Jump to content
Saturday 06 March 2021
Kenka

Båtbytarfunderingar

Recommended Posts

15 timmar sedan skrev bhemac:

Pratade lite med varvskillarna. Drev är mycket billigare att montera i produktion och tydlen mindre garantikostnader. SÅ man skjuter över kostnader från tillverkarna till båtägaren och reparationsvaren tjänar en massa pengar på underhåll.

Möjligheten till midcabin kan nog göra drevbåtarna intressanta för många konsumenter.

Väldigt intressant men det måste väl bara vara en sida av myntet. Tror att kunden som köper den nya Galeon 390FB bortser från underhållskostnaderna då dessa ändå är peanuts mot värdeminskning, kapitalkostnad mm. Samtidigt har han eller hon hört talas om klimatpåverkan och vill gärna dra sitt strå till stacken så "låg bränsleförbrukning" vore nog inte så dåligt. Men han vill ju köra riktigt fort också, IPS drev är ju coolt med så det får nog bli en båt med drev trots allt :)

 

Den stackars saten som sedan köper den båten när den är 20 år gammal, dvs majoriteten av oss dödliga får sedan börja mecka med läckande sköldar, ompackning av drev osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budget över tid är nog inte den typen av köpares starkaste sida.

Ett exempel var ju någon famlijebuss från Toyta är då man var tvungen att ta ur motorn för att byta stift. Men visst, de var väldigt billiga begagnade och klart prisvärda nya.

--

Som någon skrev så är drev/axel bara en del i beslutsprocessen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En komplex tråd detta, allt från känslor, förstånd, och utebliven förständ vid båtköp, till + - axlar/drev.

Båtköp: Bara för att man köper en dyr båt betyder inte detta att man skiter i vad det kostar att äga och köra båten. Förbrukning tex var en viktig punkt vid mitt senaste båtköp.. Sedan kan det vara många som har en dröm, köpa ny stor båt. Många belåner säkert villan för detta, men har inte hög nog inkomst att blunda för alla andra kostnader. 

Drev/axel: Det finns tester på lika båter med drev/axel. Läste ett test på en jänkarbåt där var skillnaderna häpnadsväckande stora.. Toppfart drev 40 knop. Axlar maxade 33 knop. Lite kul kan man säga att förbrukningen på drevbåten vid 37 knop var 3 l/nm och på axelbåten var den oändlig vid samma fart. 😎

Skada vid påkörning/bottenkäning kan givetvis se väldigt olika ut, allt beroende hur, och hur snabbt botten kommer emot en 🤣. Jag gick själv på grund med min gamla drev båt, dubbel installation, dreven gled över grunden med enbart skador på skäddan.. Tror inte det hade slutat så bra med axlar.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snackade med grabbarna på båtfirman här i huset, de tyckte att vi har så pass grund skärgård här i Luleå att det motiverar drev för att komma in till alla småöarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Olleman82:

Väldigt intressant men det måste väl bara vara en sida av myntet. Tror att kunden som köper den nya Galeon 390FB bortser från underhållskostnaderna då dessa ändå är peanuts mot värdeminskning, kapitalkostnad mm. Samtidigt har han eller hon hört talas om klimatpåverkan och vill gärna dra sitt strå till stacken så "låg bränsleförbrukning" vore nog inte så dåligt. Men han vill ju köra riktigt fort också, IPS drev är ju coolt med så det får nog bli en båt med drev trots allt :)

 

Den stackars saten som sedan köper den båten när den är 20 år gammal, dvs majoriteten av oss dödliga får sedan börja mecka med läckande sköldar, ompackning av drev osv.

 

Mitt perspektiv på denna tråd är oss "vanliga" människor som tänker lite ekonomi när det gäller båtköp. För egen del skulle jag aldrig köpa en ny båt för 3-4 miljoner som en välutrustad kvalitets båt 36-40 fot kostar idag. Efter 5-6 år så har värdet sjunkt till under det halva blir väldigt dyra veckor på sommarväckorna om man slår ut totalkostanden rent ekonomiskt.

 

Men finns väldigt många som har egna företag eller feta bonusar idag som gärna köper dyrt nytt alternativt registrerar båten och låter kostnaden gå på egna på bolaget. Sedan finns även många "vanliga" tjänstemän som använder sina villor som bankomater och lånar och köper båtar nya 50" storlek båtar för mycket pengar (t.ex ligger man i Utö/Sandhamn en sommardag 2019 med en 32" aquador så tillhör man en av dom minsta båtarna i hamnen som utvecklingen gått).

 

Rent ekonomiskt kan man hitta en båt 5-20 år som någon rik/oekonomisk person som lagt väldigt mycket pengar på underhåll, inomhusförvaring och kanske t.om bytt maskiner på ett seriöst varv så blir det ett mycket bra båtköp för oss "vanliga"...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev BerraS:

En komplex tråd detta, allt från känslor, förstånd, och utebliven förständ vid båtköp, till + - axlar/drev.

Båtköp: Bara för att man köper en dyr båt betyder inte detta att man skiter i vad det kostar att äga och köra båten. Förbrukning tex var en viktig punkt vid mitt senaste båtköp.. Sedan kan det vara många som har en dröm, köpa ny stor båt. Många belåner säkert villan för detta, men har inte hög nog inkomst att blunda för alla andra kostnader. 

Drev/axel: Det finns tester på lika båter med drev/axel. Läste ett test på en jänkarbåt där var skillnaderna häpnadsväckande stora.. Toppfart drev 40 knop. Axlar maxade 33 knop. Lite kul kan man säga att förbrukningen på drevbåten vid 37 knop var 3 l/nm och på axelbåten var den oändlig vid samma fart. 😎

Skada vid påkörning/bottenkäning kan givetvis se väldigt olika ut, allt beroende hur, och hur snabbt botten kommer emot en 🤣. Jag gick själv på grund med min gamla drev båt, dubbel installation, dreven gled över grunden med enbart skador på skäddan.. Tror inte det hade slutat så bra med axlar.. 

 

Byta axel kostar inte många kronor samma med propeller - risken att motor eller växel ryker vid grundstötningen är minimal kör man på så hårt då lär nog hela båten bli ett total loss. 

 

När jag ställde frågan till mitt dåvarande försäkringsbolag varför Forbina 9000 drev vs axel version var så stor skillnad i pris hos dem så var svaret just vid grundstötning så betalar försäkringsbolaget ut oftast mycket mer pengar för drev versionen pga skadorna - även stulna drev är väldigt vanligt när ligorna är ute och stjäl motorer och drev - axel propellrar är ingen som stjäl dels för att stigning och diameter är ofta unika samt väldigt svåra/tidsödande att få av utan värmare/avdragare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jennis:

Har någon av er testat att jämföra båtförsäkring via Insplanet? Hur är era erfarenheter? Bra/dåliga? :)

 

Insplanet har avtal med några försäkringsbolag där de tjänar pengar på att lura på någon en försäkring. Ring runt istället och jämför själv, det tjänar du mer på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy