Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
BboatB

Pentrypump Flojet - Erfarenheter.

Rekommendera Poster

Någon som har köpt en Flojet pump och har den installerad utan accomulator tank?  

 

Behöver byta ut min nuvarande pump till hösten och om det funkar fint att få bort även accumulator tanken så hade det varit bra så jag får lite mer stuv under mina bänkar.

 

 https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/tryckvattenpumpar/flojet-tryckvattenpump-12v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen ackumulatortank, men ganska mycket slang + VVB. I vår gamla båt var det lite mindre slanglängd men heller ingen ackumulatortank. Funkar ok.

 

Nackdelen är väl möjligen att man får pulsat flöde när kranen är bara lite öppen, då pumpen kommer starta/stoppa ofta då.

 

Men testa !  Kläm tillfälligt ihop slangen till tanken med en skruvtving och se hur det beter sig på just din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en flojet mini och det fungerar utan ack.tank, dock så får man fenomenet som IngemarE beskriver här ovan, den pulsar vid låga flöden. Sedan tycker jag den låter ganska mycket trots jag monterat den på dämpmaterial av gummi.

 

Edit: Ser att konstruktionen är förbättrad/ ändrad mot den jag har, kanske går tystare nu för tiden.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en annan sak - du vill ha mer stuv och därför ta bort tanken.

 

Men vad har du för grotesk tank i så fall ?  Vanligen är de bara på ett par liter och inte större än en PET-flaska ungefär. Det är inte VVB som du blandar ihop det med, eller är det absolut totalkris med stuvutrymmet och ultimatum ställt för familjefriden eller nå't ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Jag har ingen ackumulatortank, men ganska mycket slang + VVB. I vår gamla båt var det lite mindre slanglängd men heller ingen ackumulatortank. Funkar ok.

 

Nackdelen är väl möjligen att man får pulsat flöde när kranen är bara lite öppen, då pumpen kommer starta/stoppa ofta då.

 

Men testa !  Kläm tillfälligt ihop slangen till tanken med en skruvtving och se hur det beter sig på just din båt.

Samma i mina två senaste båtar.

Funkar bra, kan inte se att flödet pulserar alls.

 

Andra erfarenheter är att du absolut skall ha en finmaskig sil (filter) mellan tank och pumpens sugsida. Dessa membranpumpar är väldigt känsliga för att få in skräp i backventiler och mellan membranen i pumpkamrarna. Visserligen rätt lätta att rensa rena igen, men lättare ett ha en sil.

 

Sedan efterdra alla slangklämmor på trycksidan, så att pumpen inte startar i tid och otid, och väcker dig nattetid... Särskilt på vv-beredarens utgång, där vattnet är rätt varmt är det viktigt att kolla så det inte läcker, PVC-slangar kryper gärna under slangklämmorna när de blir varma. Så dubbla slangklämmor på beredarens varma sida är inte fel alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar avsevärt mycket bättre med ett hydroforkärl på 2 liter. Kan placeras varsomhelst i systemet.

Det går bra med en PET-flaska också, sätt en genomföring i korken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft Flojet utan tank i 2 olika båtar. Det har fungerat utan problem - helt nöjd. Men precis som bhemac säger. Det är enkelt att sätta dit och det blir inte sämre men ett litet tryckutjämnarkärl. Själv hoppade över den av ren bekvämlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tackar för svar.

 

Grejen är att trycksystemet tar upp hela bb bänkrad inne i ruffen med pump under ena locket och accumolator tanken under den andra så ingen stuv blir ren, svårt att ex lägga hårda platslådor mm. Men som ni säger går det även att flytta tanken, så får överväga det.

 

Ni som tycker den låter mkt, har ni något tyst alternativ att rekommendera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är en "ackumulatortank"? För villabruk kan man ha en på 5-10liter. Sitter det en sådan (oftast röd) så byt till en på två liter som du kanske kan sätta under diskbänk eller handfat. Eller dra en slang och sätt den någon helt annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är nog max 2 l så ska ev flytta den, men provar nog utan först och se som Ingemar tipsade om.

 

Det är mer att jag vill ha stuvar som är fria från utrustning, en slang genom stuven spelar ingen roll men att en liten accumulator/tryckutjämnande tank som står i stuven, just nu mitt i, gillar jag inte.

 

Men på tal om ljudnivå, jag vill gärna ha en tyst pump men svårt att hitta test om detta. Flojet annonseras som tyst, är de ngn som ngn mer som har åsikt om ljudnivån el kan tipsa om ngn som är mkt tyst. Ex kugghjulspump vs membran?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BboatB:

Grejen är att trycksystemet tar upp hela bb bänkrad inne i ruffen med pump under ena locket och accumolator tanken under den andra så ingen stuv blir ren, svårt att ex lägga hårda platslådor mm. Men som ni säger går det även att flytta tanken, så får överväga det.

 

Antingen har du väldigt stora pumpar och behållare eller är det extremt små förvaringsutrymmen under bänken. Nästan så jag blir nyfiken, foto ?

 

Membranpumpar är i allmänhet betydligt tystare än kugghjul/impellerpumpar. Mina Flojet puttrar/"brummar" mest, men de sitter å andra sidan i maskinrummet längst akterut så jag stör mig/hör dem inte. På vår förra satt den i pentryt under diskbänken, men det ljudet kunde man leva med utan större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla "rem-johan" var nog tystast. FloJet är ganska tyst, jag brukar limma en bit ljudisoleringsmatta, på den limmar jag en plywoodbit med pumpen på, det blir ganska tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nuvarande pump är gissningsvis orginal från -80 då min Winga byggdes, den är oxå ngn remdriven historia men som är allt annat än tyst och vibrationsfri...och börjar utlösa säkringar rätt ofta..

 

Jag får satsa på en flojet och se om jag blir nöjd. 

 

Tyvärr är jag ute på jobb så har inga foton att erbjuda. Pumpen är en rejäl solid sak men trycktanken inte så stor, bänkarnas stuvar är väl ok om det inte hade stått ngn i mitten på dom..! Så att förvara en hård ex verktygslåda blir svårt i stuvarna då tanken effektivt delar upp stuven, och i pump stuven vill man inte ha ngt alls pga remdrift. Helst skulle jag inte vilja ha det i stuvarna alls så kanske flyttrar allt till under pentryt el ngn annan lämplig plats, men utan tank och mindre pump gör nog stor skillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nåt liknande iallafall, tror inte det är en exakt sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BboatB:

Ja nåt liknande iallafall, tror inte det är en exakt sådan.

Kolla om det är en Jabsco då är den definitivt värd att renovera. Tror alla reservdelar finns. Nytt membran och nya ventiler brukar göra underverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag går på en ny pump då jag vill ha ngt mer kompakt, men får kolla på den gamla och se vad det är för ngt innan man slänger den eller om den är värd att spara. 

 

Tackar för inputs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...