Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Hur rengöra skydda teakbord

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Fick med ett nytt teakbord till båten, efter några måltider med kidsen insåg jag att det kanske borde behandlats på något sätt. Nu är det fettfläckar på bordet (se bilder).

 

Så till mina frågor:

 

1.) Hur gör jag bäst för att få bort fläckarna (slipa / rengöringsmedel etc.)?

 

2.) Hur bör jag behandla/skydda bordet så det inte är så känsligt i fortsättningen?

 

Tacksam för svar

 

 

IMG_2478.jpg

IMG_2477.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det masiva teakribbor eller bara fuskplyfa?

Amoniak och vatten brukar va ett bra sätt att få ren teak.

 

Är det masiv teak går det ju att slipa, men är det plyga så kan den va tunnare än lövtunnt och då skall man akta sig för att slipa.

Ett bord som man äter på - parafinolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag tycker jag en alkalisk teak cleaner är det effektivaste. Typ DENNA.

Sen olja med Kina-olja. Paraffinolja funkar också men håller inte lika bra. Det måste göras om några gånger per säsong. Mellan oljningarna kan man skura med brunsåpa. Slipa bara i nödfall.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett matbord tycker jag att man slipar, sedan mattlackar. Sedan är det lätt att hålla rent, man kan t.o.m. äta wienerbröd till kaffet😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

finns bra 2komp teakrengörare att köpa där det effektiva medlen är kaustiksoda och saltsyra.

http://forum.hamnen.se/forum/seglarsnack/skrov-däck-inredning-motor-och-elektronik-segling/17912-väldigt-bra-teakrengöring

 

Fungerar fantastiskt!

 

Vad gäller oljan så beroende på hur mycket det står utomhus, jag har blandat en egen baserad på tungolja (kinaolja) som inte förmörkar trät likt linoljan. Jag blandade eget därför att jag vägrar betala 300:-/l för >50% lacknafta. (jag blandade ca 5l olja och blandade den billigare med bättre råvaror och bättre beständighet) 

 

Redigerad av Hotspur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev vega1959:

Om det är ett matbord tycker jag att man slipar, sedan mattlackar. Sedan är det lätt att hålla rent, man kan t.o.m. äta wienerbröd till kaffet😆

Ja fast ett bord ska nog helst vara blankt för att bli mindre solkigt. Men vanlig lack är inte så tålig så det ska hellre härdlackas. Men det kommer att kräva mycket underhåll med tiden. 

Till Wienerbröden mm finns ett hjälpmedel som heter assietter. 

 

assiettes_marine_nationale_cordage_jaune-500x500.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎07‎-‎08 vid 18:12 skrev Hotspur:

 

finns bra 2komp teakrengörare att köpa där det effektiva medlen är kaustiksoda och saltsyra.

http://forum.hamnen.se/forum/seglarsnack/skrov-däck-inredning-motor-och-elektronik-segling/17912-väldigt-bra-teakrengöring

 

Fungerar fantastiskt!

 

 

Snappy Teak må vara effektivt men det sker ju på bekostnad av teaken eftersom medlet "löser upp" och man är nere och gräver i fibrerna (även om man borstar tvärs fibrerna). Jag tycker bordet såg fräscht ut i övrigt. Snappy känns lite mer som en tungviktare till riktigt skabbig teak som man inte vill eller kan slipa på ett vettigt sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-10 vid 13:32 skrev hbengtsson:

 

Snappy Teak må vara effektivt men det sker ju på bekostnad av teaken eftersom medlet "löser upp" och man är nere och gräver i fibrerna (även om man borstar tvärs fibrerna). Jag tycker bordet såg fräscht ut i övrigt. Snappy känns lite mer som en tungviktare till riktigt skabbig teak som man inte vill eller kan slipa på ett vettigt sätt.

