Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag tänkte ha en slang i fören för att kunna spola av ankare och kätting. 

 

Hur mycket tryck och flöde behöver pumpen kunna leverera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig pentrypump och det tryck den som standard är inställd på, vilket jag tycker fungerar bra. Gardenaanslutning med en ballofixkran i ena stuven till vanlig trädgårdsslang med sprutmunstycke.

 

Min erfarenhet är dock att man bör välja en som ger minst 10l/min, dvs inte de allra minsta som brukar ligga på 5-7 l/min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har en vanlig pentrypump och det tryck den som standard är inställd på, vilket jag tycker fungerar bra. Gardenaanslutning med en ballofixkran i ena stuven till vanlig trädgårdsslang med sprutmunstycke.

 

Min erfarenhet är dock att man bör välja en som ger minst 10l/min, dvs inte de allra minsta som brukar ligga på 5-7 l/min.

Det finns ju spolpumpskit som är rätt så kompletta, med sil, slang, munstycke etc...

Seasea har ett kit för 2.495 kr, du hamnar nog ungefär i samma prisklass om du plockar ihop ett kit själv med en pentrypump... Fördelen med spolpumpen är att den klarar saltvatten, men det kanske eventuellt en pentrypump också gör...

Erlandsons brygga har en pump med sil och munstycke för 1.198 kr

 

Men det var inte det du frågade om.

Jag installerade en förra året som ger 13 l/m vid 5 bar. Den räcker gott att spola av däcket med och ett lerigt ankare.

Jag anslöt min pump till samma bordsgenomföring som jag har till toalettens spolvatten. Använder Biltemas expanderande slang och gardenekopplingar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Fördelen med spolpumpen är att den klarar saltvatten, men det kanske eventuellt en pentrypump också gör...

Jag kan inte hitta att det står något om att de klarar saltvatten eller inte. Min spolpump är en vanlig pentrypump som ger typ 2,8 bar och 10 lit/min.

2 bar och 10 lit/min räcker bra.

Min plan är en fast ledning och munstycken samt en magnetventil så man bara behöver trycka på knappen för att spola ankare och kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev bhemac:

Min plan är en fast ledning och munstycken samt en magnetventil så man bara behöver trycka på knappen för att spola ankare och kätting.

Det är min plan MK II, men först får det bli manuell spolning.

Redigerad av StyrmanKarlsson
Felstavning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag lämnar iofs ankaret nårga cm under vattenytan när jag lämnat hamnet, då sköjs det av, men icke för ty är det ändå bra med en spolpump ombord, och om du har ett förligt ankare är det ju svårt att skölja det under gång.

 

På Rörö i somras (Bildbevis i Praktiskt Båtägande) drog barnbarn och hund ombord en massa finkornig snäckalssand, då var det bra att kunna spola däcket samt fötter och tassar.

 

Jag tänkte väl mer som så, att om man hade en pentrypump liggandes kan man ju ta den, men annars skall man nog köpa en spolvattenpump. Flera av pentrypumparna har varningstexten "Ej för konternuelig drift".

Se bara till att ha en sil mellan bordsgenomföringen och pumpen.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt vill jag ha kättingen avspolad när ankaret tas upp.

På förra båten hade jag lurat ut hur munstyckena skulle sitt för att effektivt spola rent både kätting och ankare. Sen bytte jag båt så nu får vi börja om från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 17:43 skrev StyrmanKarlsson:

Bra tanke. Tack för den. 

 

Funderade på denna https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-2000037332 me får nog kolla att den klarar havsvatten. 

Jag använder en Jabsco ParMax 4 som kombinerad spolpump och sjövattenpump för pentryt. Den ger drygt 16 l/min o 2,8 bar. Jag är glad att jag har den volymen o trycket när jag ska spola rent ankarlina o ankarkätting från dy o lera. Uttag med ballofix o gardenakoppling (hona) fungerar utmärkt även i saltvatten. Enda haveriet är tryckgivaren i pumpen men det är ett känt problem som diskuterats tidigare i forumet (hög effekt i en klen brytare).

 

Jag valde att ha två kortare slangar istället för en lång. En i ankarboxen i fören o en i stuvfack i aktern. Gardenahane i ena änden av slangen o gardenahona i andra änden så är det lätt att skarva dem till en längre slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något man inte ska använda är impellerpumpar. Det satt en sådan i förra båten som sjövattenpump i pentryt, jag kopplade på en slang men när man satte tummen på slangen för att få lite stråle så kom det inget vatten längre. De kan inte leverera något tryck.

 

Vill man inte ha en "fjollepump" så skaffar man en sådan HÄR, 4,8 bar och 60 lit/min. Körs via invertern. Funkar som länspump också.

 

Bevattningspump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Något man inte ska använda är impellerpumpar. Det satt en sådan i förra båten som sjövattenpump i pentryt, jag kopplade på en slang men när man satte tummen på slangen för att få lite stråle så kom det inget vatten längre. De kan inte leverera något tryck.

 

Vill man inte ha en "fjollepump" så skaffar man en sådan HÄR, 4,8 bar och 60 lit/min. Körs via invertern. Funkar som länspump också.

Den pump jag beskrev har jag kopplad till en ett Gardenamunstycke. Tryck o volym (4,8 bar o 16 l) på pumpen räcker bra till för att få en stark sprutstråle för spolning av ankartåg mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 20:36 skrev Georg_Ohm:

På Rörö i somras (Bildbevis i Praktiskt Båtägande) 

Vad åsyftas? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev bhemac:

Något man inte ska använda är impellerpumpar. Det satt en sådan i förra båten som sjövattenpump i pentryt, jag kopplade på en slang men när man satte tummen på slangen för att få lite stråle så kom det inget vatten längre. De kan inte leverera något tryck.

 

Vill man inte ha en "fjollepump" så skaffar man en sådan HÄR, 4,8 bar och 60 lit/min. Körs via invertern. Funkar som länspump också.

 

Bevattningspump.jpg

Ok... jag har nog en Rubergpump på 1200 l/m liggandes, satt i fronten på en gammal brandbil.

 

Annars håller jag med om att impellerpumpar är olämpliga till detta användningsområde, dom tål inte att köras torra

 

Nästan som på ett sportfiskeforum där man skryter om vem som fått den största fisken, armarna räcker inte till:D.

20 minuter sedan skrev AndW:

Vad åsyftas? :)

Båden var med på bild, en skymningsbild från Rörös hamn, det var i en artikel som handlade om "Göteborgs norra skärgård" ett tillmäle Öckeröborna avskyr.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...