Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Anben75

Elmotor till gummibåt

Rekommendera Poster

Hej vad hade ni satsat på för elmotor till en gummibåt 230 cm a 25 kg. Sett att det finns div dragkraft. Någon som har erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till en gummibåt med mjuk botten och som är 260cm lång köpte jag en motor med dragkraft på 45 kg. Kunde kanske klarat mig med en mindre modell.

Köpte även ett 20Ah batteri. Har ännu inte sjösatt och testat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm det är till ungarna. Jag har ingen aning hur fort el motorerna driver för har bara haft utombordare annars. Men för miljö och båtgrannars frid tycker jag att elmotor blir bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har försett barnbarnen med en sån där billig Biltemamotor på en 270cm gummibåt. Även om man kör fullt (motvind) så går det rätt sakta, men ett 75Ah AGM varar några timmar. Kör man näst högsta läget (svag vind) varar batteriet dubbelt så länge, och farten blir ännu lite lägre. Men fortare än vad barnen ror. Jag har dessutom satt in en en enkel Ah-mätare och förmanat dem att inte köra upp mer än c:a 40Ah från fulladdat.
Eftersom det inte finns laddning nere vid vattnet så behöver de vuxenhjälp att byta batteri (skaffade två) och en liten kärra för de 100 metrarna mellan laddaren och vattnet.

Men de har kul med båten och kan göra små upptäktsfärder i närområdet och behöver inte kämpa med att rycka i startsnöre osv.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ju ett litet "motorgräsklipparbatteri" har fixat med 230 V uttag från landström eller inverter samt 12 V från solcellsregulator på akterdäck. Byggde in batteri i en låda som man dessutom kan sitta på när man ror (gummibåten har ingen toft) Finns både volt- och amperemeter i lådan. samt Biltemas skiljerelä för att slippa få ut spänning i laddkabeln när den inte använts. Ligger en billig 230v laddare i lådan också.

Om nu motorn skulle dra 20A så kan man ju köra i alla fall en timma innan det är dags att ladda, men jag tror inte att den drar så mycket, i alla fall inte på halvfart. Bara testat att köra den torrt, och då drar den bara några futtiga ampere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Minn Kota C2-30 är en ganska vanlig snurra till en mindre gummijolle.

Den dragkraft på 30 lbs eller ca 13,6 kgf. Biltemas minsta har en dragkraft på 34 lbs/15,4 kgf.

Kollar man tex Minn Kota så drar snurrorna ca 1 A/lbs. Minn Kota drar drar alltså ca 30A, viklket stämmer bra med mina mätningar. Eller, ett 75Ah som rekommenderas räcker i ca 2tim men snarare i 1,5tim, vi vill ju inte tömma batteriet och då snabbt förstöra det.

Detta vid fullfart i kanske 3-4knop. Drar man ner farten så räcker det mycket längre.

Ett 20Ah blybatteri räcker i högst 15min, belastningen är helt enkelt för stor. Med lite tur håller batteriet för 10 sådana urladdningar.

Min jolle är en Walker Bay dvs en hård jolle som är avsevärt mycket mera lättdriven. Till den har jag en Minn Kota C2-30.

Till detta har jag ett LiFePO4 batteri på 20Ah. Det tål belastningen och det har lite mer kapacitet än vad som är angivet. Det räcker i ca 40min, saktar man ner några gånger så räcker det lätt i 40min.

Batteriet kostar 1200 kronor och väger 2,6kg.

Tanken var att om det blev för dåligt så skulle jag köpa ett till. Men det har inte behövts.

Men Ove-T var lite smartare han köpte ett Golf Trolley batteri (25Ah LiFeP04).

Kostar runt drygt 150£ inkl väska, snabbkoppling och 230V laddare. Vikt ca 3kg.

Bättre än så blir det nog inte.

 

Golf batteri 22Ah@12V.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste många trådar angående Biltema elmotor vs kvalité. Men frågan är om det är så stor skillnad. Men det blev ändå en Minn Kota C2, priset var nästan samma som Biltemas motor. Tänkte att det räcker med en 15kg dragkraft på en aquaparx 230 gummibåt. Så tror jag även att grabbarna föredrar längre drifttid än hastighet. Givetvis beror det även på batteri. Jag har en extra 20w solpanel monterat på akterpulpit som jag tänkte kunde ladda båtmotor batteriet när det ej används. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om man leker med gummibåten på stranden  och nån är utanför båten och springer eller knuffar på, att motorn startar direkt nån kommer åt att vrida på gashandtaget och då är propellern farlig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! I och med att den mest kommer hanteras av 8-9 åriga grabbar kan det vara bra att samla era erfarenheter och göra/skriva lite säkerhetsföreskrifter och lätt begripligt handhavande och sätta upp på batterilådan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anben75:

Jag har en extra 20w solpanel monterat på akterpulpit som jag tänkte kunde ladda båtmotor batteriet när det ej används. 

Det funkar men solpanelen er i snitt 6-7Ah per dag så det blir bara drygt 10min drift av snurran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att en femåring skulle få handha gummibåten, jag var själv fem år gammal (=ung) när jag första gången ensam blev utsatt i en liten båt, en optimistjolle förvisso.... Och se vad det blev av mig...

Tänkte väl att jag är med ombord de första gångerna och om nu pôjken tycker det är roligt kan han få prova ensam, möjligtivis i lång löplina. Eller tycker ni det är oansvarigt eller att han är för ung?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte en död mans lina till batterilådan (som bryter utgående ström) för att inte riskera att båten kör över nån av barnen om de skulle ramla ur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Bernte-AQ:

Jag satte en död mans lina till batterilådan (som bryter utgående ström) för att inte riskera att båten kör över nån av barnen om de skulle ramla ur. 

Bra tips, det skall jag också göra!

En vanlig brytande död-mans-hand-grej, få ju kompletteras med ett relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag gjorde det enklare, en 30 A säkring i en säkringshållare och ett hål i säkringen med snöre i och runt handleden.

Hälsningar Ove

 

DSC_0015_2.thumb.JPG.18e6de75c01f1b7745b3c26c63177f1a.JPG

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...