Capitanodifreagta 0 Postad 5 Juli , 2018 Hej. Jag är nybörjare gällande båtar och köpte i höstas en Ryds camping från 1983 med en Johnson 90hk tvåtakt från 2003. Tidigare ägare verkade inte ha så bra koll så jag vet inte riktigt hur väl servad den har varit. Motorn går oftast bra men har varit svårstartad några gånger, samt dör ibland vid gaspådrag när den varit avstängd ett kort tag (typ tankstopp).Mina frågor är: Vad för grundläggande service kan man enkelt göra själv med trolig effekt på ovanstående problem? Vilken övrig service skulle ni rekommendera löpande och inför vintern? Hur funkar batteriladdningen? Är den tillräcklig från motorn eller måsta man ladda hemma med batteriladdare ibland? Hur får jag ner förbrukningen, alltså gällande körstil och serviceåtgärder? Jag vet att det finns liknande frågor i forumet men är ändå tacksam för svar. Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitanodifreagta 0 Postad 6 Juli , 2018 Någon som kan hjälpa en stackars nybörjare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 6 Juli , 2018 (redigerade) Laddningen beror helt på hur du kör. Är det mycket start/stop så förbrukar du mer än du laddar, men oftast har man ju transportsträcka hem så det brukar inte vara ett problem. Att den tjurar efter kort stopp känner jag igen från både Mercury och Evinrude jag haft tidigare. Jag lärde mig leva med det genom att efter ett stopp låta motorn gå på tomgång några minuter innan man ger gas. Påminner om ånglås man fick på gamla Oplar.... Service under vintern är enkel. Byt olja i växelhuset, och om du inte vet ålder på impellern, byt den med. Impellerbyte görs med 1-3 års intervall beroende på vad som rekommenderas för just den motorn. När du ställer båten över vintern, töm förgasarna på bensin efter att du konserverat motorn med konserveringsolja. Har själv aldrig konserverat då jag har båten i året runt, men andra här på forumet kan detta. Sök och du skall finna. Förbrukning styr du enklast genom att aldrig ligga på full gas:-) Fort upp i plan, och sedan dra ner varvtalet där motorn går ”goast”. Trimma ut så mycket det går utan att peopellern tappar grepp, och du sparar soppa. Redigerad 6 Juli , 2018 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitanodifreagta 0 Postad 6 Juli , 2018 Tusen tack! Brukar du ta hem batteriet på vintern och ladda? Trimma ut, alltså upp så långt som möjligt menar du? Kan luftfilter, soppafilter och tändstift vara värt att byta, eller är det bortkastade pengar/jobb? /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 7 Juli , 2018 Luftfilter har du inget. Men stift och soppafilter är såklart vettigt att byta. Eftersom jag använder båten året runt behöver jag inte underhållsladda. Skall du däremot inte använda båten vintertid, ta hem batteriet och underhållsladda. Jepp, trimma upp så mycket du kan utan att du tappar grepp och fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser