BoCaMa 35 Postad 9 Mars , 2019 Hej, i min Windy 26 med VP MD 30 som jag håller på att renovera har bränsleslangarna varit en kombination av kopparrör och gummislang. Vad är månne nyttan av detta, och bör jag göra likadana då de skall förnyas eller går det lika bra att dra gummislang hela vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 810 Postad 9 Mars , 2019 Kopparrören håller - rätt installerade - båten ut. Gummislangar behöver bytas då och då. En gissning är att man dragit kopparrör på den fasta installationen eftersom de går dolt och inte kan inspekteras. Sedan är det lämpligt att använda gummislang sista biten till motor, för flexibilitet där anslutningarna måste kunna röra sig gentemot varandra. Visst kan du byta till gummislang hela vägen. Men tänk på att då dra den så den bör gå att inspektera. Och varför byta något som funkar, dina kopparrör ser ju ut att vara i gott skick ? Ett tips: Bromskoningsverktyg brukar fungera bra att göra en "valk" på röret för att ansluta gummislang med slangklämmor. Annars är ju klämkoppling i mässing för VVS med en igängad slangnippel ett alternativ till de klämda gummiövergångar du har i original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoCaMa 35 Postad 9 Mars , 2019 Tack för svar och fina tips! Det kan gott hända att jag behåller kopparrören sista biten till tanken. Iofs. så är allt lättåtkomligt och det är enkelt att byta slangar vid behov, men som du skrev, varför skrota något som funkar. Det är ju bra om det går att återanvända samma kopparrör, jag var lite fundersam på hur man får till en bra koppling mellan rör/gummislang. De nuvarande fastpressade gummislangarna har hårdnat och spruckit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 810 Postad 9 Mars , 2019 Antingen kapa röret och sätt VVS-koppling med slangnippel, eller - som jag nämnde - kan du göra en "valk" på det och sätta slangen direkt med slangklämma. Här är ett exempel där jag behövde flytta isär bromsvätskebehållaren och huvudcylindern på en gammal bil som jag konverterade till hydrauliska bromsar: http://www.nbmarine.se/a_ford/Dagbok_aford/Bilder_0512/hcylinder01.jpg http://www.nbmarine.se/a_ford/Dagbok_aford/Bilder_0512/hcylinder02.jpg (För att se mer, gå in på http://www.nbmarine.se, klicka på "Till A-fordsidan" till vänster och välj sedan "Dagbok" i överkanten. Ovanstående finns under December 2005). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Mars , 2019 5 timmar sedan skrev IngemarE: Kopparrören håller - rätt installerade - båten ut. Ja men bara om de underhålls! De ska glödgas efter drygt 10 år, med tiden blir de hårda och spröda i en vibrerande miljö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrlin01 0 Postad 7 April , 2019 Ett tillägg bara, satsa på "bra" kvalitet/färskvara på bränsleslangar. köp inget billigt. Dagens mijövänligare bränslen tär på gummit. Hydroscand eller liknade firma brukar ha bra kvalitet, dom kan säkert hjälpa dig med att pressa kopplingar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser