Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Papelione

Nytt projekt, utombordare köpt på polis auktion.

Rekommendera Poster

Hej

 

Förre helgen köpte jag ett nytt projekt...

Blev Terhi 6020 som brandkåren har haft som elevbåt, ganska rufsig men inte utan charm.

Med var också en utombordare "Evinrude Elan 35",med 3 cylinder. Ser fin ut.

Den var köpt på polis auktion av förre ägaren, skal vare fra 1997,och inte startat sedan 2001.

Den förre ägaren som nu gav upp, hade också köpt ett nu växelreglage "BRP" samt ny kabelhärva.

 

Började med at sätta båten in i garaget, och sedan se om jag kunne få gång i motorn.

Köpte ett nytt batteri, och har nyss lagat batteri kabler. var inte helt sänker på vart + och - skulle sättas fast. Men hittade några bilder på nette.

Just nu har jag 13 volt hela vägen til startmotorn, men helt dött när jag vrider på nyckeln.

Någon tips på vart jag börjar? fel placerat + och - ?

 

Med vänlig hälsning

 

Christian

 

+ och - på plats,ser rimligt ut?

to firkant koblinger från kabelhärvan kollat in centralt i bilden.

IMG_1744.jpg.3f35d76cabae3c252eb63993ec3319a6.jpg

 

Annan vinkel.

IMG_1743.jpg.2617c61b6744271d02c9006e1c29f18d.jpg

 

Växel reglage med starten av kabelhärva.

IMG_1745.jpg.eb27c08853d9bb01c38d740a52ac8cbe.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta reglage kräver att dödmansgreppet är intryckt? På bilden hänger den löst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det gör det tyvärr inte.

 

For at svare mig själv fra start, minus var inte satt korrekt skulle sitta uppe til vinster der den kommer i kontakt til blokken. Testade sedan startmotor, som fungerer. Testade "start solenoidet"

(rektifier?) kontinuitet mellan de småpinnar och det klikker och där er kontinuitet mellan de store.

Ok, så startmotor och solenoid funkar, altid något.

 

Nu lurer jag på om der kommer något ström ner til de små pinner, eller ska det tränas en plus slad från stor plus pol til liten plus pol på solenoidet?

 

Taksam för alla inspark

 

/Christian

 

IMG_1748.jpg.706d490801f5f8c51f6e21a4f7c7d08b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Papelione skrev: Testade "start solenoidet" (rektifier?)
Nja, "rektifier" är inte samma som startsolenoiden!
[Rectifier betyder likriktare, en anordning bestående av 4 st dioder i en sk diodbrygga vars syfte är att helvågslikrikta  generatorns ladd-växelström till batteriets likström.]


Nu lurer jag på om der kommer något ström ner til de små pinner, eller ska det tränas en plus slad från stor plus pol til liten plus pol på solenoidet?
Nej, de små sladdarna i din bild ovan styr startsolenoiden/startreläet.
[Där skall det bara finnas spänning och ström vid de korta tillfällen då startmotorn aktiveras. (Den klena svarta skall rimligen vara "jordad", d.v.s. "permanent" vara kopplad till batteriminus. Eller troligare till motorns chassie-gjutgods.)
Den andra klena sladden "liten +" är den som styr startmotorns inkopplande. Den skall bara ha plusmatning då du trycker på startknappen, men detta endast ifall alla andra villkor är uppfyllda samtidigt. Villkoren för komplett strömkrets kan nog vara typ dödmansspärr, neutralväxelspärr eller rent av nåt extra stöldskydd?]


Tydligen kan du nu köra runt startmotorn via nån tjuvledning? Har du gnista på tändstiften när motorn vevas runt? (Skruva ut ett tändstift och kolla.)
[Tändsystemet är separat på utbordare, inget batteri brukar behövas för gnistorna. (Bra för då kan man rycka i startsnöret om batteriet urladdats, motorn startar förhoppningsvis så man kan ta sig hem.)]
Frågar om tändstiftsgnista redan nu för dyra CDI:n verkar vara extra känslig på din motormodell enligt denna 4-sidiga "hull truth" forumdiskussion??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Villkoren för komplett strömkrets kan nog vara typ dödmansspärr, neutralväxelspärr eller rent av nåt extra stöldskydd?]

Dödmansgreppet blockerar sannolikt inte startmotorn utan stänger bara av tändningen. För stopp av motor sluter en kontakt mot jord (batteriminus). Denna kontakt är parallellkopplad med den kontakt i tändningslåset som stänger av motorn då nyckeln vrids moturs till stopp.  

 

För att försäkra sig om att stoppledningen inte strular kan den kopplas bort vid switchboxen. Bör vara en svart/gul ledning. Efter bortkoppling går motorn inte att stoppa med nyckel eller säkerhetsbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...