Jump to content
Thursday 24 September 2020
Sign in to follow this  
Xol

Hur skapa en batteribank ?

Recommended Posts

Hej, här är en nybörjare på forumet.

 

I min Bayliner 288 har jag insett att batteribanken måste jag göra något åt. 

För närvarande 1st startbatteri plus 1st förbrukarbatteri.

Min Bayliner 288 har en brytare - där jag kan välja att ha följande batteri aktivt:

"1" = startbatteriet 

"2"= förbrukningsbatteriet

"Both" = Både start o förbrukning

OFF = ingen ström från batterierna

 

Befintliga förbrukarbatteriet 80ah skall jag byta ut mot 2st 100ah AGM.

Eftersom jag bara har 1st batteri "förbrukarbanken" kan jag inte bara byta ut batterierna och återanvända kopplingar, kablar etc.

Är det bara plus-plus och minus-minus på de båda batterierna? Säkringar? skiljerelä? Vad behöver jag för att få till denna bank?

 

Tacksam för utförlig hjälp - enkel sådan :)

 

 

Edited by Xol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du ska behålla din befintliga brytare så behövs inget speciellt, bara att parallellkoppla dina två nya förbrukarbatterier dvs plus-plus och minus-minus med lite grövre kablar.

 

Dock har du då dilemmat att du måste slå om din brytare manuellt för att inte dra ur startbatteriet, men det har du ju redan idag

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Gelis:

Om du ska behålla din befintliga brytare så behövs inget speciellt, bara att parallellkoppla dina två nya förbrukarbatterier dvs plus-plus och minus-minus med lite grövre kablar.

 

Dock har du då dilemmat att du måste slå om din brytare manuellt för att inte dra ur startbatteriet, men det har du ju redan idag

ok tack. Inte mer komplicerat än så alltså.

Skiljerelä, när behöver man det?


Ja, jag har förstått att den standard brytaren om Bayliner har inte är optimalt och inte så vi "tänker" i Sverige. Men jag har blivit så van vid det nu så inga problem med den biten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, du bara parallellkoppla fler batterier. Du vill inte få spänningsfall mellan batterierna så därför lite grövre kablar. Behöver du dra iväg extra batteriet längre bort för att du inte har plats med dem bredvid varandra så kan du fläska på lite mer om det behövs. Du kan räkna ut vad du behöver eller så överdimensionerar du bara. 

Skiljerelä är en "automatisk" mackapär som skiljer ditt startbatteri från fritidsbanken. När du laddar(generatorn) så öppnas det mellan dem så fritidsbanken också laddas, men det bryter däremellan övrig tid så du aldrig drar ut något ur startbatteriet med förbrukarna.

Nackdelen jämte det du har idag är att du idag kan välja att förbruka från båda bankarna så med ett skiljerelä tappar du möjligheten att använda startbatteriet för förbrukning om du vill. 

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Xol:

Skiljerelä, när behöver man det?

När man tappat minnet...

 

Fördelen är att skiljereläet kopplar ihop startbatteriet och batteribanken automatiskt när motorn går och kopplar isär när motorn inte går. Ingen risk att glömma att ladda batteribanken och ingen risk at ladda ur startbatteriet av misstag.

 

Mackey 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Azguz:

Du vill inte få spänningsfall mellan batterierna så därför lite grövre kablar. Behöver du dra iväg extra batteriet längre bort för att du inte har plats med dem bredvid varandra så kan du fläska på lite mer om det behövs.

Nja, det funkar även med lite klenare kablar. Batteriet som står lite längre bort blir lite "lågprioriterat", laddas och urladdas lite långsammare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Mackey:
1 timme sedan skrev Xol:

Skiljerelä, när behöver man det?

När man tappat minnet...

 

Fördelen är att skiljereläet kopplar ihop startbatteriet och batteribanken automatiskt när motorn går och kopplar isär när motorn inte går. Ingen risk att glömma att ladda batteribanken och ingen risk at ladda ur startbatteriet av misstag.

 

Mackey 

 

Egentligen har du inget startbatteri och förbrukningsbatteri utan två batterier du kan växla emellan.

Problemet är att bara det batteriet som är kopplat till generatorn som laddas när motorn går.

Som Gelis sa från början, så byt ut det ena batteriet mot de två AGM-batterierna och parallellkoppla dem.


Parallelkoppling.png.f1c2d2a30a4f59aa0b8e2089ffbfadf1.png

 

Om det batteriet du tar bort inte är kass, så skulle du ju kunna parallellkoppla det med det andra gamla batteriet. Skall man va riktigt noga, så skall det va samma typ av batterier och lika gamla om man skall parallellkoppla dem, men med två gamla halvdåliga batterier så kan det inte spela så stor roll. När dom är slut får du ersätta bägge med två nya - tex AGM-batterier.

För att bägge batteribankarna skall laddas när du kör, är det inte så dumt med ett skiljerelä. BILTEMA sålde tidigare ett spänningstyrt relä för en spottstyver. Finns nu att köpa i "de fina marinbutikerna för 5 ggr så högt pris. Fördelen är att de är enkla attkoppla in.
https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/skiljerela/bep-skiljerelasats-12-24v-140a

1204826095_Biltemaskiljerel.JPG.b46df67b20d44e675a52ba5b40988cfa.JPG

 

Problemet är väl att om man betraktar batteribank 1 som huvudbatter/startbatteri, så måste batterifrånskiljaren stå i det läget när man laddar, annars får  den andra batteriet ingen laddning. 

