Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
DanielMalmgren

Hjälp! Yamaha tvåtakt som är död. Fast bara ibland...

Rekommendera Poster

Ja dvs du anv. skruvarna som är till överfallet till tjocka kabeln tillsammans med ringkabelskor som passar skruvarnas diameter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja försök att ha så få anslutningar förutom de grövre kablarna, som möjligt på polskorna (alltså inte polens kvinnor:o) Det är väl egentligen bara larm, radions minneskrets, eventuell elektrisk klocka samt automatisk länspump som skall vara anslutna innan huvudbrytaren. Ja även olika typer av värmare, men sådan kanske du inte har.

 

Det har diskuterats här förut, men av någon anledning skall tydligen utombordsmotorer vara anslutna direkt till batteriet utan huvudbrytare/batterifrånskiljare emellan, men det kanske skiljer på olika fabrikat? vadvetjag?

 

Ja det finns massvis med grejer man inte ens visste att man behöver.

Jag hade en gång en praktiskt polborste, det var en stabil rund plastcylinder med liksom en rund stålborste inuti, den såg humoristisk ut, men funkade väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Ja dvs du anv. skruvarna som är till överfallet till tjocka kabeln tillsammans med ringkabelskor som passar skruvarnas diameter

 

Lägger till ringkabelskor på Biltema-handlingslistan...

 

35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja försök att ha så få anslutningar förutom de grövre kablarna, som möjligt på polskorna (alltså inte polens kvinnor:o) Det är väl egentligen bara larm, radions minneskrets, eventuell elektrisk klocka samt automatisk länspump som skall vara anslutna innan huvudbrytaren. Ja även olika typer av värmare, men sådan kanske du inte har.

 

Det har diskuterats här förut, men av någon anledning skall tydligen utombordsmotorer vara anslutna direkt till batteriet utan huvudbrytare/batterifrånskiljare emellan, men det kanske skiljer på olika fabrikat? vadvetjag?

 

De flesta av sakerna du räknar upp har jag inte i min lilla båt, det är bara gps-larmet som sitter direktkopplat. Plus själva startmotorn då. För min del vore det en fördel att ha även motorn på huvudbrytaren, som det är nu händer det allt som oftast att jag först när jag har lagt ut från bryggan börjar fundera på varför bränslemätaren visar tom tank och inser att det är för att den inte har någon ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja koppla över en batterifrånskiljare då.

men som du redas själv skriver så se till att larmet alltid för ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

 

Bra! Skönt när man tror man hittat felkällan. Så typ följande:

  1. Åka ut till båten och ta mått på kabelarea och tjocklek på batteripolen
  2. Åka till typ Mekonomen och köpa två lämpliga batterikabelskor (och kanske en flaska 556). Ska den vara förtent?
  3. Skruva loss gamla kabelskorna, kapa och skala kabeln (tror jag har ett par decimeter tillgodo faktiskt) och göra ordentligt rent
  4. Skruva dit nya kabelskor

Vad gör all kopparpastan där? Måste ju vara en tidigare ägare som har kletat dit, men det är inget man egentligen behöver antar jag?

Hej och hå, är lite utanför mitt kompetensområde nu, men har meknomen båtprylar?

Annars, se till att gå till typ sease och få riktiga båtgrejor. När det gäller kablar, alltså förtennade kablar. Och för alla hamburgare hos McDonalds, köp nya kablar. Jag brukar ha rostskyddsmedel på, typ tectyl, det gillar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Yamaha från -87 finns ingen anledning att ha direktström på, jag hade kopplat den via huvudbrytaren direkt. Jag har själv en Honda BF90 nuförtiden som ligger direktkopplad, varför är oklart, inte ens den som monterat motorn kunde ge ett klart svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så! Nu är anslutningarna bytta! Det var ju inget ärgat på själva batteripolerna, när jag väl plockat bort anslutningarna och torkat av all kopparpasta var de väldigt rena och fina. Skulle tro att båtens tidigare ägare helt enkelt har bytt batteri men behållit de gamla polskorna. Den på jordsidan var så totalt sönderärgad så det inte fanns någon chans att få bort kablarna utan att klippa dem.

 

Så nu får vi hoppas att det verkligen var detta som var felet. Startade några gånger nu utan problem, med lite tur fortsätter det så hela sommaren. Tack så mycket alla som har kommit med tips!

 

edit: En märklig grej förresten... Nu när jag testade så gjorde båten 30 knop. Har aldrig kommit över 28 förut. Kan ju inte gärna ha med jordningen till startmotorn att göra, men något är det 🙂

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt. Hoppas det funkar i längden för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara notera att när jag för en månad sedan trodde jag hade åtgärdat problemet genom att byta batteripolskor så hade jag FEL. Det sporadiska problemet har fortsatt, men först idag har jag tagit mig tid att kolla på det igen och nu tror jag faktiskt att jag har hittat (och löst) den riktiga orsaken.

 

Jag hade problem förra året med att det inte alltid tände på alla cylindrar och i samband med den felsökningen skruvade jag bort hela CDI-boxen för att kolla serienummer och grejer på baksidan. På något magiskt sätt försvann de problemen sedan, men det jag upptäckte idag var att jag tydligen inte skruvat dit boxen ordentligt. Bultarna som den är fäst med satt liksom bara lite halvt iskruvade (som att jag nog inte hade rätt nyckel till hands för ögonblicket och tänkte skruva åt det senare). Förmodar att den kära boxen helt enkelt får sin jordning ifrån fastsättningsbultarna och att den därmed har fått minst sagt glappig jord. Efter att ha skruvat åt dem (vilket inte är lätt, sitter jobbigt till) så verkar det tända bra.

 

Så nu hoppas jag att jag har löst alla märkliga elfel i min motor. Plus att jag har lärt mig bra mycket på vägen 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint. Alltid kul med uppföljning :)

Borde nog också byta mina polskor då de är riktigt slitna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...