Gå till innehåll
måndag 29 september 2025
Stormfocken

Djup under kölen

Rekommendera Poster

Funderar efter helgens segling vad som är ett lämpligt minimidjup att ha under kölen när man lägger till i naturhamnar. Ekolodet är paj på min båt så jag dök ner och kollade (ca 15 cm) - för lite tyckte jag så vi drog ut båten så frigången under kölen var 60-70 cm. Ingen risk för att vinden skulle dra upp stora vågor där vi låg men risk för svall från stora motorbåtar skulle det förstås kunna bli. Men vad säger den samlade expertisen här? Hur djupt bör man ha under kölen för att vara säker?

Båten är en Albin 78 som sticker 1,49. Väger 2,4 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte segelbåt men har naturligtvis lite synpunkter 😉🫢

Jag skulle säga att det beror på flera olika saker. Några nedan.

Billig båt - få cm.

Dyr båt - minst en m.

Fenköl - lite extra.

Långkölat - lite mindre.

Djup köl - lite mer.

Grund köl - lite mindre.

Botten består av dy - lite mindre.

Botten består av sten - lite mer.

Har en kompis med något större segelbåt med långköl och ca 2 m djupgående. Han vill alltid ha minst 1 m under kölen.
En släkting hade en mindre, äldre och rätt sliten segelbåt med långköl och ca 1 m djupgående. Han tyckte det räckte om han kom in utan att gå på. Ut kom han alltid ändå.

Så det är nog många faktorer som spelar in.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju lite på naturhamnen och väder och vind. Jag hade lätt kunnat lägga mig med femton centimeter fritt, och är jag orolig drar jag ut mig lite från land under natten. Skulle båtens köl råka ta i botten lite vid tilläggning är det normalt och att bättra rostskyddet är en del av vårfixet. Skrovet är jag mer försiktigt med, rodret väldigt försiktig med. 

Jag har inget ekolod så jag kör på känn och genom att kika från båten ner i vattnet, och så kör jag väääldigt sakta när jag lägger till. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har ett framåtseende ekolod. Mycket praktiskt.

Då jag kommer till ett okänt ställe och ska ankra för natten brukar jag lägga en waypoint och sen sakta köra ett varv runt.

Kollar djupet frammåt, vilket täcker en hel del, om det är vad jag bedömmer tillräckligt oavsett om vinden vänder. Och att det finns svängrum.

Återvänder till waypointen, sätter två ankarvakter (i plottern och mobilen) och droppar ankaret med lagom lång lina.

Lossnar ankaret, vaknar jag, vilket har hänt.

Oftast så sparar jag den säkra waypointen, vägen in o s v.

- Innan jag går in mot okänt land så kollar jag med det framåtseende lodet om det finns svängrum.

- Är lite försiktig när jag går in på grundare vatten mellan skär, kobbar mm.

Har genom åren rapporterat in ett antal "Okända Grund"

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack båda, jag kanske nojar men det jag ser framför mig är stora svallvågor som lyfter upp min båt och sedan faller den ju ned i vågdalen men är det för grunt så tar det ju stopp och kölen trycks upp i skrovet när det inte finns en massa mjukt vatten att landa i. 

De flesta vågor klarar förstås inte att lyfta båten utan leder till att den guppar när vågen passerar "genom" båten. En våg som lyfter båten måste vara både hög och lång vilket kanske bara händer vid vissa bottenförhållanden plus brutal vind eller brutalt svall. 

Har ju en del nätter i naturhamn och det har har aldrig hänt så risken är sannolikt mycket liten men ändå - skulle ju vara väldigt obra om det hände.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En gång i tiden var jag ute vid Vinga över dagen. Var som en lagun åt väster om jag minns rätt.

Lugnt o fint denna dag.

Barnen lekte på skäret, föräldrar på andra sidan, eller om det var en vik i än.

Flera båtar låg förhöjda mot skäret med ankare ut bakåt.

Helt plötsligt rullade en enda våg in från väst. Våghöjden 1.5 meter eller mer.

Det gick riktigt fort. Sambon rusade ned till vattnet och fick tag på några barn.

Båtar slängdes upp på skäret. Minns en stålbåt, som skrovet trycktes in på i fören.

Mm mm.

Fick förklarat att detta hände då och då.

Ursprunget skulle vara bogvågor från färjor som  s a s slogs ihop, längre ut.

Så visst kan det plötsligt bli nivåskillnader i sjön.

Denna gång gick det bra. Själv låg jag på svaj längre ut.

Även om sjön är lugn, så kan det snabbt ändra sig.... Så 2 dm under kölen tycker jag väl så lite.

- Varit bl a med om en situation på Djurö, Malbergshamn

Vi låg tre båtar mot bryggan, vinden vände till nord, rakt in.

Vi hade tot 5 ankare ute med dubbla sling från fören in mot bryggan. Var beredda att ge oss av.

Ute på "redden" låg en segelbåt på en blå boj.

Kättingen var kraftigt rostkadad och gick av när det började gå vågor.

Skepparen redde upp situationen i sista stund.

Så svängrum är alltid bra att ha.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller man till på västkusten bör man kika på var i tidvattencykeln man är när man förtöjer. Jag låg förtöjd mot land en gång, med flera decimeter fritt under fören. Vaknade under natten av att det dunkade. Jag såg då att vattenståndet var ca 20 cm lägre än innan, och botten slog helt enkelt i stenarna som var där.

I tonåren var vi ett gäng som då och då åkte till en ö i området för att festa och tälta. Där fanns en liten, flack sandstrand som vi drog upp båten på, så fören precis satt lite fast, men aktern var flott. Och sen en lina från fören in till en fästpunkt i land. På morgonen när vi skulle åka låg båten helt på land, med vattenlinjen akter om båten. Lågvatten... Bara att vänta några timmar, sen kunde vi släpa ut båten tillräckligt.

I Bohuslän bör man räkna med ett tidvattenspann på 30-35 cm. Oftast lägre, men det kan toppa där. Väder påverkar också vattenståndet, men inte cykliskt förutsägbart, utan då behöver man kolla prognoser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...