Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

skepparn75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om skepparn75

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Scand Dynamic 7600

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är "tångamperemeter" i tillägg till vanligt voltmeter, men jag har inte dubbeltkollat att tångamperermeter delen fungerar då jag tycker det är konstigt att den inte gav något utslag. Jag vet vad jag mäter och båda hur voltmeter och oscilloscop fungerar för den del :-). Det är möjligt och säkert bättre att använda samma jord så det är en bra ide.
  2. Batteriets jord är kopplad till blockets bakre del med tjock kabel. Den andra jordkabeln vid babord bakre nedre del av avgasrör/limpa har full kontakt med batteriets jordpunkt/blocket och går fram till instrumentpanelen vad jag kan se.r Ser ut att vara en 2,5mm kabel. Så inget direkt fel hittat än. (Hittade inga strömmar på någon kabel, tändspole eller jord kabel (biltema multimeter för bil som kan mäta mA - men kan vara att jag måste kolla hur detta instrument fungerar).)
  3. Jag kan se ett förkopplingsmotstånd i elschema till andra VP varianter, tex 432, 434. Då är den mellan relä och tändspole. Men denna finns inte i schemat för 500, 501, 570,571, 572. Fick även bekräftat att det inte ska finnas då jag köpte spolen, så jag tror inte det finns. Det står att spänningen "normally 0,5-1V lower value than battery voltage" inte att den skall vara så. (Står också att den inte ska lägre än 2v.) Tändningstiming vid tomgång 750 ska vara 6gr föd enligt instruktionsbok, ena bilden visar tomgång och om lägsta sträcket är "noll" och 2 grader per "spår ut eller in", så är den kanske 4gr, dvs 2gr lägre än 6. Vid 3000 varv ska den vara 23gr f.ö.d. står det i service manual. Ur bilden kanske den ligger max på 18-20gr. Jag måste kolla med en lampa som jag kan reglera strobfrekvens för att veta exakt, möjligt den är några grader för lågt ställt, men även att fördelaren är "trög". Jag mätte i dag relativt till batteri minus/jord mot tändspole. Bak instrumentpanelen ( vid tändningsnyckel, splitter, säkring och voltmeter instrument) så mätte jag från batteri + till röd/lila in/ut och såg 0,75-0,99V diff (spänningsfall från batteriet). En 10A automatsäkring verkade sänka en tiondel. Kollade jord liknande tidigare och den var rätt så stabil. Även 12V bak till startare/relä/generator. Kan kolla en extra jordsladd till blocket. Har sett ett jordpunkt vid en skruv på avgaslimpan, men den har jag kollat att är bra. Voltmetret i instrumentpanelen följde spänningen jag mätte där bak i mottorrummet, så om jag kopplade bort sensorn till fördelaren, så visade den närmare 12V (som jag mätte), medan annars ca 10 med tändning på och sensorn ikopplad. Jag vet att det har varit så länge, då jag har reagerat på att spänningen verkar normal under körning men låg precis när tändningen skrus på innan start. Förgasaren har jag inte kollat något på. Den installerades av erfaren mekaniker och jag har sett att det kommer bränsle när man drar på (dvs då felet hände kunde man se en dusch av bensin i alla portarna, inte bara acc pump). Svårt att veta dock om mängd visuellt. Bränslepump var något jag funderade på också. Det är en double pumper med mekaniskt andrasteg.
