Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024
ConnyGson

Förslag på Solcellsregulator

Rekommendera Poster

Jag behöver tips på en ENKEL solcellsregulator till en motorbåt.

Förutsättning

1 batteribank med 2x75A batterier - parallellkopplade.

1 solcellspanel 30-50w 

 

Båten är inte ute mycket så solcellen ska bara sköta underhåll så att båten är körklar när det är dags, utan att var överladdade. Det finns inga planer att separera batterierna till 2 banker utan det är ovanstående som gäller.

Det finns naturligtvis en hake också. Panel och regulator får inte kosta mer än 2000 kr

 

Ngn som har ett tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eBay.de är fullt med bra saker.

Jag har sådana här just för underhållsladdning och en sitter som batteriskydd.

Klart prisvärda.

Någon kommer att skriva att de är odugliga för att det inte är MPPT men det kvittar när det rör sig om en sådan installation som du vill ha.

https://www.ebay.de/itm/Digital-LCD-Solar-Regler-USB-Laderegler-Controller-Regulator-12V-24V-10A-50A-De/112705118497?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=413176312105&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Här https://www.ebay.de/itm/Solarmodul-50Watt-Solarpanel-12v-12Volt-50W-Solar-Solarzelle-Wohnmobil-Wohnwagen-/302629802343?hash=item4676245167 har jag köpt solpaneler som varit bra. Frakten är lite dyr så på billiga små paneler är det lite oproportionellt kanske, men det finns fler säljare.

Annars Brukar ju Hjermans m fl ha vettigt prissatta små paneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seasea har också bra och prisvärda paneler. 45 W för ca 700 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gundj:

Någon kommer att skriva att de är odugliga för att det inte är MPPT men det kvittar när det rör sig om en sådan installation som du vill ha.

Håller med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tipsen! Nu har jag läst på lite också och visst har ni rätt. Självklart duger en PWM bra till det här lilla systemet. Men till ett lite större system med flera banker och högre krav på maximal effekt skulle jag nog ta en mppt eller liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dag du ska investera i en MPPT-regulator så köp en bra, i min värld heter den EPsolar 225BN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2018‎-‎06‎-‎26 vid 22:20 skrev bhemac:

Den dag du ska investera i en MPPT-regulator så köp en bra, i min värld heter den EPsolar 225BN.

 

Tack för tipset. ska läsa in mig på den till min egen båt. Har lite mer batterier och fler paneler där.

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎26 vid 22:20 skrev bhemac:

Den dag du ska investera i en MPPT-regulator så köp en bra, i min värld heter den EPsolar 225BN.

Är den fortfarande aktuell. Hittar bara 1215RN när  jag söker. I varje fall i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ConnyGson:

Var hittar jag den du rekommenderar 225BN

2215BN som i länken ska det vara.

Finns på Fritidsfynd och Sunlux samt naturligtvis på ebay.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ConnyGson:

Var hittar jag den du rekommenderar 225BN

Det är bara jag som inte kan stava, 2215BN ska det vara.

1199 är ett bra pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan , jag hoppas att jag får hänga på här för här har jag nu hittat en bra frågeställare angående batterier och likaså fått många bra lösningar på tillhörande lämpliga laddaggregat till solpaneler men för min del som har nyligen köpt en panel på 100 W och vill komplettera den med min gamla på 70 W , båda för mitt 12 V system där jag nu fått tag i ett nästan nytt batteripaket  20 år gammalt bara med Nickel Kadmiumbatterier , dom som tidigare benämndes NiFe som är på sammanlagt 400 Ah . På den för min del rätta regulatorn bör  också ha en temperaturavkännare för batteriet som varnar och slår ifrån  när batteriet går över en viss temperatur . Det är kraft i batteriet men en vanlig regulator för blybatterier klarar inte att ladda det fullt ut , vad gör jag för fel . Jag har läst om PVM och MPPT regulatorer och det är väl den senare som kanske är den jag söker efter . Om jag kontaktar batterileverantörer så vet dom inte vad det handlar om , dom pratar bara om blybatterier eller snarlika sådana , och vill sälja sina egna produkter . Jag är jättetacksam om förslag . Batterierna är för min del bara till för belysning , radio  , TV tittande vid stillaliggande förtöjning med tillgång till sol och när landström saknas .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert flera men min favorit, EPsolar 2215BN, funkar eftersom du kan ställa alla spänningar. Komplettera med instrumentet MT50.

