Jump to content
Thursday 23 May 2019
togi77

Utrustning och tips sökes

Recommended Posts

Hej!

Vi har köpt en båt i UK som vi ska köra hem i april. Vi är i behov av lite utrustning som jag undrar om någon kan tänka sig att hyra ut några dagar eller sälja så man slipper köpa allt nytt. Alternativt om ni har tips vart man kan vända sig för att hyra. Det vi i första hand är på jakt efter är en livflotte för 4-6 personer. Även nödsändare är av intresse. Söker även kort för sträckan till Raymarine plotter E80 och hybrid touch. Övriga allmänna tips är också välkomna.

Tack på förhand!

Tobias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Tack för tipset, har kollat där och just nu hittar jag inga för uthyrning.

Mvh Tobias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Vet att folk hyr flottar i samband med Gotland runt (ÅF Offshore race). kanske finns info där att hämta?

 

N.N

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev togi77:

Tack! Jag bor i Göteborg, missade att skriva det.

 

Ser ut som att sjösäkerhetskompaniet kan leverera till Göteborg. För ett pris...

http://www.ombordinnan.se/ 

 

Har annars bara kännedom om stockholmsområdet tyvärr. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för nödsändare ni vill hyra?

PLB, EPIRB eller bärbar VHF?

Bara nyfiken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! tack för alla tips! Osäker på vad som skiljer de olika nödsändarna åt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev togi77:

Hej! tack för alla tips! Osäker på vad som skiljer de olika nödsändarna åt?

PLB sitter på en person och skulle hen drutta i så kan man se var den flyter på GPS:en som tar emot signalen. Den är intern kan man säga då den inte kallar på hjälp. 

 

EPIRB sitter på livflotten och sänder nödsignal då den kommer i kontakt med vatten i två dygn till JRCC med er position. Hjälp kommer. 

 

VHF är en kommunikationsradio. Är den bärbar sänder den bara ett par sjömil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok tack, då är det en EPIRB jag tänker på. Eller ingår den alltid i en livflotteförpackning kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev togi77:

Ok tack, då är det en EPIRB jag tänker på. Eller ingår den alltid i en livflotteförpackning kanske?

Det tror jag inte. 

Svarar jag utan att veta säkert. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev togi77:

Ok tack, då är det en EPIRB jag tänker på. Eller ingår den alltid i en livflotteförpackning kanske?

 

Nej i en flotte tänkt för fritidsbåtar finns det nog ingen EPIRB. I bästa fall en SART som svarar på radarsignaler och på så sätt visar position. 

 

Normalt sett är ju en EPIRB hårt knuten till ett specifikt fartygs identitet. Osäker på om det går att ordna något tillfälligt MMSI nr, osv till uthyrning. 

 

Det ni förutom EPIRB skulle ha bäst nytta av är ju en fast instalerad VHF med DSC. 

På den aktuella rutten kommer ni, lindrigt sagt, aldrig vara utom hörhåll från andra fartyg. 

Förmodligen sitter det väl redan en VHF i båten ni köpt? Men hur det funkar med överlåtelser av tillstånd och licens i GB har jag inte en aning om. 

I Sverige behövs i vart fall tillstånd från Post och telestyrelsen som du kan ansöka om efter godkänt licensprov. (SRC) 

 

Vad är det för båt? Nordsjön i April bör man vara lite försiktig med. Men det har du uppenbarligen fattat eftersom du frågar som du gör. 👍🏻 

 

Förutom flotte och någon form av nödkommunikation hade jag inte åkt den turen utan en sextimmarsdräkt åt alla ombordvarande. Viktigare än flotte skulle jag påstå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev coppertail:

 

Nej i en flotte tänkt för fritidsbåtar finns det nog ingen EPIRB. I bästa fall en SART som svarar på radarsignaler och på så sätt visar position. 

 

Normalt sett är ju en EPIRB hårt knuten till ett specifikt fartygs identitet. Osäker på om det går att ordna något tillfälligt MMSI nr, osv till uthyrning. 

