast är att linan får ett visst fall ned från spelet till uppsamlingsplatsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en säljare från Quick som sade att ca.60cm fallhöjd från spelet till botten av utrymmet linan ska samlas upp i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säljare  ... sa han det för att garantin ska gälla? 60 cm funkar säkert på större båtar som har utrymme. Inte alla som har ankarspel kan få 60 cm fritt fall. Jag har kanske 35 cm när ankarboxen är tom. med 50 m lina invevad är det typ 20 ...
Trots säljarens krav kan jag försäkra att det fungerar ändå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Hej,

Förlåt mina olika poster ikväll men är nybörjare på mycket och har nu köpt en ny båt så därav olika trådar i olika ämnen.

Jag har elanskarspel i aktern med blyad lina. Eftersom det är nytt för mig trodde jag att linan samlades upp på rulle. Jag såg dock nu att det är en box under linan för uppsamling. Är det verkligen en bra lösning? Finns det inte risk för trassel tänker jag? Har ni erfarenheter av detta?

Bandankarspelen; Ancharomatic med fler har rulle, ser ut som en jättelik fiskrulle av multiplikatortyp.

Det är känt problem att linan inte faller ordentligt ned i boxen. Jag hade det nu i våras på mitt nyinstallerade ankarspel, linan böjde sig uppåt igen och fastnade. Bytte till kärting,  sen faller ned bättre, men nu händer det att det blir en "stack" precis inunder inmatingshålet. Jag kan tänka mig att du liksom jag får vara observanta på detta och vid behov flytta linan eller kättingen ut mot behållarens kanter. Blyad lina faller ju bättre ned i behållaren än vad min billiga treslagna ankarlina gjorde.

Svågern hade en större snipa med ankarspelet på akterdäck, det var ett vertikalt monterat spel, men samma problem, en blyad lina som inte fick ordentlig fallhöjd utan blev till en stack i utrymmet under akterdäcket. Dessutom fanns det ingen svirvel mellan lina och ankare så linan kunde se ut som en spiralkabel, vilket inte alls underlättade det hela, blev bara trassligt.

Så om du inte har en svirvel så sätt in en sådan.

Se även till att linans behållare är ordentligt dränerad och ventilerad, blöt ankarlina kan lukta väldigt illa.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input! 

Inte har jag ett fall på 60 cm inte. Blyad lina. Vi får väl se hur det fungerar men nu vet jag mer om detta och vilka alternativ som finns. 

Återkommer om det blir trassel...bokstavligt talat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Tack för input! 

Inte har jag ett fall på 60 cm inte. Blyad lina. Vi får väl se hur det fungerar men nu vet jag mer om detta och vilka alternativ som finns. 

Återkommer om det blir trassel...bokstavligt talat.

Hur hög fallhöjd har du?

Side-power rekommenderar fallhöjd 35 cm med blyad lina 12mm x 30m och 40 cm med 12mm x 50m från undersidan på linhjulet. Arean i botten där linan faller ned skall vara 30cm x 30cm resp. 35cm x 35cm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en kon som ska underlätta för lina/kätting att lägga sig bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Vem säljer en sådan?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev bhemac:

Hur ser en sådan ut för lina? Förstår inte riktigt vad den skall tillföra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom tydligen ihåg lite fel, det är ingen kon. Heter tydligen CHAIN BOY. Vet att jag läste om den och någon sa att den fungerade bra även för blyald lina.

Anchor Chain Stowage.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lewmar skickar med en blå dekal med sina ankarspel.

Den har texten;

"Note: on occasion, you may have to clear the pile of rope from under the hawse pipe to make room for remaining rode."

Som då enligt Google transladet betyder:

"Obs! Ibland kan du behöva rensa repet från repet för att få plats för att vara kvar."

Och det betyder att det kan bildas en "stack" (pile) under ankarspelet av lina (eller kätting) som man då bör sprida ut emellanåt.

Skriv aldrig kärleksbrev med hjälp av Google translate!

bladekal.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...