Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. 

Har nyss köpt ett renoveringsobjekt. Min tanke är att sälja motorerna (2 st b20) men innan jag gör det vill jag starta dom. Jag har haft en b23 innan men utan ljuddämpare vid förgasarna. På den båt jag köpt nu sitter som sagt 2 st b20 och mina frågor Är. 

1: vad har slangen från motornblocket till ljuddämparen för funktion? 

2: PÅ andra motorn saknas den ljuddämpare vid förgasarna och då har man dragit slangen till cylinderhuvudet, varför? 

 

Har bilder men kan tyvärr inte ladda upp dom ifrån telefonen pga av storleken. 

 

Trevlig helg! 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vore bra med bilder.
Funkar kanske om du kollar på dina foton i telefonen, zoomar in litet på de intressanta delarna. Därefter skärmdumpar det du ser på skärmen till en ny bildfil!
Skärmdumpar/screenshots har måttlig fil-storlek och bör funka i forumet!

På t.ex. Samsung så skärmdumpar man genom att hålla in avstängningsknapp + hemknapp samtidigt har jag för mig. (Låter som ett kameraklick när man lyckas. Bildfilen hamnar f.ö. i bildgalleriets undermapp "screenshots".)  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej, vore bra med bilder.
Funkar kanske om du kollar på dina foton i telefonen, zoomar in litet på de intressanta delarna. Därefter skärmdumpar det du ser på skärmen till en ny bildfil!
Skärmdumpar/screenshots har måttlig fil-storlek och bör funka i forumet!

På t.ex. Samsung så skärmdumpar man genom att hålla in avstängningsknapp + hemknapp samtidigt har jag för mig. (Låter som ett kameraklick när man lyckas. Bildfilen hamnar f.ö. i bildgalleriets undermapp "screenshots".)  
 

Testade detta men funkade tyvärr inte.. Är för bra kameror på telefoner idag. Skall testa om jag kan göra något ifrån datorn istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Slangen mellan motorblocket och flamdämparen är till för vevhusventilationen. Övertryck och gaser från vevhuset leds via förgasarna och förbränns. På motorn utan flamdämpare skall det egentligen sitta ett t-stycke som går till förgasarna. 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Faderullan:

Slangen mellan motorblocket och flamdämparen är till för vevhusventilstionen. Övertryck och gaser från vevhuset leds via förgasarna och förbränns. På motorn utan flamdämpare skall det egentligen sitta ett t-stycke som går till förgasarna. 

Tack för informationen. Blir det samma effekt om man har den som i nuläget, alltså från motorn till påfyllningslocket för oljan?  

 

Skall bara tillägga att det ej är flamdämpare utan det sitter en stor ljuddämpare ovanpå förgasarna. Flamdämparna brukar ju enbart sitta runt förgasarna. 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta som kan hända med motorn som har slangen till ventikåpan är att slangen trycks loss pga högt tryck i vevhuset. Då kommer ångorna ur vevhuset ut i motorrummet. Ingen fara så länge ingen sitter i motorrummet och andas in gaserna  🙂 Om motorn är riktigt sliten och slangen lossnar blir det rökigt och oljesprut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Faderullan:

Det värsta som kan hända med motorn som har slangen till ventikåpan är att slangen trycks loss pga högt tryck i vevhuset. Då kommer ångorna ur vevhuset ut i motorrummet. Ingen fara så länge ingen sitter i motorrummet och andas in gaserna  🙂 Om motorn är riktigt sliten och slangen lossnar blir det rökigt och oljesprut....

Okej, så det är ingen fara för motorerna om man startar i nuvarande setup? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Kvinnornasman:

Hej. 

Har nyss köpt ett renoveringsobjekt. Min tanke är att sälja motorerna (2 st b20) men innan jag gör det vill jag starta dom. Jag har haft en b23 innan men utan ljuddämpare vid förgasarna. På den båt jag köpt nu sitter som sagt 2 st b20 och mina frågor Är. 

1: vad har slangen från motornblocket till ljuddämparen för funktion? 

2: PÅ andra motorn saknas den ljuddämpare vid förgasarna och då har man dragit slangen till cylinderhuvudet, varför? 

 

Har bilder men kan tyvärr inte ladda upp dom ifrån telefonen pga av storleken. 

 

Trevlig helg! 

Vart på cylinderhuvudet har man dragit slangen? Man kan inte koppla den till ventilkåpan, för då har man ju ingen ventilation. På motorer utan insugningsljuddämpare går slangen från oljefällan på blocket, till ett slangfäste på locket till flamdämparen. Oljepåfyllningslocken på B20- motorerna ska vara täta, alltså utan ventilation. Annars kommer det ut vevhusgaser i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-01 vid 08:27 skrev Rollen:

Vart på cylinderhuvudet har man dragit slangen? Man kan inte koppla den till ventilkåpan, för då har man ju ingen ventilation. På motorer utan insugningsljuddämpare går slangen från oljefällan på blocket, till ett slangfäste på locket till flamdämparen. Oljepåfyllningslocken på B20- motorerna ska vara täta, alltså utan ventilation. Annars kommer det ut vevhusgaser i motorrummet.

Den här dragits från blocket till påfyllningslocket. 

När jag hade min b23:a såg jag inget av detta. Är det enbart på b20 man tar hand om avgaserna på detta sätt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla förbränningsmotorer behöver vevhusventilation för någonstans måste de gaser som läcker förbi kolvarna ta vägen. Täpper man till ventilationen så brukar oljestickan hoppa ur istället och då sprutar det olja över hela motorrummet. Eftersom gaserna som ventilerats ut luktar illa och innehåller oljedimma och andra otrevligheter så leder man in detta i insuget så att det förbränns och följer med avgaserna ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För enbart provstart har vevhusventilationen ingen betydelse. Om vevhusventilationen inte fungerar, så förstör det ingenting i motorn, det kan bara klotta litet som redan sagts.

 

Så det är ingen fara, Kvinnornasman

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På min B18 PV 1962 gick vevhusventilationen i ett rör som mynnade under bilen. Den enda reningsåtgärden var en lite oljeavskiljare vid anslutningen till motorn straxt framför fördelaren 

 

På min B20 Amazon 1969 hade man tänkt till lite mer. Den var utrustad med något som kallades positiv vevhusventilation. Från locket i ventilkåpan gick en slang till en anslutning undertill på luftrenaren och  från oljeavskiljaren gick en slang som anslöts till en nippel på insugningsröret nedströms förgasaren. Nämnda nippel hade en strypning så att hålet in till insugningsröret bara var några millimeter.

 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...