Gå till innehåll
torsdag 05 februari 2026
johan_sjobjorn

Aquador blir Nimbus

Rekommendera Poster

Som många säkert redan uppmärksammat: https://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/nimbus-koper-bella-boats.html

Jag är nyfiken på vad ni andra tror om framtiden för Aquador efter denna affär- ren spekulation såklart.

Att varumärkena Flipper, Bella, Falcon kompletterar portföljen är solklart.

Frågan är då hur man ser på Aquador som konkurrerar om kunderna med Nimbus, till viss del iallafall. Är det sannolikt att prisbilden på Aquadors båtar förändras?

Och kanske viktigast av allt, hur kommer detta påverka värdet på Aquador båtar för oss som äger en sådan.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver vara så orolig de kommande 5-10åren iaf, tror inte de kommer ta bort ett märke som funkar så bra och säljer så många båtar efter de har köpt något=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev danzo:

Jag tror inte du behöver vara så orolig de kommande 5-10åren iaf, tror inte de kommer ta bort ett märke som funkar så bra och säljer så många båtar efter de har köpt något=)

Hej, nä det tror jag inte heller.

Aquador har ju satsat på HT stuket och Nimbus i en större utsträckning WA modeller.

Frågan är hur man gör med priserna. Förhoppningsvis ger köpet bättre förutsättningar att ta mer betalt för AQ.

Min gissning är att AQ som varumärke hamnar snäppet under Nimbus, i stil med Porsche / Audi. Premium båda två men lite olika inrikting och prisbild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Min gissning är att AQ som varumärke hamnar snäppet under Nimbus, i stil med Porsche / Audi. Premium båda två men lite olika inrikting och prisbild.

Fast har det inte alltid varit så? Aquador har väl hela tiden varit ett snäpp under i fråga om prisbild  och status? I viss mån även kvalité kanske men det vet jag inget om då jag aldrig haft en AQ.

Hoppas för övrigt att Nimbus ritar om AQ 35 - det är om möjligt den absolut fulaste båten som någonsin lämnat ett ritbord i Norden. Märkligt då AQ genom åren gjort riktigt snygga båtar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev hbengtsson:

Fast har det inte alltid varit så? Aquador har väl hela tiden varit ett snäpp under i fråga om prisbild  och status? I viss mån även kvalité kanske men det vet jag inget om då jag aldrig haft en AQ.

Hoppas för övrigt att Nimbus ritar om AQ 35 - det är om möjligt den absolut fulaste båten som någonsin lämnat ett ritbord i Norden. Märkligt då AQ genom åren gjort riktigt snygga båtar.

Nja lite så kanske. AQ har väl gett lite mer för pengarna utan att det för den skull behövt vara sämre. Man kan ju också utrycka det som Nimbus lyckats ta bättre betalt för varumärket. 

Skillanden nu är väl att Nimbus har kontroll över saken.

Det man troligen gör på sikt är att se till att modellen kompletterar varandra snarare än konkurrerar.

Den som lever får se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...