Jump to content
Thursday 14 November 2019
Sign in to follow this  
Kramer

Sommenbyggdens pundigaste selco!

Recommended Posts

Nu jäklar är det dags igen. Ligger och skrapar, slipar och svär. Jag har en fråga som jag har lite svårt att hitta svar på. Måste all gammal färg bort innan epoxiprimer? Det som sitter där och inte vill komma loss sitter väl där?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Kramer:

Nu jäklar är det dags igen. Ligger och skrapar, slipar och svär. Jag har en fråga som jag har lite svårt att hitta svar på. Måste all gammal färg bort innan epoxiprimer? Det som sitter där och inte vill komma loss sitter väl där?

Ja allt som inte är gelcoat eller gammal epoxi måste bort. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Selcon är ju inte någon jättetung båt. Luta upp den mot en vägg så du kommer åt botten utan att behöva ligga under. Lägg ett par gamla bildäck under så den står mjukt och skönt.

Tre friska killar vänder båten som du vill ha den 🙂

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste också visa lite framgång i polering. Bättre vetetusan om jag kan få det utan att göra om hela toppen! Autosol(vanliga tuben) och sedan combi polish & vax. 

Kanske är värt att lägga ett skyddande lager med något över eller vad säger panelen?

793C40CB-E874-4358-B620-9CEA17504592.jpeg

AC448A29-939B-4436-9F8A-EC20A5281C91.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kul med en Selco och kul att se att inte allt är dyra nya båtar:) Kör hårt!

 

Jag hade vaxat med ett riktigt vax(ej kombi). Det blir lite halt, men det röda förblir rött längre. Hur ser båten ut inne? Ser ut att vara en del original kvar:)

Edited by stavhammar
Redigerat bort efter rensing av tjafs i tråden
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt är original ja! Trist när folk sätter in fula säten och rattar och grejer.

0F9651D7-C791-4276-A7FC-6E834E11D886.jpeg

D0853DF5-4545-433B-B761-276AB1A48B16.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Härligt med original! Det blir mer och mer ovanligt att se så här pass bevarade båtar:) Det kan nog gå att få lite mer liv i krom/metalldelarna med lite Autosol. Var försiktig bara, så de inte flagar eller blir dåliga om de är spröda...

 

Hur skall du göra med akterspegeln och motorn. Blir det att klra med denna eller skall du ampassa båt/motor som du pratade om förra året?:)

Edited by stavhammar
Redigerat bort efter rensing av tjafs i tråden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag rensat upp lite tjafs efter klagomål-

  • Håll en trevlig ton i trådarna.
  • Inte personangrepp.
  • Håll er till ämnet.
  • OM tjafs skall ske så håll det i PM .

Glad Påsk!

 

//stavhammar

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mange249:

Härligt med original! Det blir mer och mer ovanligt att se så här pass bevarade båtar:) Det kan nog gå att få lite mer liv i krom/metalldelarna med lite Autosol. Var försiktig bara, så de inte flagar eller blir dåliga om de är spröda...

 

Hur skall du göra med akterspegeln och motorn. Blir det att klra med denna eller skall du ampassa båt/motor som du pratade om förra året?:)

Ja eller hur! Ska slipa lite på allt krom efter botten är färdig, kanske också 3D printa ut ett till selfleet emblem. 

 

Akterspegeln behöver bytas ja. Men inte akut och inte i år, låter det nog vara till nästa. Har sparat ihop halvvägs till en fyrtaktare men väntar nog tills akterspegeln är bytt/förstärkt. Det fina med Suzukin som sitter är vikten, jag kan lyfta på och av den själv utan att behöva ringa på brandkåren. Det blir dyrare med alkylatsoppa sålänge men det får gå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev stavhammar:

Nu har jag rensat upp lite tjafs efter klagomål-

  • Håll en trevlig ton i trådarna.
  • Inte personangrepp.
  • Håll er till ämnet.
  • OM tjafs skall ske så håll det i PM .

Glad Påsk!

 

//stavhammar

Tack!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

svarvade till en flaggstång. Fick köra lite i blindo då jag inte mindes alla dimensioner men resultatet blev helt ok. Hade bara en bit ek hemma som ska få fernissa över.

8F5AFC86-5848-4624-A28D-40DFA3C7CE12.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello music lovers!

 

nu är jag färdig med lite fler grejer. Har förstått att denna tråd kanske borde ligga under renovering och behörig användare  kanske kan flytta om det stör.

 

nu är skrället bottenmålat! Startade en annan tråd för tips och råd och fick en massa. Förutom det så har jag fixat bitarna i rutan som fattades i rostfritt, tvättat listen med aceton, svarvat flagga och lagt på dekaler. 

 

Jag grunnade på namnet länge. Det stod länge mellan min låtsas-mormors namn ’Irma’ som jag växt upp med, eller ’Randy’. Vilket jag är ofta. 

 

Fixade allt och drog sedan igång motorn med spolmuff. 5 liter alkylat i ståltankar från förra året, borde fortfarande vara ok? Förra sommaren så var soppakopplingen lite dålig men är sedan dess utbytt. Blåsan blev hård och efter sex drag hoppade motorn igång för att sedan dö. Hmmm...

 

Hade då jobbat hela dagen och pallade liksom inte mer denna gång i stugan. Antagligen kommer den hosta igång som den var på väg att göra. Eller inte. 

 

Tänkte ifall att köpa nya tändstift och byta olja i växelhuset. Har kondens bildat i tanken och jag redan fått vatten i maskinen, vad gör jag då? Rengöra förgasaren?

 

Ni som orkat läsa så här länge får lite sjukt snygga bilder. 

 

 

 

 

518588A4-BDD7-479E-961B-C6A3D494DF8F.jpeg

E03065AF-474B-49AE-B4C0-28DD0BDECEBD.jpeg

82A3F796-31E4-49DE-919F-A45CA411A07C.jpeg

EFBF6018-7E04-4C08-B1D0-A8A89627294C.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy