Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mercury

Fastsättning av trimplan

Rekommendera Poster

Hallå!

Tänkte höra lite vad ni har för ideer ang fastsättning av trimplan. 

Jag har gjort enligt konstens alla regler enl min installationsmanual. Den säger att jag skulle borra 32mm djupa hål för trimplanen, dock så är det bara ca 10mm plast sen är jag igenom. Tycker ni jag ska byta ut skruvarna och köra rostfria mm skruv med brickor? eller sätta en plåt ist för brickor? eller bara låta det vara?

Vill ju att det ska hålla samt att det blir tätt😊 Båten ifråga är en Flipper 700, kanske nån som har en 700 som kan se hur de är gjort på deras?😊 

Mvh//

20190519_135356.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen expert men jag skulle byta ut skruvarna mot bultar, stora brickor och muttrar som du var inne på. Vet inte vad krafterna blir när du trimmar ner och ligger i plan men rent intuitivt ser det ut som det är möjligt att dina nuvarande skruvar slits loss i ett sådant läge. Tillverkaren säger 32 mm och du har 10, en stor skillnad.
Ett alternativ till brickor är en laminerad träbit som du bultar igenom

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade Zipwakes interceptorer, ser likadant ut på insidan av min akterspegel, skulle ju egentligen varit maskinskruv med bricka och låsmutter på insidan. Men det är trångt så det går inte att komma åt med ringnyckel för mothåll på insidan.

Det är många skruvar som du har som då delar på belastningen, det fungerar säkert bra som det är, men kolla emellanåt att det är tätt, gissningsvis tryckte du in generöst med marintätningsmassa i hålen innan du drog skuvarna?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt ha satt vanliga skruvar med muttrar och brickor på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då gör jag nog som så att jag byter ut skruvarna och monterar rostfria med mutter och så stor bricka som jag får plats med, då de ligger nära i vinkeln. 

På bilden är det bara provmonterat så inge sikaflex än men när allt ska dras så kommer det vara en hel del😉 köpte sikaflex 591 den har jag aldrig använt förr, sett att 290 verkar vanligast men lokala båthandlarn rekommendera 591 så hoppas den håller tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattat det är 591 samma som hette 291 förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mercury:

Jahaa, men den bör väl vara ok till detta va?

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även en till fråga i detta ämne kom jag på😊

Jag har tre hål (ej genomgående) där ekolodsgivaren var placerad, den fick jag nu fick flytta för att få plats med trimplanen. Trimplanen täcker dem gamla hålen, ska jag bara trycka in sikaflex i dem och sen montera trimplanen över eller läre jag fylla dem med epoxy? Känns som att det bör räcka med sika och sen att fästet för trimplanen täcker hålen?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer fungera men jag skulle själv ändå använt epoxi. Hur många hål ska det vara innan man lagar ordentilgt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Det kommer fungera men jag skulle själv ändå använt epoxi. Hur många hål ska det vara innan man lagar ordentilgt?

Sant! Känns ju seriösare med epoxy👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...