Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
AndersOstling

Kraftiga vibrationer

Rekommendera Poster

Hej. Ny här på forumet och hoppas på hjälp med orsak till vibrationer, och förslag på åtgärd.

 

Yamaha 25hk 2-taktare som ibland (ofta sista tiden) beter sig märkligt. Vid gaspådrag börjar den vibrera kraftigt i sidled. Skickar med filmklipp som illustration.

Edit: gick inte så jag länkar till Google drive istället.

 

https://drive.google.com/open?id=1ew64CS9GDAnjTHZRaPdLEZsY18Vax4EOrQ

 

TAcksam för tips innan jag kör den till Skåne Marin i Ängelholm för lite kärlek o omvårdnad.

 

Edit 2: på friläge går det att varva upp utan att den vibrerar. Kan kanske vara propellern då jag för en tid sedan gick på en sten. Men som sagt, den har gått mjukt o fint även efter detta. Bara sista dagarna som den lever jävel när jag gasar på.

Redigerad av AndersOstling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thallatha:

Det där med risker och riskbedömning är en lurig grej.

Ofta ställer ju rädslan till mer problem än det man är rädd för.

Som seglare träffar man ju ofta på människor som inte vågar segla, ibland med motiveringen att det lutar, Brukar fråga om de vågar åka bil. Åker bil gör de ju hela tiden, så det är de inte rädd för.

Åka bil är väl nästan det farlig man kan ägna sig åt.

Jag har betydligt mer respekt för de vindar som kan uppstå i samband med ett åskväder, än att  jag tror blixten skall slå ner i min båt.

I går var jag ute med min lilla julle (bilden uppe till vänster) Idag skall jag inte gå ut med nån av mina båtarna pga den riskbedömning jag gjort - det blåser runt 30 m/sek

 

Och bilen går bra? 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev coppertail:
13 timmar sedan skrev Thallatha:

Det där med risker och riskbedömning är en lurig grej.

Ofta ställer ju rädslan till mer problem än det man är rädd för.

Som seglare träffar man ju ofta på människor som inte vågar segla, ibland med motiveringen att det lutar, Brukar fråga om de vågar åka bil. Åker bil gör de ju hela tiden, så det är de inte rädd för.

Åka bil är väl nästan det farlig man kan ägna sig åt.

Jag har betydligt mer respekt för de vindar som kan uppstå i samband med ett åskväder, än att  jag tror blixten skall slå ner i min båt.

I går var jag ute med min lilla julle (bilden uppe till vänster) Idag skall jag inte gå ut med nån av mina båtarna pga den riskbedömning jag gjort - det blåser runt 30 m/sek

 

Och bilen går bra? 


Hur att en har jag lyckats få in det inlägget i denna tråden - det var skrivet i ett helt annan tråd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev karluno:

kolla proppen råkat ut för samma sak en gång.

 

Demonterade den igår, och den har en del skavanker. Blir en tur till Yamaha center idag så får de titta på den. Byte av stift blir steg 2 om inte det hjälper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är propellern åtdragen som den ska? Bakom propellern sitter en tryckplatta och om propellern (ibland) hamnar snett på denna pga att den inte är åtdragen korrekt så blir det obalans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...