Jump to content
Wednesday 28 October 2020
Tobbev

Ryds 23 DC, 2009. Många frågor...

Recommended Posts

Intressant. Här ser man att minskad bladyta ger minskad bränsleförbrukning. 
Dessutom hade du alldeles för låg WOT med den stora propellern. Bra byte!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Baxlaget:

Intressant. Här ser man att minskad bladyta ger minskad bränsleförbrukning. 

 

Borde det inte vara förbrukning vid samma fart för att dra den slutsatsen?  Vid 3000 rpm så är 19P bättre!

(Vid 1500 rpm är 17P bättre)

 

1500 varv.

Solas 19p = 6,6 knop och 10 l/h

Solas 17p = 6,5 knop och 9,1 l/h

 

3000 varv.

Solas 19p = 24 knop och 32 l/h (20% högre fart och 10% högre förbr.)

Solas 17p = 20 knop och 29 l/h

 

3500 varv.

Solas 19p = 29,5 knop och 44 l/h (13% högre fart och 16% högre förbr.)

Solas 17p = 26 knop och 38 l/h

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oberoende av ovanstående siffror så ska man alltid ha minst rekommenderat WOT. Annars kommer motorn inte till sin fulla kapacitet samt att du riskerar skador:
 

Motors are designed to run within a certain range at WOT, when it can't reach this RPM range at WOT, it also means its lugging at lower RPMS. The problem with lugging is that carbon will build up very fast, which can lead to very high combustion temps and sticking rings, this can bring your once good running motor to a quick and pricy stop. 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Kane:

 

Borde det inte vara förbrukning vid samma fart för att dra den slutsatsen?  Vid 3000 rpm så är 19P bättre!

(Vid 1500 rpm är 17P bättre)

 

1500 varv.

Solas 19p = 6,6 knop och 10 l/h

Solas 17p = 6,5 knop och 9,1 l/h

 

3000 varv.

Solas 19p = 24 knop och 32 l/h (20% högre fart och 10% högre förbr.)

Solas 17p = 20 knop och 29 l/h

 

3500 varv.

Solas 19p = 29,5 knop och 44 l/h (13% högre fart och 16% högre förbr.)

Solas 17p = 26 knop och 38 l/h

Hej - Spännande läsning. :)

 

Ursäkta min okunskap men vid 3000 varv och 19p ger alltså en förbrukning på ca 0,75 l / distans?

Det är isåfall otroligt bra för båttypen, ännu bättre med 17p dock.

 

// Micke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du vänder på täljare och nämnare: 32 liter per timme / 24 sjömil per timme = 1.33 liter per sjömil

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du vänder på täljare och nämnare: 32 liter per timme / 24 sjömil per timme = 1.33 liter per sjömil

Självklart.... Det har varit en lång dag....... ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg just att båten väger bara 1800 kg. Det visar den dåliga verkningsgraden på inombordare med drev. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev Baxlaget:

Såg just att båten väger bara 1800 kg. Det visar den dåliga verkningsgraden på inombordare med drev. 

OT: Så är det, men de stjäls inte lika mycket som utombordare. Vid en obevakad brygga som tillhör sommarstugeförening i Stockholms län försvinner alla nya utombordare inom ett par år...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Vid en obevakad brygga som tillhör sommarstugeförening i Stockholms län försvinner alla nya utombordare inom ett par år...

Precis, lathet, låt försäkringsbolagen höja premierna, ingen bryr sig! Pappa betalar!
Vidhåller att det är fullständigt och totalt möjligt att stoppa stölderna trots att de flesta här tycker det är bra som det är. Pappa betalar! Tråkigt!

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-27 vid 16:30 skrev M_i_c_k_e:

Självklart.... Det har varit en lång dag....... ;) 

Men bra siffror ändå väl?

Edited by M_i_c_k_e

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter ganska många timmar på sjön i sommar kommer en liten förbrukningsuppdatering för den som är intresserad.

 

Ryds 23 DC från 2011 med Mercruiser 4.3 MPI 220hk och Solas Rubex 4-blad stålpropp 17p.

 

Marschfart 24-25 knop = förbrukning mellan 1.4-1.5 liter per sjömil. 

 

Har haft varierande last mellan 2-5 personer och packning. Båten väger ca 1800 kg utan last och ca 2400 kg med full last.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken diameter har du på proppen?

10 timmar sedan skrev Freez:

Efter ganska många timmar på sjön i sommar kommer en liten förbrukningsuppdatering för den som är intresserad.

 

Ryds 23 DC från 2011 med Mercruiser 4.3 MPI 220hk och Solas Rubex 4-blad stålpropp 17p.

 

Marschfart 24-25 knop = förbrukning mellan 1.4-1.5 liter per sjömil. 

 

Har haft varierande last mellan 2-5 personer och packning. Båten väger ca 1800 kg utan last och ca 2400 kg med full last.

Och diameter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev larsosca:

Vilken diameter har du på proppen?

14,25

Köpt av Propellertrim.

 

Går betydligt bättre än originalproppen. Bättre grepp och acceleration.

