Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AndW

Fästa ventilationsslang

Rekommendera Poster

Hej,

 

En liten fråga. Jag tänkte dra lite ventilationslang under tofterna. Tofterna är av glasfiber. Hur fäster man enklast den i tofternas undersida?   

 

Det kommer ju vara trångt och jävligt och inte mycket utrymme. I ett hus hade man väl kört hålband och spik/skruv. Men i glasfiber måste man väl i princip förborra och det kan jag inte pga utrymmet, om man inte borrar igenom ovanifrån, men det är mindre snyggt.

 

Överväger att använda en fyrkantig kabelkanal istället och fästa med dubbelsidig monteringstejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan limma upp träbitar som du monterar ett fäste på innan du limmar upp dem?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte limma upp upp buntbandsankare men de trillade ned. Så jag slipade bort topcoaten och limmade med epoxi. På några ställen har jag istället plastat konsoler av polyester/matta.

Några grejer har jag limmat med Monteringslim (skumplasttejp av acryl). Sitter bra - hittills....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att buntbandsankaret gick bra att limma med epoxi? Känns som ganska ”fet” plast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Du menar att buntbandsankaret gick bra att limma med epoxi? Känns som ganska ”fet” plast?

Japp efter att slipat bort Topcoaten, upplevde den som problemet.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ursäkta de många frågorna om detta triviala ämne. Men tror du att du limmade sådana ankare som har en klisterkudde på, eller sådana utan? Kan tänka mig att den ena skulle limmas mycket sämre än den andra (men kan inte avgöra vilken som skull limmas bäst >< )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina var med kudde. Hade kanske funkat om jag slipat och inte bara tvättat.

Efter första försöket hade de ingen kudde längre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Jag försökte limma upp upp buntbandsankare men de trillade ned. Så jag slipade bort topcoaten och limmade med epoxi. På några ställen har jag istället plastat konsoler av polyester/matta.

Några grejer har jag limmat med Monteringslim (skumplasttejp av acryl). Sitter bra - hittills....

 

51 minuter sedan skrev AndW:

ursäkta de många frågorna om detta triviala ämne. Men tror du att du limmade sådana ankare som har en klisterkudde på, eller sådana utan? Kan tänka mig att den ena skulle limmas mycket sämre än den andra (men kan inte avgöra vilken som skull limmas bäst >< )

Ja de där buntbandsankarna med klisterkudde har i stort antal ramlat ned även i min båt.

Jag skruvar nu efter hand fast mina sådana.

Jag har en slang till toatanken som på ett ungefär behöver fixeras på samma sätt som dina ventilationsslangar. Tröttnade på alla tillfälliga lösningar som tidigare ägare och jag själv "uppfunnit" ofta till sjöss, så nu sågade jag till en träbit, en plankbit som klämmer fast slangen mot underdurken och "taket" som är undersidan av överdurken.

I en annan installation fäste jag upp ventilalationsslangen från värmaren genom att borra två hål i den ytan son var ovanför, som då var durk i en sittbrunnsbänk. Genom dessa hål drogs det ett långt buntband som omfamnade slangen och låstes. Bara det att det sedan rann ned vatten i dessa hål... föga snygg lösning, men den höll fast slangen väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du dra slang då..? Att hänga slang är inte helt optimalt; jag hade dragit avloppsrör av plast och skruvat upp sådana här (eller liknande) för att hänga röret i, https://www.bauhaus.se/pp-klammer-110-2st.html

En kullerförsänkt maskinskruv på på synliga sidan av toften skämmer inte.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

jag hade dragit avloppsrör av plast

Troligen både enklast och bäst.

I tidigare båt skruvade jag upp en bit plywood där man sen kunde fästa en mängd kablar, slangar mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...