Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
StyrmanKarlsson

Gammal diesel

Rekommendera Poster

Hej, 

Det står en jeepdunk med diesel i motorrummet på min nyligen införskaffade båt. Denna är sannolikt minst tre år gammal. Blir diesel dålig med tiden eller kan jag använda den?

 

/Roy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Hej, 

Det står en jeepdunk med diesel i motorrummet på min nyligen införskaffade båt. Denna är sannolikt minst tre år gammal. Blir diesel dålig med tiden eller kan jag använda den?

 

/Roy

Före Sovjetunionens fall så hade vi en enorm beredskapslagring i stora bergrum av bl.a. olika drivmedelsorter för att användas vid eventuell avspärrning. När Sovjet föll samman så beslutades att dessa beredskapslager inte behövdes längre och därför skulle de avvecklas (det var nog rätt mycket statsekonomi inblandat i beslutet för försäljningen genererade enorma försäljningsintäkter till statskassan).

 

Den enda bränsletyp som var problematisk att avveckla efter mångårig lagring var motorbensin. Det berodde inte på kvalitetsproblem utan svårigheten låg i att den rätt åldersstigna bensinen hade ett för högt blyinnehåll för att kunna användas i moderna fordon med katalysator.

 

Din förslutna jeepdunk med diesel har sannolikt mindre åldringsproblem än den beredskapslagrade dieseln hade. Du kan ju kolla att hälla en skvätt i en glasburk för att kolla så att den ser ren ut. Enda risken är om det är RME i dieseln för det vill i alla fall inte jag ha i båttanken. Med den brasklappen så skulle jag inte vara orolig för att använda dieseln i båtmotorn. Häll den gärna genom en tratt med sil så det inte finns några fasta föroreningar från dunken som följer med ner i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju blanda in några dl, eller någon liter efter hand, så är du på den säkra sidan.

Häll försiktigt, vattnet finns längst ned, samt då en eventuell bottensats med skräp, en tratt med finmaskig sil i är ju aldrig fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst om bränslesystem i SXK båtpärm har jag skaffat en Smart Tech Tratt 14,7l/min med ett filter som vid påfyllning ska hindra både föroreningar och vatten att komma ner i tanken.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev per_62:

har jag skaffat en Smart Tech Tratt

Fungerar den bra tycker du? Jag menar tex när man tankar vid "macken".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat den i år men endast påfyllning från jeepdunk vilket jag normalt gör och det är bara att inte fylla så snabbt så att filtret hinner med och eventuellt skräp från dunken fastnar i filtret. Har inte provat med vatten. Finns även en större storlek på tratten. Borde väl fungera även vid en pump vid sjömacken. Kanske man behöver en böjbar slang kopplad till tratten om påfyllningshålet sitter dumt till. 

Enligt en liknande tratt Mr. Funnel så rensar filtret bort allt möjligt.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går emot strömmen här och anser att drivmedel är en färskvara.

 

Modern bensin börjar bli sämre redan efter 3-4månader i tanken. I en väl försluten dunk håller den sig dock längre.

 

Diesel håller längre, men inte många år. Här är vatten/kondens den största fienden och RME god 2a.

 

Drivmedlen har förändrats en hel del sedan 80-talet och håller inte samna höga kvalitet idag, framför allt när det gäller lagring. De är däremot tillräckligt bra och fokus läggs nu istället på att göra bränslen som ger mindre utsläpp.

 

Inget konstigt eller fel, utan man bör bara vara medveten om skillnaderna så man kan ta hänsyn till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Fungerar den bra tycker du? Jag menar tex när man tankar vid "macken".

Jag har några års erfarenhet av SmartTech-tratten. När den var nyinköpt (Hjertmans) så testade jag under kökskranen om den höll tätt för vatten. Jag fyllde den till kanten utan att det kom en droppe vatten ur den. En ingivelse fick mig att "knacka till" på kanten och då började vattnet rinna tills det var ca 25% kvar i tratten, sen "stängde" filtret igen. Å så mycket vatten vid tankning hoppas jag att jag slipper.

Det är en fördjupning i botten av tratten där skräp o vatten ska bli stående. Jag har inte kommit på någon bättre idé än att slå skvätten i en liten plastdunk efter tankning. Vid nästa tankning töms dunken i tratten så efter säsongen, med årets tankningar koncentrerade,  finns det lite skräp men inget synbart vatten i dunken.

 

Vid ev köp så satsa på den större modellen. Den mindre har enerverande långsam genomströmning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...