  4. Hej, tack för tips! I verkstadsmanualen står det att det inte finns förkopplingsmotstånd då det är ett brytarlöst system. Däremot hade de med brytarspetsar ofta förkopplingsmotstånd. Spänningen vid tändspole + ska vara normalt 0,5-2V lägre än batteri spänningen. Min är ca -3V lägre med sensorn inkopplad, men ca 0,6v lägre utan den (11,9V för 12,5v bat). Orsaken till all denna undersökning var att jag förra sensommaren fick problem med att motorn inte gick över ca2900 varv (tappade effekt och lät murrligt om jag drog på mer). Detta hände typiskt efter att ha 1) Kört ett tag (15-30min). 2) Stängt av motorn, stått still (badat) en halvtimme timme 3) Därefter på vägen hem blev det problem att ge gas. Bytte tändspolen och hann bara testa en gång, men det verkade ok efter det testet. Den gamla tändspolen hade en liten spricka vid skruven och blev varm. Dock har motorn alltid haft lågt max varv på 3800 ist 4200-4600 med B6 propeller, så jag har försökt leta efter källor för det också. I samma omgång bytte jag alla tändkablar, tändstift, rotor, lock, bränslefilter (var helt rent) och jag beställde en ny sensor Pertonix- som jag inte har fått monterat och som kanske inte behövs. Kollade också att den mekaniska förtändningsmekanismen i fördelaren fungerar (dock inte kollat exakt grader, men den är högre vid 3000 än tomgång). Rostiga fjädrar i fördelaren har fått lite smörjning och de är hela, men gamla (1990). Kompressionen testat på alla cyl och bra enligt spec. Förgasaren är ny/2år gammal Holley. Det är möjligt att allt är ok egentligen nu i praktiken, men får först veta det troligtvis efter lite mer provkörning efter sjösättning.
  5. Gick igenom kontaktpunkterna mellan mottorrummet och instrumentpanel (nyckel, säkring, split till lila retur till mottorrum, multikontakt pinnar och allt såg bra ut kontaktmässigt ( 0,5-0,6V spänningsfall vid tändningsnyckel). Den lägre spänningen 9,5V vid tändspole + finns endast när tändningsmodulen (sensorn) i fördelaren är inkopplad. Så när jag kopplar bort dennas jord från tändspole minus, blev spänning mellan + tändspole og jord normal (12V, med bat 12,5V). Fördelarens sensor är av Prestolite typ med "kugghjul" och hallsensor. Tänderna på denna stod inte mitt emot sensorn utan "mitt imellan", som då ger primärspänning till coil (som om brytare stängd). Då antar jag att tändspolen "drar ström" och kan förklara detta. Ska testa när frosten ger sig vilken spänning jag får med motorn i gång, det hela är kanske ett teoretiskt problem nu som inte påverkar i praktiken, då motorn går normalt ok. Orsaken till felsökningen är att jag ser att det är 1-1,5v för lågt enligt verkstadsmanualen. Har en Pertronix tändningsmodul som jag kan byta till, dvs försökte i höstas, men fick problem att få plats till rotorn då det nya magnethjulet inte lämnade så mycket plats på pinnen som rotorn sitter på. Jag vågade inte banka ner magnethjulet så det blev till att jag monterade tillbaka den gamla. Kanske finns annan "pertronix" rotor/cap som jag bör använda. Så nu snart ska jag mäta med motorn igång (båten på land) och se vad jag får för värden. "Don't fix it if it ain't broken" kanske är ett bra ordspråk. /Gunnar
  6. Hej Georg_Ohm, tack för input! Det var ett 6år gammalt batteri (eller äldre) och jag såg att spänningen gick snabbt ner till 12.14V vid lampa påslagen så jag bytte till nya batterier idag för att vara på säkra sidan inför säsongen; Tudor 80Ah Marin. Efter fulladdning och belastning (tändning på/instrumentbelysning) stabiliserades spänningen på nya batteriet ner till 12,4V. Spänning Choke +/-: 9,8V Tändspole + till jord 9,6V. Så ca 0,4V högre jämfört med det gamla batteriet. Jag har ungefär 2,6V spänningsfall från batteri till choke (via instrumentpanel/tändning och tillbaka). Volt instrumentet på instrumentpanelen visar ca 10,5-11V. Enligt verkstadsmanual ska det max vara 2V lägre spänning vid tändspole +/jord, men normalt inom 0,5-1V, så jag får leta lite efter dårlig kontakt någon stans. Frågor/svar 1 går det lätt att starta motorn? Alltså snurrar startmotorn på bra? Motorn/startaren har alltid startat lätt egentligen utan bekymmer. Har inte testat än i år, men det var samma spänning i höstas. Nu med nya batterier blir det enklare. 2 är du säker på att batterispänningen är 12,5 hela tiden du mäter på de andra sakerna? Det gamla batteriet droppade ner till 12,1V vid belastning/lampa. 3 hur är batteristatus? denna motfråga är relaterad till obanstående. Nu är det nya batteri. 4 har din motor en sådan där svart låda från vilken det går en kabelstam till instrumenttavlan? Har inte sett en svart låda med stamledning ut, men har sett en multikontakt som sitter bak/styrbord sida. Denna ska enligt manual ha 8 pinnar med kablar till instrumentpanel/tändningsnyckel, olika färgkoder (svart, röd, lila, grå). /Gunnar
  7. Hej, har en VP570 1990 och har mätt lite spänningar som jag undrar om indikerar dålig kontakt på + eller minussidan. När startbatteri (på 12,5V) ansluts och nyckel sätts i tändningsläge mäter jag följande spänningar: Choke + (lila) till jord/skruv avgaslimpa: 9,4V. Choke - (svart) till jord/skruv avgaslimpa: 1,8V Tändspole + (lila) till jord/skruv avgaslimpa eller choke minus: 9,2V. (Denna + matar även prestolite fördelare (sensor) och ny tändspole/samma med gamla.) Instrumentpanels voltmeter visar: ca10V i detta läge, men normalt 13 vid motor start. (nya instrument 3 år tillbaka/omdragna av proffs) Undrar om någon har erfarenhet av liknande symtpom som ser ut att "rätta till sig" vid start av motorn när generatorn levererar? (Ett annat symptom är att oljetryckinstrumentet visar "max" läge vid tändningsläge innan motorn startas och varvtal kan vila på något värde innan motor start. Dessa blir normala efter motorn startas) Ser att startarrelät har egen jord kopplng som går till choke och funderar på stift1 (jord) från generatorn till kabelkontakten (DIN) till instrumentpanelen. Evt om någon av kontakterna på (röd) från elbrytare via startare, automatsäkring 40A, till instrumentpanel matning/20A (röd) skarv evt tändningsbrytare har dålig kontakt. Vad jag kan se så matas choke+/coil + från röd instrumentpanel till lila via DIN kontakten så den går en lång väg med många kontaktpunkter. Men jag funderar på att det faktum att Voltmeter på instrumentpanelen "ser" ungefär samma spänning (10V) som jag mäter vid coil/choke +/gods, indikerar problem mellan generator / instrumentpanel? Kan startrelät "läcka"? Får mäta mer, men nyfiken om någon har råkat ut för liknande och känner till typiska problemställen.
  8. Tömde/bytte bränslefiltret som var nästan rent och kollade tändstiften som var i bra skick. Jag får bara fram felet vid vila efter ca 15min körning och därefter 15min-30 vila (dvs avstängd motor). Nästa start/körning då får felet med probem över 2500 varv. par videon finns här. Precis som ett dovt "vrål" ljud över 2500-3000 varv, att den inte får tillräckligt bränsle på sekundär port? Låga varv/primärport verkar gå fint och accpumpen verkar fungera. https://photos.google.com/share/AF1QipM3PoWS2Zz6LFWigeXWjlkQEMSbON1c8kd6tGbbbagJSo5zzxk7_A4rZe56DGtkGQ?key=Y0dtVU0xdWFmR2dKX3pGMGlTZ0N5ZnpSQVFjeldn Bytte tändstift och tändkablar nu, även om de såg ok ut. Ska testa igen, men tror felet finns kvar - väntar även på ny tändspole i posten. Funderar på bränsle nu också.
  9. Jag kanske får kolla det. Hade kört ca 5-6 turar (ca 60 M, ca max 120liter bränsle) innan felet började och det började efter att vi låg på svaj med lite vågor, så det skvalpade nog rejält i tanken. Tycker kanske ändå filtret inte borde gå åt så snabbt? Lite mystiskt att det är ok på väg ut ur hamnen. Om filtret var igensatt borde felet vara 100%?