 

 

Nu ska vi inte överdramatisera med att gräva i fibrerna, du behöver inte använda en stålborste, går utmärkt med en svamp, provade själv att blanda eget och gjorde det med mjuka sidan av en schotchbrite, blev kanonbra och inte alls porigt eller urgröpt. Det ska bara användas en gång som grundarbete för lack eller oljning och skulle man vara orolig går det alltid att späda ut.

 

Jag är ganska säker på att de aktiva ingridienserna i teakrengöring är nästan uteslutande kaustiksoda, oxalsyra eller saltsyra och med en koncetration <3-4%.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snappy är effektivt men bryter ner teaken på sikt. Prata med de som renoverar teakdäck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hotspur:

 

Nu ska vi inte överdramatisera med att gräva i fibrerna, du behöver inte använda en stålborste, går utmärkt med en svamp, provade själv att blanda eget och gjorde det med mjuka sidan av en schotchbrite, blev kanonbra och inte alls porigt eller urgröpt. 

 

Okej. De gånger snappy kommer på tal så hör man ju ofta talas om ganska nedgången teak som behöver kombinationen av "teakupplösning", skrubb och sedan någon form av blekning (steg 2?). Det är just den här behandlingen som vid upprepade tillfällen till slut förstör teaken.

 

Förra ägaren till vår båt har kört Snappy på badbryggan vilket tydligt märks. Vi har gått försiktigare fram under åren i vår ägo och nu är teaken jämnare igen. Inte den där nyslipade looken dock.  Snälla medel har förstås inneburit merarbete och visst fanns det stunder när man kände att man bokstavligen talat ville snappy-teaka skiten ur fibrerna :-) men jag tror badbryggan kommer hålla bättre på sikt utan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill först poängtera att jag inte är expert på ämnet, för de som inte redan förstått det.

 

Jag tror vi måste bryta ner vad det är som händer när du rengör teaken och hur teaken är uppbyggd, har jag fel så rätta mig gärna då jag har ett teakdäck jag inte vill lägga om!

 

Teaken består av 2 delar, en hård del och en mjukare som är den mörkare som innehåller lite sand och annat som sugits med när det vuxit upp. När du skrubbar teak med borste kommer mer utav denna mjuka del följa med borsten varför många bara tvättar sin teak med svamp och såpa tvärs mot fiberriktningen för att inte skapa fårorna som du får om du borstar med fiberriktningen.

 

Baser (första delen i alla 2komp teakrengöringar) löser upp fett och teak är fett träslag (vilket också gör det så bra och rötbeständigt) och blir därför uppmjukad och när du då skrubbar detta blir effekten tydligare. Givetvis spelar val av borsten en stor roll i det hela. Basen kommer även få teaken att mörkna vilket inte alls är estetiskt tilltalande.

 

Syran neutraliserar teaken och återger dess ljusa yttre, har vad jag förstår bara uppgiften att bleka trät. Många enkomponents teakrengöring innehåller oxalsyra som blekmedel och, jag är osäker här, även som rengöring, det löser t.ex. upp oxid på gelcoaten mycket effektivt. För att få det lika rent som med en bas kommer du få gnugga mer det är mycket möjligt att skillnaden i slitstyrka mellan mjuka och hårda teaken är mindre och du kommer därför få en mindre fårig yta.

 

För att få perspektiv så verkar bordet i fråga  vara >10mm tjock teak. Att offra <0,5mm med en grovrengöring och i värsta fall en lätt slipning (beroende på hur hårt man borstar, koncentration etc.) för att få en perfekt yta för ytbehandlingen är enligt mig ett acceptabelt pris. Till mitt teakdäck som är ca 6-7mm kommer jag inte använda någon rengöring utöver såpa, det var mycket fårat och är nu slipat för första och sista gången och kommer hållas väloljat resten av dess liv. Att riva loss teaken och skapa en snygg yta är grovt uppskattat 200 mantimmar och säkert 5-10.000:- i material. ett nytt bord tar 1h t&r till återförsäljare och kostar ett par tusen på sin höjd. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...