Kolla manualen HÄR

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma tillverkare, den från SeaSea heter 2210 (tror jag). Lite enklare, bla har den gemensam plus vilket är lite opraktiskt. 2215 är en av mycket få som har gemensam minus på alla in/utgångar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Samma tillverkare, den från SeaSea heter 2210 (tror jag). Lite enklare, bla har den gemensam plus vilket är lite opraktiskt. 2215 är en av mycket få som har gemensam minus på alla in/utgångar.

 

Ahh. Gemensam minus låter vettigt. 2215 verkar vara ett klart vettigt alternativ!

 

Ett annat märke som också verkar ha fått bra kritik, och som jag kikar på lite, är Victrons regulatorer.

 

https://www.victronenergy.se/solar-charge-controllers/smartsolar-mppt-75-10-75-15-100-15-100-20#pd-nav-image

 

Hur är dessa, och denna tillverkare (Victron), jämfört med EPever/EPsolar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev martinot:

Hur är dessa, och denna tillverkare (Victron), jämfört med EPever/EPsolar?

Victron är en mycket seriös tillverkare, ofta lite dyrare. Sen får man kolla på detaljnivå vad som skiljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan , jag hoppas att jag får hänga på här för här har jag nu hittat en bra frågeställare angående batterier och likaså fått många bra lösningar på tillhörande lämpliga laddaggregat till solpaneler men för min del som har nyligen köpt en panel på 100 W och vill komplettera den med min gamla på 70 W , båda för mitt 12 V system där jag nu fått tag i ett nästan nytt batteripaket  20 år gammalt bara med Nickel Kadmiumbatterier , dom som tidigare benämndes NiFe som är på sammanlagt 400 Ah . På den för min del rätta regulatorn bör  också ha en temperaturavkännare för batteriet som varnar och slår ifrån  när batteriet går över en viss temperatur . Det är kraft i batteriet men en vanlig regulator för blybatterier klarar inte att ladda det fullt ut , vad gör jag för fel . Jag har läst om PVM och MPPT regulatorer och det är väl den senare som kanske är den jag söker efter . Om jag kontaktar batterileverantörer så vet dom inte vad det handlar om , dom pratar bara om blybatterier eller snarlika sådana , och vill sälja sina egna produkter . Jag är jättetacksam om förslag . Batterierna är för min del bara till för belysning , radio  , TV tittande vid stillaliggande förtöjning med tillgång till sol och när landström saknas .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättetack för alla förslag om batteriregulatorer , jag har själv hittat rätt många MPPT regulatorer via ebay och alibaba  eftersom jag måste ha möjligheten att reglera ingångsspänningen beroende på om jag kan se över dom eller ej . Under den delen av året när jag inte har dom under uppsikt kan jag sätta ner spänningen så att gasningen blir närmare noll och ingen vätskepåfyllnad behövs  , vintertid tex . Vid laddning kan jag egentligen koppla dom direkt till panelerna  och låta laddningsspänningen vara den det blir med undantag av att jag måste ha en temperaturvakt som avbryter laddning vid en icke acceptabel temperaturnivå , dom kommer då att gasa men det har tydligen varit ok om man då också håller vätskenivåerna i cellerna under uppsikt och om det behövs fylla på vatten . Att kontrollera att polskorna är rena och fria från salter och oxider är självklart . På många stora företag bakåt i tiden fanns det oftast en liten avdelning som skötte de viktiga backuppbatterierna för skilda elektriska behov men det behovet finns inte längre på samma sätt och personalen som hade en så viktig funktion hade förhoppningsvis bra betalt men människorna och kunskapen har tydligen försvunnit här i Sverige . Jag har ringt runt till alla ” experter”  på batteribackuper men man pratar gärna och vill sälja nya hela paket ..solenergi är ju väldigt mycket i ropet om inte minst för att hålla elkostnaderna nere . I Indien bla bygger man stora panelanläggningar för att i hög grad kompensera den ojämna elleveransen där spänningsbortfall är ett vanligt förekommande problem . 

Om mina batterier hittade jag följande http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_nickel_based_batteries/subscribe_thx

Jag ska köpa en spänningregulator , vilken det nu blir och det måste ske snarast men i första hand rengöra batterierna som skall få en ny förvaringsplats med lättare skötsel som ett plus men panelerna skall också få en montering så att dom följer solen , nu sitter dom monterade vertikalt på en husvägg mot söder , en inte så helt perfekt montering .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-10 vid 00:04 skrev Osqarll:

...Nickel Kadmiumbatterier , dom som tidigare benämndes NiFe ...

Det blev nog lite äpplen och päron här. Nickel-kadmiumbatteier är inte samma sak som NiFe. NiFe är Nickel-järnbatterier. De har olka laddningsmetoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Det blev nog lite äpplen och päron här. Nickel-kadmiumbatteier är inte samma sak som NiFe. NiFe är Nickel-järnbatterier. De har olka laddningsmetoder.

Nej det är inte samma men man blandade i lite Cadmium i NiFe batterierna för att de skulle laddas snabbare, senare blev det mer Cadmium och mindre Järn. Så de är väldigt lika. Fö en svensk uppfinning.

Underbara batterier, nästan outslitliga, nackdelen är låg energidensitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Som gammal elgubbe borde jag vetat detta, men...

Alltid lär man sig något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt men det kände jag till sedan innan men mina är Nickel Kadmium batterier  med en  gnutta järn i och dom har alltid varit märkta med firmamärket NIFe ända till som du nämnde om äpplen och päron tog över och det blev SAFT istället . Mina batterier som heter som jag kanske nämnde L302-5 och är på 6 Volt ,  jag har 6 st och är ifrån 1973 . Har du något förslag på regulator som känner av temperaturen och stänger av när delta temperaturen dT/dt är strax vid + 1 grad C / min . Någon av dom tidigare föreslagna regulatorerna har kanske den inställningsmöjligheten . Jag har också ett 30 tal KAP 45 ackar , NiFes mjölkbrick förpackning . På återhörande , du hade om jag förstått det rätt lite kännedom om nifebatterier eller.  .... kaustiksoda eller syra bara dom ger lite kräm tillbaka efter det att man lyckats ladda dom . Litium batterier i all ära men jag har flera bekanta som har köpt olika verktyg tex en kantgräsklippare som användes förra hösten men som sedan blev ställd i ett förråd i väntan på våren men då var batteriet helt dött och gick inte att ladda upp igen . Dom hade inte läst i manualen att Litiumbatterier måste underhållsladdas hela tiden eftersom dom sakta urladdas och under är det + 9 volt så är dom körda . Garantin gäller inte längre för batteriet , ett nytt skulle kosta bara 1400 kr . En ny maskin kostade visst 1800 kr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det franska företaget SAFT som köpte Jungner är väl ett av världens stora men jag undrar hur dom står sig mot Tesla och Musk och alla företagen som sticker upp nu nästan varenda dag . Jag sitter just nu alldeles intill en annan svensk uppfinning mitt Elektrolux kylskåp , men just min version från ca 1960 går på fotogen och fungerar alldeles utmärkt . Den utvecklades av von Platen och Munter och exploaterades och såldes av Axel Wennergren men fick efter ett par år en vidareutveckling ungefär som skiftet från järn till kadmium och den vidareutvecklingen gjordes av bla herr Einstein tillsammans med en annan herre , har för tillfället glömt namnet . En utveckling som förbättrade verkningsgraden på skåpet väsentligt , ett patent som omedelbart köptes av en herr Wennergren . En liten passus från en annan lysmask som gillar teknik i alla former och som för tillfället vill få tag i en kylanläggning för hela huset eftersom det är ca + 31 grader i sovrummet , vindstilla ute . Kanske finns någonstans  en stor fläkt att få tag i som kan drivas med mina 12 volts batterier , det är ju + 21 grader ute . Någon el i övrigt finns inte på denna holme .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bjorns_snipa:

Som gammal elgubbe borde jag vetat detta, men...

Visst är det ett himla oskick när de ändrar på gamla sanningar? 

--

41 minuter sedan skrev Osqarll:

Har du något förslag på regulator som känner av temperaturen

2215. Kolla manualen jag länkade till. den har temp.kompensering, kanske kan användas.

--

Fotogenkylskåp, det hade mina släktingar, alla andra sommarstugor hade jordkällare. Det kom horder med folk för att titta på underverket.

I min båt satt ett absorbtionskylskåp som gick på gasol, också en fantastisk apparat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...