  10. Hej, undrar om någon känner igen fenomenet att en bensin VP 570 (350 GM smallblock) går bra på väg ut, men efter 1-2t vila på väg hem vill den max 2800-3000 varv och går ojämnt (lite dovt ljud och att den saknar tändning, evt som om att den kvävs). Det är precis som att det finns ingen kraft/ork, går ojämnt, dovt ljud vid 2800-3000 och att jag reducerar till 2600 så går den med lite mer effekt, jämnt och fint. Ingen backfiring eller oljud annars. Ny holley 4150 double pumper förra året. Måste ge full gas för att den ska väckas till liv över 2800varv, men annars fungerat bra. Funderar på justering av denna behövs om andrasteget ger för lite eller för mycket evt om elchoken står lite "åt vänster för mitten", dvs högt ställt bör reduceras. Aldrig problem att starta dock. Kompprov förra året var ok. Tänkte testa att byta tändspolen. Fördelaren är halvelektronisk, dvs utan brytarspetsar. Förtändning via lod (som jag inte vet om fungerar). Ser ok ut visuellt. Tackar för tankar och almän båtfilosofi.
  11. Tack för de snabba och bra svaren. Ska kolla vidare på detta, troligtvis blir det till hösten.
  12. Hej, har en VP570 med VP 290 DP drev från 1990 där det nu blivit svårare att hitta neutralläget från framåt/bakåt läge. Det är aldrig svårt att få den i växel framåt/bakåt, men neutralläget känns "kort" och oprecist. Har bara ägt båten 3 säsonger och vet inte hur nya brukar vara. Det blir lite finkänsla vid växling där jag från framåt läge får dra gasreglagespaken örlite bakåt och sedan fram igen för att hitta neutral. Ibland sätter den i backen, ibland framåt igen.. Det är också lite trögt runt mittenområdet och känns "oprecist" där. Annars flyter reglaget på fint. Har någon ide om vad detta kan bero på? Service har gjorts av fackmän alla år så jag tror alla nipplar etc har fått grease. Mvh Gunnar
  13. Hej Fredrik, roligt att höra att det gjorde stor skillnad! Jag har Holley förgasarre 4portar. 3år gamla avgaslimpor/knän.. Är lite osäker på om fördelaren är ny, men kablar är 3år. Tändspole/kondensator etc ser gamla ut. - Ska kolla ordningen på tändkablarna, hittade beskrivning i instruktionsboken. - Tändningstiming - Även kompressionstest (kopplade du loss minus till fördelare/bränsleslangen först?) - Vet du om flamdämparen bör bytas? (i fall den agerar luftfilter också?) - Såg i instruktionsboken att det finns ett litet filter precis där bränsleslangen går in i förgasaren, har du kollat detta? Det var nytt för mig. Roligt att det kanske finns möjlighet att kanske få tillbaka full effekt. Men jag måste nog ha verkstad att göra jobbet... Mvh Gunnar
  14. Hej Fredrik, fick du löst problemet? Jag har samma symptom (maxvarv ca 4000) på en 570 och maxfart 32-34knop när det borde vara 40-42.. motorn går hur fint som helst på tomgång och jag märker inget av någon problem, men vid max varv låter det örlite "ojämnt" om man lyssnar noga. Vet du om de två stora spjällen i Holley förgasaren är öppen när motorn inte är i gång? (eller kan det bara kollas med motorn igång på högt varv, bifogat bild). Jag funderar på om min gaswire måste bytas då gasreglaget tar i interiöret på max och hittar ingen ställen där det går att justera. Har inte gjort annan felsökning än att kolla att alla stiften tänder och att de "ser ut" att vara i rätt kopplade (haft båten i 2 säsonger och börjar nu 3e säsong med detta "problem").
×
×
  • Skapa nytt...