 

Edited by Freez
Felstavning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Freez, Känns som om jag skulle testa ditt koncept... har original 3 bladig 19p Alu prop på min 23 DC .. får ingen bra fart tycker jag , , hyfsad acc. men slingrar i låg fart + glapp i styrningen gör en mest irriterad. mina varvtal är1600  6,5 GPS knop,  ca 3400 och 23 GPS knop . 4400 varv maxar 33 knop .. Ryds reklamen säger 39-40knop i nerförbacke då ... Varvräknaren är jag lite smyg på om den visar rätt och har inte köpt smartcraft ännu.  Propellern ser ut att ha kavitationsskador sedan tidigare...

så din rekommendation är  alltså:  

 

4 bladig ( jag vill ha ALU , insjö = stenigt )

17p 14,25

 

tack för utförliga mätningar :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Mange70:

så din rekommendation är  alltså:  

 

4 bladig ( jag vill ha ALU , insjö = stenigt )

17p 14,25

 

tack för utförliga mätningar :)

Ja precis, jag är väldigt nöjd med den proppen. Solas Rubex 4-blad stålpropp 17p 14,25. Framförallt bättre grepp och acceleration. Jag upplevde 3-blad originalproppen som seg upp i plan och slirig i låga farter.

 

Toppfart 36 knop (gps) med 2-3p ombord, varvtal 4460. Slät och ren botten är viktigt om du vill nå maximal toppfart. Brukar bli lite påväxt/slem i slutet på säsongen som drar ner farten. Jag köpte proppen via propellertrim som gav bra service och bytesrätt. Tror denna propp även finns i en ALU version. Men kolla förslagsvis med http://www.propellertrim.se/.

 

Förstår att du vill ha ALU om det är stenigt men en stålpropp har lite prestanda fördelar jmft med ALU. "Stålpropellern är styvare än aluminium vilket gör att den behåller formen även vid hård belastning, vilket ger bättre prestanda." https://www.drev.se/propellerskolan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, sjösatt och följde ditt råd , skaffade en Solas Ruben 4 bladig 17 tum fast Alu.

Mycket bra ! Bra acc , högre marschfart och bättre styrning och grepp.

varvade inte ur fullt igår men nådde 4200 och 33 knop med 3 st i båten så det finns nog några hundra varv kvar att ge.

Det jag tyvärr märkte var ett sjungande ljud vid låga varv 1000-1100 varv... försvinner direkt vid gaspådrag men kommer igen då jag sänker. Helt klart från propellern.. något du ochså märkt?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Mange70:

Hej, sjösatt och följde ditt råd , skaffade en Solas Ruben 4 bladig 17 tum fast Alu.

Mycket bra ! Bra acc , högre marschfart och bättre styrning och grepp.

varvade inte ur fullt igår men nådde 4200 och 33 knop med 3 st i båten så det finns nog några hundra varv kvar att ge.

Kul att höra😀! Som du skriver borde det gå att varva ett par hundra varv till, prova trimma drevet något om du inte redan gjort det.

 

10 timmar sedan skrev Mange70:

Det jag tyvärr märkte var ett sjungande ljud vid låga varv 1000-1100 varv... försvinner direkt vid gaspådrag men kommer igen då jag sänker. Helt klart från propellern.. något du ochså märkt?

När du säger det har jag det också vid ett visst läge i låg fart men försvinner om man sänker eller höjer gasen. Men inget som stört mig direkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Freez:

Kul att höra😀! Som du skriver borde det gå att varva ett par hundra varv till, prova trimma drevet något om du inte redan gjort det.

 

När du säger det har jag det också vid ett visst läge i låg fart men försvinner om man sänker eller höjer gasen. Men inget som stört mig direkt.

Ok , då är det bekräftat att jag inte har fått tinnitus ;) , ljudet stör inte mig heller med det finns där. Som sagt en helt annan båt med den propellern och Propellertrim var snabba med leverans och bra pris. Ha det bra på sjön i sommar ! / Magnus

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Är nyfiken på Ryds 23 DC och håller span på annonserna. Men jag har en fundering klarar man att sjösätta en 23'a med en vanlig Volvo V70 på ramp eller är båten för tung?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja! Ner kommer man med framhjulsdrift men inte upp :) då behövs 4-hjulsdrift. Jag har kört så i 4 år, funkar kalas! Ner med egen bil, upp med lånad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för snabbt svar! När det gäller motor alternativen bensin kontra diesel är det lite för o nackdelar har jag förstått. Men är det några speciella varianter eller årsmodeller man bör vara försiktig med eller leta efter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

4-hjuls drift är att föredra. Väger trots allt ca 2 ton.

 

Relativt små ändringar genom åren men runt 2010/11 uppdaterades instrumenteringen med bla integrerad gps. Även dynorna fick annat utseende och det blev plastdörr istället för trädörr till ruffen. Har själv inte kört med diesel motor så där kan jag inte utala mig men en Mercruiser 4.3 220 hk funkar bra. Vill du ha extra allt och några mer hk, välj en Ryds 23 DC-S med Mercruiser 4.5 (250hk).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy