Jump to content
Sunday 09 May 2021
newwave

Lithium batterier

Recommended Posts

Om jag hade läst och trott på allt som skrivs så hade jag aldrig köpt LiFePO4. Mycket av det som skrivs är säkert sant men, man målar ofta fan på väggen.

Man behöver egentligen bara fyra celler samt ett djupurladdningsskydd a 600kr. Då kan man visserligen inte ladda väldigt snabbt. Jag hade en Sterling ProAltC  som gör att jag laddar med ca 90A (100A generator).

Ev måste man byta till en solregulator med ställbara spänningar men det brukar vara en god investering ändå precis som Sterling.

49 minuter sedan skrev ABC:

Ett 100Ah LiFePO4-batteri med Bluetooth och som jag förstår det, med dom skydd som behövs (?), för 7,850 NOK vilket blir c:a 8,800 SEK.

+ svensk moms?

4 st Winston celler a 100Ah kostar inkl moms, 6000 kr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

4 st Winston celler a 100Ah kostar inkl moms, 6000 kr

 

Jo, men här är ju även en Bluetooth-BMS monterad med skydd för överladdning, underspänning, överström över 100A, med cellbalancering, mm. Så min första fråga är, behöver man mer eller räcker denna BMS?

https://makspower.no/Userfiles/Upload/files/Makspower100ABMS.PDF

 

Det blir säkert lite billigare att göra jobbet själv, men frågan är vad som kan vara fel, eller om det helt enkelt är dom andra tillverkarna mångdubblar detta priset med samma eller liknande innehåll. Ett 150Ah batteri med BMS (utan BT) kostar t.ex 9,900 NOK...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Victron Smart Battery Protect gör allt utom att balansera. Den dagen man ser att cellerna behöver balanseras så kan man göra det manuellt. Ett batteri i en bil som stressas hårt kan behöva en avancerad övervakning och balansering men knappast i en båt.

Med lösa celler kan man köpa ett BMS-system för ett par tusen om man känner behovet. Skulle en cell bli dålig så kan man byta den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Om jag hade läst och trott på allt som skrivs så hade jag aldrig köpt LiFePO4. Mycket av det som skrivs är säkert sant men, man målar ofta fan på väggen.

Man behöver egentligen bara fyra celler samt ett djupurladdningsskydd a 600kr. Då kan man visserligen inte ladda väldigt snabbt. Jag hade en Sterling ProAltC  som gör att jag laddar med ca 90A (100A generator).

Ev måste man byta till en solregulator med ställbara spänningar men det brukar vara en god investering ändå precis som Sterling.

+ svensk moms?

4 st Winston celler a 100Ah kostar inkl moms, 6000 kr.

Var hittar du det priset?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Skuten:

Har du själv bytt till litium?

Ja, jag köpte paket med 200 Ah + 123SmartBMS  från EV-power förra vintersäsongen. Problemfri leverans och ganska enkelt att sätta ihop till ett bra batteri. Jag hade 9 år gamla 2 x 140 Ah vanliga blybatterier innan och dessutom utan någon som helst monitorering av spänning eller förbrukning. 123SmartBMS gav således en ny värld av information och kontroll för min del. Jag gick ”all-in” med en 60A Sterling Battery-to-Battery charger och uppgradering av generatorn från 60A till 100A. Detta plus 90 Ah AGM startbatteri, nya kablar och plintar mm kostade säkert 25-30 TSEK, så det vill till att det funkar i många år framöver!

Efter första sommaren kan jag konstatera att jag aldrig använt landström (motorbåt förvisso), tillbragt 72h+ i naturhamn utan problem eller ”batteriångest” och haft kall mat och is till G/T’en varje dag 😁. Helnöjd med andra ord! Typisk förflyttning under semester/helger för vår del betyder ca 0,5 - max 1,5 timmes motorgång per tillfälle. 

Jag uppskatter att själv ha full kontroll över vilken spänning som ska bryta laddning/urladdning som jag får via BMS-appen. Hur jag i övrigt ser på LiFEPO4-batterier framgår av tidigare inlägg. Jag bjuder gärna tillbaka till forumet med en sammanfattning av vad jag gjort senare under hösten när kvällarna är mörka och långa och längtan efter nästa säsong är stor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-01 vid 16:09 skrev ABC:

 

Jo, men här är ju även en Bluetooth-BMS monterad med skydd för överladdning, underspänning, överström över 100A, med cellbalancering, mm. Så min första fråga är, behöver man mer eller räcker denna BMS?

https://makspower.no/Userfiles/Upload/files/Makspower100ABMS.PDF

 

Det blir säkert lite billigare att göra jobbet själv, men frågan är vad som kan vara fel, eller om det helt enkelt är dom andra tillverkarna mångdubblar detta priset med samma eller liknande innehåll. Ett 150Ah batteri med BMS (utan BT) kostar t.ex 9,900 NOK...

 

Går att köpa prisvärt även i sverige, lättare med frakt o tull mm samt miljöavgifter som importören skall stå för...

http://topend.se/index.php?route=product/product&path=64&product_id=77

 

Edited by Elkillen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant 🙂

Men min fråga kvarstår egentligen. Bhemac konstaterade bara att det blir billigare att bygga själv. Visst, det kanske det blir. Men min fråga var vad som skiljer dessa billiga leverantörers produkter från dom som tar 20,000 kr eller mer för liknande produkter. Vad är det, från ett tekniskt perspektiv, man får av dom? Är det något och i så fall vad?!? Vad saknas här? Certifieringar? Skydd? Bättre mekanisk montering?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ABC:

Men min fråga var vad som skiljer dessa billiga leverantörers produkter från dom som tar 20,000 k

Intressant fråga. Många försöker tjäna en hack på Litium-hypen.

Anjens köpte ett paket, komplett skulle jag tro. Hade han skruvat ihop det och satt det i en låda hade det gått att sälja för närmare det dubbla.

Grejerna kommaer antagligen från EWL som är en av det största och mest seriösa leverantörerna i Europa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant. Har sedan ett par veckor drivit vår Soling med en 600W elmotor från motorguide. Mitt röda Biltema-blysyrabatteri från mitten på 90-talet klarade inte den kontinuerliga strömmen på 50A speciellt länge. Men ett annat bilbatteri som stått många år i garaget klarade utan problem att driva båten i ca en timme.

 

Den enda fördelen jag kan se med litiumbatterier är att jag skulle kunna fördela vikten bättre. 

 

Så länge mina gamla bilbatterier fungerar så tänkte jag nog dock fortsätta med dem..

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Dava:

Den enda fördelen jag kan se med litiumbatterier är att jag skulle kunna fördela vikten bättre. 

Ja och det faktum att att man kan ta ut nästan 100% ur et LiFePo4 minst 1000 gånger jämfört 50% och 300 gånger för att bly batteri.

Möjligen kan det vara en fördel att kunna ladda 80% på 40 min.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev bhemac:

Ja och det faktum att att man kan ta ut nästan 100% ur et LiFePo4 minst 1000 gånger jämfört 50% och 300 gånger för att bly batteri.

Möjligen kan det vara en fördel att kunna ladda 80% på 40 min.

 

Kan jag göra det på hamnens stolpar som är effektbegränsade till 4 resp. 6 A? Säg att jag har en batteribank på 100Ah

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

 

Kan jag göra det på hamnens stolpar som är effektbegränsade till 4 resp. 6 A? Säg att jag har en batteribank på 100Ah

Säg att du laddar batteriet med 100A, laddaren drar 1300-1400 Watt, det klarar en 6A säkring, den ska tåla 2000W i en timma.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy