Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Martin76

Skillnad mellan Navionics webapp och plotterkort

Rekommendera Poster

Någon som vet varför det skiljer mellan detaljeringsgraden på Navionics kort i deras webapp och korten i deras plottrar?

 

Jag besökte min lokala handlare idag och kikade på en B&G Vulcan och jämförde både C-map och Navionics vilka såg ut att presentera identiska djupkurvor. Men i Navionics webapp är detaljeringsgraden mycket högre.

 

Se exempel nedan från Stora Bodholmen SO Valdermarsvik. (Tyvärr tog jag ingen bild på plottern, men den presenterade samma detaljeringsgrad som C-Maps webapp gör varför jag bifogar en skärmdump från den istället).

 

Jag har även mailat Navionics support. Får se om de svarar.

 

5af9ba3b830aa_StoraBodholmenNavionicswebapp2.JPG.b588fed05758e1a7b29750fe396a1b87.JPG5af9ba2b45f0c_StoraBodholmenC-Map.JPG.2642be78fd6b72fc03ac114665149232.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två avgörande saker som gör att samma kort presenteras olika på olika plottrar är dels plotterns mjukvara men också inställningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker webappen verkar väldigt lik den extra detaljeringsgraden jag fick i Seapilot när jag köpte kort från Hydrographica. Och kortet i plottern är lik hur det såg ut i Seapilot innan jag köpte korten från Hydrographica. Jag funderar därför på om kortet i plottern inte innehåller Hydrographicas specialer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin76:

Jag funderar därför på om kortet i plottern inte innehåller Hydrographicas specialer?

Zooma in precis i övergången mellan det vanlig och Hydrographica, det brukar synas en skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enklaste sättet att se om du har ett kort från Navionics är att zooma in och se om där finns en 2-meterskurva. Om det bara är en 3-meterskurva är det sjöfartsverkets kort som gäller (just där).

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Tomas99:

Enklaste sättet att se om du har ett kort från Navionics är att zooma in och se om där finns en 2-meterskurva. Om det bara är en 3-meterskurva är det sjöfartsverkets kort som gäller (just där).

 

Det fanns ingen 2-meterskurva utan det såg ut precis så som bilden från c-map visar.

 

7 timmar sedan skrev bhemac:

Zooma in precis i övergången mellan det vanlig och Hydrographica, det brukar synas en skillnad.

 

Jag är med på vad du menar. Såg inte den övergången i plottern.

 

 

Det kanske bara handlar om en uppdatering man behöver göra för att få in det senaste från Hydrographica. Får se vad Navionics svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei,  I forbindelse med Hamnguiden 7 har Hydrographica gjort nye oppmålinger fra Landsort - Påskallavik.  Disse data blir i disse dager sluppet i Navionics kartene.  Noen ganger kan det være 1-2 dager forskjell på Webapp og Plotterkart.  Planen var release 16. Mai, men det ser ut til at de er sluppet noen dager før :-)

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics Scandinavia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Navionics:

Hei,  I forbindelse med Hamnguiden 7 har Hydrographica gjort nye oppmålinger fra Landsort - Påskallavik.  Disse data blir i disse dager sluppet i Navionics kartene.  Noen ganger kan det være 1-2 dager forskjell på Webapp og Plotterkart.  Planen var release 16. Mai, men det ser ut til at de er sluppet noen dager før :-)

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics Scandinavia

 

Det var goda nyheter, tack för detta Hans-Christian! Det innebär alltså att man kommer kunna uppdatera så man får alla specialer från nya Hamnguiden 7. Kan detta göras direkt ifrån plottern om man ansluter till nätet via mobilen eller måste uppdatering göras i butik innan man köper kortet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Martin76:

 

Det var goda nyheter, tack för detta Hans-Christian! Det innebär alltså att man kommer kunna uppdatera så man får alla specialer från nya Hamnguiden 7. Kan detta göras direkt ifrån plottern om man ansluter till nätet via mobilen eller måste uppdatering göras i butik innan man köper kortet?

Ja, håper dette blir godt mottatt.  Data fra både Hamnguiden 7 og 8 skal nå være på plass.  

 

For oppdatering av kartene varierer det litt fra plottere.  Nyere plottere har "PlotterSync" som gjør at man kan oppdatere kart, overføre ruter og veipunkter fra Navionics Appen.  Har du en eldre plotter så må man benytte PC og laste ned oppdaterte kart via ChartInstaller som lastes ned på Navionics.com

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics Scandinavia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Navionics:

Ja, håper dette blir godt mottatt.  Data fra både Hamnguiden 7 og 8 skal nå være på plass.  

 

For oppdatering av kartene varierer det litt fra plottere.  Nyere plottere har "PlotterSync" som gjør at man kan oppdatere kart, overføre ruter og veipunkter fra Navionics Appen.  Har du en eldre plotter så må man benytte PC og laste ned oppdaterte kart via ChartInstaller som lastes ned på Navionics.com

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics Scandinavia

 

Ok, men man kan alltså göra det själv kostnadsfritt efter att man köpt kortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Martin76:

 

Ok, men man kan alltså göra det själv kostnadsfritt efter att man köpt kortet.

Ja, for Navionics+ og Platinum+ har vi 1 år med fri oppdatering av brikken.  etter dette er det 50% av ny kartpris for 1 år med oppdateringer.

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics Scandinavia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...