Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst

Spirbom till gennakern

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har köpt en spirbom som jag tänkte ha till min genua på undanvind. Tro ni att den fungerar på gennakern också. Nu är underliket längre än de sex metrarna som genuan och bommen är men den kanske fungerar bra med en bula i seglet också. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder ofta spirbom till min genua. Då spirar man genuan i lovart, det blir väldigt effektivt. Gennakern däremot funkar ju bäst när du skär vinden ganska ordentligt, det är ett slör-halvvindssegel. I lättvind kanske du kan ha en viss vinning av att spira, men blåser det lite mer är det bättre att skära vinden och gippa sig ner jämfört med att hålla på och spira seglet. 

Att segla helt plattläns är aldrig effektivast. 

 

(...vet att jag kommer få mothugg här...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Då spirar man genuan i lovart, det blir väldigt effektivt.

Håller med!

 

17 timmar sedan skrev Peter_K:

Gennakern däremot funkar ju bäst när du skär vinden

Håller med!

 

17 timmar sedan skrev Peter_K:

Att segla helt plattläns är aldrig effektivast. 

Men det kan vara skönt...

Håller delvis med!

Blåser det riktigt mycket är det nog mer effektivt att segla plattläns rakt mot målet än att skära sig fram, i alla fall med spirade segel.

 

17 timmar sedan skrev Peter_K:

(...vet att jag kommer få mothugg här...)

Håller inte med, i alla fall inte hittills.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att ha genuan spirad i platläns i en butterfly med storen är enligt mig väldigt efektivt. Blir väldigt irriterad då den slår eller halvfylls. 

 

Jag har använt gennakern sparsamt sedan jag köpte båten för tre säsonger sedan. Jag gillar den men det är ingen söndagssegling utan man får vara alert.  En gång blev det lite för mycket vind innan jag fick ner den och då märkte jag hur stor den var. 

 

Min tanke med den nyinköpta spirbommen (som är köpt för genuan) var att få lite mer stabilitet  i gennakern om det gick att spira den i en mild slörvind .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla plattläns är oftast bekvämt förutom att det finns risk för gipp. (Man kan ju även ta ner storseglet om det är en lång läns). Vi har ibland hissat en extra fock istället för spinnaker samt spirat antingen focken eller genuan med spinnakerbommen. Men det går lite fortare på de flesta båttyper att skära lite och gippa ett ett antal gånger längs vägen. Och då passar ju en gennaker utmärkt (men utan spirbom).

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejält off topic men...

 

Denna tråd är helt klart beviset på att jag måste gå en seglarkurs. Jag har nog aldrig läst en tråd där jag ansett mig förstå absolut ingenting förrän nu. Har haft motorbåt sedan barnsben, men aldrig seglat, och trott att det är en smal sak, skillnaden är bara en massa snören kors och tvärs.........

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ziggemannen:

Rejält off topic men...

 

Denna tråd är helt klart beviset på att jag måste gå en seglarkurs. Jag har nog aldrig läst en tråd där jag ansett mig förstå absolut ingenting förrän nu. Har haft motorbåt sedan barnsben, men aldrig seglat, och trott att det är en smal sak, skillnaden är bara en massa snören kors och tvärs.........

 

 

Att lära sig ta sig fram för segel går rätt fort.

Att lära sig göra det effektivt tar många år. 

😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ziggemannen:

Rejält off topic men...

 

Denna tråd är helt klart beviset på att jag måste gå en seglarkurs. Jag har nog aldrig läst en tråd där jag ansett mig förstå absolut ingenting förrän nu. Har haft motorbåt sedan barnsben, men aldrig seglat, och trott att det är en smal sak, skillnaden är bara en massa snören kors och tvärs.........

 

 

Segla en dag å prova dom olika bogarna med lite varierande segelsättning, då förstår du precis. Sen är det ju språket förståss.. har inte tänkt så mkt på det men inser att när jag seglat mitt första år.. kanske även det andra, å jag gick med i det här forumet, så fattade jag inte mycket av vad som skrevs. Nu är ord som, läns, slör, spirbom, genaker, genoa, plattläns, gipp.. helt självklara ochbjag använder dom nog själv till vardags.. 

Då fattade jag nada.. många ord e ju logiska som uthal å fall. 😂😂😂

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fall av! - Betyder inte att man ska ramla av båten utan att man ska gira lite från vinden. (Motsatsen är Lova!)

Som sagt det är ett fikonspråk till att börja med men faktiskt ganska logiskt när man till slut fattar logiken.

Här finns lite mer termer.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev per_62:

Fall av! - Betyder inte att man ska ramla av båten utan att man ska gira lite från vinden. (Motsatsen är Lova!)

Som sagt det är ett fikonspråk till att börja med men faktiskt ganska logiskt när man till slut fattar logiken.

Här finns lite mer termer.

Här är några till (det är ju ändå fredag, och båten är på land...)

http://www.levigen.se/lankar/segling.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-31 vid 23:49 skrev Peter_K:

Jag använder ofta spirbom till min genua. Då spirar man genuan i lovart, det blir väldigt effektivt. Gennakern däremot funkar ju bäst när du skär vinden ganska ordentligt, det är ett slör-halvvindssegel. I lättvind kanske du kan ha en viss vinning av att spira, men blåser det lite mer är det bättre att skära vinden och gippa sig ner jämfört med att hålla på och spira seglet. 

Att segla helt plattläns är aldrig effektivast. 

 

(...vet att jag kommer få mothugg här...)

Här kommer mothugg.

 Min bild är att det är mer effektivt att skära vinden i lättvind, det är först när en kommit upp i deplacementfart eller nära den som en skall gå platt mot mål, om det är en planande båt så kan en fortsätta att skära ända tills en planar på plattläns. En annan fördel med att lova upp lite mot vinden i medvind är att båten inte rullar på samma sätt som vid plattläns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att skära handlar ju lite om vart man ska. På havet är det ju oftast effektivare och bekvämare att skära men i skärgården finns ju inte alltid det alternativet om man inte vill gippa stup i kvarten och segla kors och tvärs i vägen för alla andra. Bom till genuan kan ju vara bra ändå oavsett om man saxar eller inte. Bekvämt och säkert. Men jobbigare att gippa.  Sen är det ju snyggt att segla saxat med en bom åt vardera hållet också!

 

På bankappsegling förekommer knappast plattläns annat än av taktiska skäl nån gång om man vill ha kvar styrbords hals men inte komma för långt åt höger. Det oavsett spinnaker, gennaker eller fock. Och oavsett vindhastighet. Båtar som planar kan ju iofs ha lite andra hyss för sig. 

Redigerad av Greip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...