 

Det finns ju "riktiga" skiljerelä också, men då måste en "styrledning" anslutas på generatorn.
https://www.hjertmans.se/search?q=skiljerelä 12v

Skall man bygga om anäggningen till en riktig anläggning med ett startbatteri och en förbrukningsbank, blir det mycket krångligare och man skall ite krånga  till saker och ting mer än nödvändigt.

Har jag krånglat till det tillräckligt nu - eller?

En "riktig" anläggning skulle i sitt enklaste utförande kunna se ut så här. Bilden stulen här.

 

https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf 

 

Om du läser i PDF-en så ta det hela med en liten nypa salt. Mycket är bra, men en del är lite "overkill" - det gäller ju att sälja och få sålt.

batteribank.JPG.1de649d0d88601358eb112dfe5130b38.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Thallatha:

Om du läser i PDF-en så ta det hela med en liten nypa salt

Ja de skriver ju tex att man ska undvika "huvudbrytare". Lite udda, enl CE-reglarna SKA man ha det som egentligen heter batterifrånskiljare.

Kanske har de ingen bra brytare i sitt sortiment?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill bara tillägga att jag hatar såna där 1-0-both omkopplare. Men jag är väldigt glömsk vad gäller vissa saker...

Risken med dessa omkopplare är att de under omlopplingsögonblicket under kort stund inte har något batteri inkopplat och generatorns (någonting som jag inte kommer ihåg, likriktarbrygga?) pajar. 

Därför var det lätt att rekommendera kompisar att sätta in ett Biltema-relä och en vanlig frånkopplare istället. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Nja, det funkar även med lite klenare kablar. Batteriet som står lite längre bort blir lite "lågprioriterat", laddas och urladdas lite långsammare.

 

Mmmm, och anledningen till detta är att jag då har för grova kablar??  Så bättre att gå ner i dimension?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Xol:

 

Mmmm, och anledningen till detta är att jag då har för grova kablar??  Så bättre att gå ner i dimension?

Nej, det är inget fel med grova kablar däremot behöver man inte överdriva!

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Egentligen har du inget startbatteri och förbrukningsbatteri utan två batterier du kan växla emellan.

Problemet är att bara det batteriet som är kopplat till generatorn som laddas när motorn går.

Som Gelis sa från början, så byt ut det ena batteriet mot de två AGM-batterierna och parallellkoppla dem.


Parallelkoppling.png.f1c2d2a30a4f59aa0b8e2089ffbfadf1.png


Om det batteriet du tar bort inte är kass, så skulle du ju kunna parallellkoppla det med det andra gamla batteriet. Skall man va riktigt noga, så skall det va samma typ av batterier och lika gamla om man skall parallellkoppla dem, men med två gamla halvdåliga batterier så kan det inte spela så stor roll. När dom är slut får du ersätta bägge med två nya - tex AGM-batterier.

För att bägge batteribankarna skall laddas när du kör, är det inte så dumt med ett skiljerelä. BILTEMA sålde tidigare ett spänningstyrt relä för en spottstyver. Finns nu att köpa i "de fina marinbutikerna för 5 ggr så högt pris. Fördelen är att de är enkla attkoppla in.
https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/skiljerela/bep-skiljerelasats-12-24v-140a

 

Tack för input!

Men ja, det batteriet jag ska byta ut har gjort sitt.

När jag kör har omkopplaren i läge "BOTH" och då måste väl ändå båda batterierna laddas? 

Jag startar även båten i läge "BOTH" - just får att generatorn inte mår bra av att man ändrar läge på brytaren när motorn är i gång. Startmotorn är kopplad till batteri 1 - men när jag har omkopplaren på both så startar den kanske ändå från batteri 2 ??

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Släng den där 0 1 both grejen, förr eller senare står den på both när du ska igång efter att legat ute vid någon ö i ett par dagar.

Ersätt den med Hjertmans skiljerelä, det är garanterat bra, jag har haft ett från BT på prov sedan dom började säljas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Pentax:

Släng den där 0 1 both grejen, förr eller senare står den på both när du ska igång efter att legat ute vid någon ö i ett par dagar.

Ersätt den med Hjertmans skiljerelä, det är garanterat bra, jag har haft ett från BT på prov sedan dom började säljas.

 

I princip håller jag med dig.

Men - just i det akuta skedet tror jag det är bäst att göra som Xol tänker i nuläget.

Byta ut det gamla uttjänta batteriet mot två AGM-batterier, parallellkoppla med lämplig kabel. 2x16 är väl ok eller 2x25. Köra som han gjort tidigare.

Det finns massvis med båtar som har det så, och nu är det sommar och sol och koskit i hagen. 

Hålla på och kladda med ombyggnad av elsystenmet är ju mera ett vinterjobb - kanske tom någ gång i en oviss framtid.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, då är batterierna bytta!

De svarta batterierna är de nya förbrukarbatterierna (även om min nuvarande konfiguration inte har separat start/förbrukningsbank som ni har noterat)

 

Två frågor:

1. Har jag gjort rätt som kopplar in förbrukarna på + på batteri 1 och - på batteri 2?

2. Stämmer det att ALLA 3 batterier laddas när jag kör båten samt när jag ligger på landström (med brytare i läge BOTH) ?

 

(jag har förtydligat batterikablarna som går mellan batterierna. Totalt 3st = + till + samt - till - på de två svarta samt - till - från den gröna till svarta nr 2.)

 

Feedback tas tacksamt emot.xbatter.jpg.047761d588eac5bf1c4cafe3a6319cea.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy