Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Navionics

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    54
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Navionics

  • Placering
    Löjtnant

Profile Information

  • Plats
    Norge

Senaste Profilbesöken

815 profilvisningar
  1. Navionics har mulighet via Gofree for å kjøre "plottersync" det vil si synkronisere ruter, veipunkter og kartoppdateringer med Navionics Mobile appen. Vi har også de siste årene lagt inn mye nytt fra Hydrographica, Blant annet spesailkart fra Hamnguiden 7 og 8. Ta gjerne en tur i en butikk som har begge kartene og sammenlikne. Se om du ser noen forskjell når du zoomer ut i de forskjellige lagene spesielt. Har du noen spørsmål er det bare å ta kontakt med meg på mailen. Mvh Hans-Christian Grande, Navionics hcgrande@navionics.com
  2. Du kan ikke få det på en 64gb Brikke. Veldig mange plotter som ikke støtter så store brikker. Navionics+ brikkene leveres på 8gb brikker. Ønsker du hele 44XG eller 45XG så er dette ca 2gb med data.
  3. Hei, Man kan dessverre ikke laste ned Navionics direkte på en standard minnebrikke. Vi leverer ferdig formaterte brikker som kan kjøpes av forhandlere i Sverige. Mvh Hans-Christian Grande Navionics
  4. Hei, Med Navionics Boating appene kan du gjøre en PlotterSync med Simrad plottere. Da overføres både ruter, waypoints og kartoppdateringer. Boating appene har også sømløs integrasjon med Chart Vieweren på navionics.com så du kan også planlegge på pc når denne er online. Du kan se mer her hvordan det fungere på en Lowrance (mye av den samme software). Med Vennlig Hilsen Hans-Christian Grande, Navionics Scandinavia.
  5. Ja, for Navionics+ og Platinum+ har vi 1 år med fri oppdatering av brikken. etter dette er det 50% av ny kartpris for 1 år med oppdateringer. Mvh Hans-Christian Grande Navionics Scandinavia
  6. Ja, håper dette blir godt mottatt. Data fra både Hamnguiden 7 og 8 skal nå være på plass. For oppdatering av kartene varierer det litt fra plottere. Nyere plottere har "PlotterSync" som gjør at man kan oppdatere kart, overføre ruter og veipunkter fra Navionics Appen. Har du en eldre plotter så må man benytte PC og laste ned oppdaterte kart via ChartInstaller som lastes ned på Navionics.com Mvh Hans-Christian Grande Navionics Scandinavia
  7. Hei, I forbindelse med Hamnguiden 7 har Hydrographica gjort nye oppmålinger fra Landsort - Påskallavik. Disse data blir i disse dager sluppet i Navionics kartene. Noen ganger kan det være 1-2 dager forskjell på Webapp og Plotterkart. Planen var release 16. Mai, men det ser ut til at de er sluppet noen dager før :-) Mvh Hans-Christian Grande Navionics Scandinavia
  8. Hei Martin, Til Simrad GO7 kan du kun velge mellom C-Map og Navionics. Bluechart fungerer kun med Garmin. Navionics har de siste 2 årene gjort store endringer i Sverige med overgang til S57 data og forbedringer i kartvisningen. I tilleg så har vi alle kartdata fra Hydrographica implementert, også kartdata fra "Hamnguiden 8" som ble publisert i våres. totalt var det vel nesten 400 gjeste - og Uthavner i stockholms skjærgård som ble publisert her. Funksjonsmessig så er det nok heller ingen som kan måle seg med Navionics på din plotter. I januar vil Simrad slippe en ny software som gjør at sammen med Navionics får du den nye Dock to Dock autorouting, SonarCharts Live samt Plottersync. (http://www.navionics.com/sites/default/files/documents/pr_navico_en.pdf) Send meg gjerne en mail på hcgrande@navionics.com hvis du har fler spørsmål. Mvh Hans-Christian Grande Navionics
  9. Hei BobbyE, Du kan bytte område med Navionics Updates. Hvis du har en 64mb brikke idag, høres det ut som om det er et gammelt kart. Har du også en gammel plotter? Før du kjøper oppdatering er det viktig at du sjekker kompatibilitets guiden på http://www.navionics.com/sites/default/files/documents/emea-apac_compguide_2.pdf Eldre plottere sliter ofte med større minnebrikker. Mvh Hans-Christian Grande Navionics
  10. Hei bore_99. Garmin er et av de få merkene som ikke støttes av Navionics. Navionics er kompatibel med de fleste merker, men det er også her problemer med eldre produkter - gamle produkter takler ofte ikke minnebrikker større enn 1GB. Full liste over kartplottere og PC programmer som kan bruke Navionics finner du her: http://www.navionics.com/sites/default/files/documents/emea-apac_compatibility_guide_jan16_1.pdf Send meg gjerne en mail (hcgrande@navionics.com) eller ring meg på +47 41934605 hvis du har spørsmål. Er forøvrig å finne på Göteborgsmessen kommende helg. se etter meg i en av montrene til kartplotterprodusentene. Mvh Hans-Christian Grande Navionics
  11. Jeg har nå tenkt til å avslutte denne tråden fra Navionics sin side. Min intensjon med å svare på denne tråden var ikke skape en diskusjon mellom to produsenter på et offentlig forum. Jeg hadde heller ingen intensjon om å snakke ned en annen produsents kart her, men jeg føler at jeg har rett til å forsvare meg og Navionics når det blir sagt ukorrekte ting om oss som produsent og våre produkter, i dette tilfellet fra en konkurent som utga seg for å være en privat forum bruker. Jeg er ingen kartograf, derfor kan det hende at noen av formuleringene som jeg bruker ikke er 100% politisk korrekt, men jeg skal allikevel prøve å forklare under på en forståelig måte. Navionics sin elektroniske database kommer fra samme database som papirkartene og rasterkart, men det forskjell på prosesseringen og presentasjonen av dataene som er i kartet. Navionics kart er vektoriserte sjøkart, noe som gir flere funksjoner i kartene. Ved å bruke vektorisert kart har vi et kart som er bygd opp av mange objekter og vektorer som vi viser i de forskjellige kartlagene, egentlig på lik måte som man gjør med vanlige papirkart (ôversiktskort, Kustkort, skärgårdskort, specialkort). I kartene viser vi i utgangspunktet den samme dataen som sjöfartsverket viser i de forskjellig lagene. Med Vektoriserte kart gir det også muligheter for brukere og gjøre endringer på presentasjonen av hva som skal vises i kartlagene, på noen plottere kan man endre detaljgraden, det vil si flytte informasjon ut i andre zoomnivå for å få et enda mer detaljert kart. Adre brukere ønsker derimot å fjerne informasjon som han anser som uvesentlig for sitt bruk. Dette kan f.eksempel være å fendre nivåer for sikkerhetskonturer (blåe områder som markerer grunne farvann. Standard står dette til 20m i mange plottere, men dette kan f.eksempel justeres ned til 5m hvis dette er ønskelig. Det er også mange som vil ta bort uvesentlige dybder, for å få et enda renere og lettlest kart. Andre igjen vil kanskje markere et dybdeområde f.eks 20-40, hvor de ønsker å fiske. I pltter softwaren ligger det ofte sperrer slik at "all" informasjon ikke kan fjernes. Raymarine har foreksempel mulighet for å fjerne all dybder dypere enn minimum 10m, og alle grunner dypere enn minimum 5m det vil si at du ikke kan fjerne en grunne på 1m eller en dybdevisning på 2,5m ved en feil. I og med at vi jobber med objekter, ligger mye av informasjonen også på objekt nivå. En ting er at vi kan selv definere hvordan en "prick" skal se ut. I svenske papirkartet ser du for eksempel røde og grønne "pricker" som sorte, med tekst (G) eller ® ved siden av, i Norge er de samme "prickene" enten sorte eller sort uten fyll. Navionics kan selv velge utseende på merker, og har valgt å vise disse som fysisk røde eller grønne slik at det er lettere å forstå. I dette tilfellet kan det være vanskelig for fargeblinde å se forskjellen, men vi jobber med å få på plass toppmerket for se forskjelle på "prickene". Informasjon om objekter ligger på hvert objekt, så brukeren kan klikke på de forskjellige objektene for å få detaljene som ligger på de forskjellige objektene. I Skandinavia har vi flyttet endel informasjon som brohøyder og ledninsgpenn ut i kartet for å gi enkel tilgang til denne viktige informasjonen. Når det gjelder tegning av landkonturer og dybdekonturer, så er vi like nøyaktige her som papirkart, enten det er data fra Hydrographica eller Sjökartverket, data er som sagt før hentet fra de samme databasene. I og med at dette er vektorgrafikk, kan vi derimot zoome sømløst i kartet, det vil si at konturene og objektene forblir samme størrelse når man zoomer i kartet, og man kan også zoome langt inn for å gjøre kartet mer lesbart i trange farvann. Kartet blir ikke mer detaljert enn oppmålingen vi mottar, men det er ofte lettere og skille mellom objekter og det blir lettere og se detaljer i kartet. I de forskjellige kart typene kan vi også behandle data, og legge inn enda mer data på forskjellig måte. Ett eksempel som har kommet de siste årene, og som det konstant jobbes med er Autorouting. Med Vektoriserte datat kan vi behandle data og finne en kalkulert rute som kan benyttes. Auroutingen kan aldri kompensere for mennesklig kløkt, og det er derfor viktig at man selv må gjennomgå ruten og sjekke om det er feil i kalkulasjonene. Her kan dere se hvordan Autrouting fungerer i en prototype for Raymarine som skal slippes til våren: https://www.youtube.com/watch?v=6dh0w-Op79U. I platinum+ kartene har vi lagt til satelittbilder og havne bilder for mange områder. Dette gjør det enklere hvis du kommer til en ukjent havn for å få litt overblikk over hvord havnen og miljøet ser ut før du skal legge til. Ønsker med dette alle en riktig God Jul og et Godt Nytt båt-år. Send meg gjerne en epost hvis noen har flere spørsmål Hans-Christian Grande Navionics hcgrande@navionics.com
  12. Hydrographica sine papir kart, og også hydrographica sine rasterkart har mer informasjon om topografi på land, det er det ingen tvil om, og har heller ikke vært en diskusjon. Utifra diskusjonene over, hvor vi diskuterer sjömätninger og kvalitet på kystlinje, så kan jeg ikke se at det er mangler på Navionics kartene har mindre eller dårligere tegning. Når jeg har testet og sammenliknet kart, må jeg innrømme at jeg ikke får de samme detaljene som du viser til på dette bildet. Navionics kartet ser jeg er hentet fra webappen, men høyre bildet er jeg usikker på om er tatt på en plotter eller ikke. Hans-Christian Grande Navionics.
  13. Göran, Vi kommer nok til å fortsette å være uenige, du som produsent og leverandør av rasterSJÖkart, og jeg for vektorkart. Jeg ser at jeg bommer på små nyanser, og at dette blir et tema. Poenget mitt er at du skrev i et tidligere innlegg at "Det är ju fortfarande så att vektorgrafiken inte ger ett naturligt utseende på små holmar och skär utan dessa är ofta förenklade i stor skala." samt " S57 grafiken är avsedd för de stora fartygen som knappast ger sig in i skärgårdarna. Av det skälet passar inte den typen av teknik till oss som gillar att segla i skärgårdar." til dette er mitt svar at både rastersjökort og vektoriserte kart kommer fra den samme databasen hos enten Sjöfartsverket eller Hydrographica. Dine rastersjökort har de samme data (sjömätningar som du referere til) som vi bruker, hentet fra den samme databasen - Det er kun spørsmål om hvilken type format dataene blir eksport til, og hva de forskjellige produsenter velger å vise / hvordan de velger å vise dette. Kystlinjen på et Rasterkart er nok ikke noe dårligere for et Vektorsjökart enn et Rastersjökart. Skjermbilde hentet fra Raymarine e125 som viser Soltek sitt Rastersjökart og Navionics kart med Hydrographica data. Jeg synest forresten at du som leverandør og produsent kan operer med fullt navn og firma når du poster på forum. Hans-Christian Grande Navionics
  14. Mackey, Jeg setter pris på tilbakemeldingene dine! Jeg sier ikke at vi nå er feil frie, ingen kart er feilfrie. Det jeg prøver å si er at det er ikke alltid feil i kartene er Vår feil. Derfor brukte jeg din tilbakemelding tidligere som eksempel. Bildet viser feil ved Öja som tidligere beskrevet. Hans-Christian Grande Navionics Jag håller absolut med dig. Som du kanske sett i andra trådar - eller andra fora - är jag en av de som ihärdigt kritiserat Navionics för olika felaktigheter och från början fick jag kraftig kritik från såväl forumdeltagare som från Navionics. Navionics har nu vad jag kan se fått ordning på data och presentation och då tycker jag att även det förtjänar uppmärksamhet. Om Navionics säger att det nu helt saknas felaktigheter i deras kartdata och presentation får det stå för dem, men helt klart är kartunderlaget (från Sjöfartsverket) och presentationen av kartdata nu är betydligt tydligare och säkrare än tidigare, tyvärr på bekostnad av just justeringen av strandlinjen som jag verkligen uppskattar. Jag hoppas att Sjöfartsverket gör en lika bra justering av strandlinjen som Navionics tidigare gjorde - förutom de misstag som smög sig in- så att alla, pirar, bryggor mm. kommer med med verklig storlek och verkligt läge så att man utan större fara kan ta sig in i en okänd hamn i mörker. Det kan man inte idag om man inte har en äldre versin av Navionics kart eller särskilda hamnkort. Mackey
×
×
  • Skapa nytt...