 

Det ni förutom EPIRB skulle ha bäst nytta av är ju en fast instalerad VHF med DSC. 

På den aktuella rutten kommer ni, lindrigt sagt, aldrig vara utom hörhåll från andra fartyg. 

Förmodligen sitter det väl redan en VHF i båten ni köpt? Men hur det funkar med överlåtelser av tillstånd och licens i GB har jag inte en aning om. 

I Sverige behövs i vart fall tillstånd från Post och telestyrelsen som du kan ansöka om efter godkänt licensprov. (SRC) 

 

Vad är det för båt? Nordsjön i April bör man vara lite försiktig med. Men det har du uppenbarligen fattat eftersom du frågar som du gör. 👍🏻 

 

Förutom flotte och någon form av nödkommunikation hade jag inte åkt den turen utan en sextimmarsdräkt åt alla ombordvarande. Viktigare än flotte skulle jag påstå. 

Jag tänkte på det med licensen också. En EPIRB, AIS, VHF är bunden till en båt med ett tillstånd för en fysisk person. Tveksamt att det är att rekommendera att låna ut dessa. Har du en bärbar VHF är det uppgivet hos PTS att det är just en bärbar så de vet att DSC-signalen kan kommer från en person som kanske inte är vid båten. Möjligt att personen  flyter i vattnet.  

För en PLB behövs ingen licens. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, tack för all nyttig information! Vi har fast installerad VHF på båten så det får nog räcka då. Samt livflotte såklart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Silverfox59:

En EPIRB, AIS, VHF är bunden till en båt med ett tillstånd för en fysisk person

Nej, MMSI numret är knutet till båten och är också landsberoende.

En PLB är knuten till en viss person men också landsberoende. Den ska vara reggad och är värdelös utan det därför att innan man drar igång en SAR instats så kontrollringer man de uppgivna telefonnumren pga många falsklarm.

Har VHFen DSC (vilket den absolut bör ha) så ska den också ha ett giltigt MMSI, helst då ett svenskt men det kan vara möjligt att använda ett befintligt. Börja med att prata med PTS, de borde kunna detta. 

Jag skulle också prioritera överlevnadsdräkter/sextimmarsdräkt. Vatten temperaturen borde ligga på typ 8°C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
31 minuter sedan skrev bhemac:

Nej, MMSI numret är knutet till båten och är också landsberoende.

En PLB är knuten till en viss person men också landsberoende. Den ska vara reggad och är värdelös utan det därför att innan man drar igång en SAR instats så kontrollringer man de uppgivna telefonnumren pga många falsklarm.

Har VHFen DSC (vilket den absolut bör ha) så ska den också ha ett giltigt MMSI, helst då ett svenskt men det kan vara möjligt att använda ett befintligt. Börja med att prata med PTS, de borde kunna detta. 

Jag skulle också prioritera överlevnadsdräkter/sextimmarsdräkt. Vatten temperaturen borde ligga på typ 8°C.

För att få ett MMSI så ska du som fysisk person ansöka om licens hos PTS och ange båtens namn. Jag tror inte du bara kan skriva upp en båt utan att uppge en person. 

Edited by Silverfox59

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

För att få ett MMSI så ska du som fysisk person ansöka om licens hos PTS och ange båtens namn. Jag tror inte du bara kan skriva upp en båt utan att uppge en person. 

Nej det måste finnas en ägare men MMSI följer med båten om du tex säljer.

Precis som anropssignalen fö.

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-03-11 vid 14:53 skrev togi77:

Tack! Jag bor i Göteborg, missade att skriva det.

har du provat att ringa brandkåren...dom har ju flytvästar och kanske livflottar också?

eller sjörräddningssällskapet kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ni nu har köpt en båt som är så rejäl att den kan köras från Uk och hem så kommer ni väl att använda den en del utomskärs hemma också.

Då är det väl lika bra att köpa den säkerhetsutrustning som ändå behövs.

GBP är ju på väg ned i rask takt och båtprylar är ju ofta billigare från början i UK.

Råkar du köpa något du inte behöver så kan du alltid sälja eller hyra ut till någon som ska köra sin båt från UK 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy