Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
CaptainKongo

Ingen laddning under motorgång

Rekommendera Poster

Märkte idag på batteriövervakningen att ingen laddning kommer in i förbrukarkretsen när motorn är igång. Har ett skiljerelä efter generatorn som laddar startbatteri och förbrukarbatterier. Startbatteriet är 10 år gammalt men ok när jag mätte det i våras.Motorn startar utan problem. 

 

Laddningen Fungerade ok i höstas. Vad tror ni elexperter att felet sitter? Generatorn, skiljerelä, startbatteri? 

 

Min tanke är att startbatteriet, vanligt bly syra batteri, kanske är i så dåligt skick att det inte kan ta emot laddning. Det blir således inte fulladdat och ingen laddning kommer till förbrukarkrets. Vad tror ni om det?

 

Ska börja mäta med multimeter imorgonbitti när familjen vaknat.

 

Hälsningar från skärgården 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite gissningar: Regulatorn i generatorn, spänningen räcker inte för att skiljerelät ska slå till. Om generatorn inte funkar så borde laddlampan lysa.

Eller skiljerelät, tex om minuskabeln lossnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Lite gissningar: Regulatorn i generatorn, spänningen räcker inte för att skiljerelät ska slå till. Om generatorn inte funkar så borde laddlampan lysa.

Eller skiljerelät, tex om minuskabeln lossnat.

Ingen laddlampa lyser. Inga minuskablar på skiljerelät, se bild.

BF0EA310-D695-42B1-A879-D478BAD907A0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska mäta på generatorns + och - poler imorgon. Vilken spänning bör jag få om generator ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dioder? Då kan du kolla med diod-mät-funktionen på ett instrument.

Ganska troligt att en diod brunnit.

Växla kablarna till start o förbrukning så borde du får laddning av förbr.batteriena.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev CaptainKongo:

Ska mäta på generatorns + och - poler imorgon. Vilken spänning bör jag få om generator ok?

>14V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, omöjligt att svara på, det kan vara fel litet varstans i laddningskretsen.

Men en sak du kan du ju göra, innan familjen vaknar kan du ju kolla alla anslutningar, ta bort oxid vid behov och kolla så att det inte är glapp. Sedan när familjen vaknat kopplar du voltmeter (=multimeter) över batteriets poler, hur hög är spänningen med avständ motor? Någon skillnad när motorn och generatorn snurrar?

 

Om detta nu inte ger något bra, börjar du mäta och se vad du har ut på B+ på generatorn, och sedan innan och efter skiljerät osv.

 

Det är nu inte ovanligt att den inbyggda regulatorn lägger av, eller att någon, några av dioderna är trasiga. Vid diodfel kan man då ut en oren likspänning, alltså med överlagrad växelspänning, det kan man ibland se om man mäter med ett gammaldags visarinstrument, då kan man se att visarnålen vibrerar eller pendlar litet.

 

Men det första att kolla är ju att drivremmen inte slirar.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Dioder? Då kan du kolla med diod-mät-funktionen på ett instrument.

Ganska troligt att en diod brunnit.

Växla kablarna till start o förbrukning så borde du får laddning av förbr.batteriena.

Menar du diod i skiljerelät? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Bateriseparatorn" ser ny ut, är det fortfarande någon som säljer diodstyrda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev CaptainKongo:

Menar du diod i skiljerelät? 

Jag menade iallafall dioderna i generatorn.

Ja grejen på bilden är är ju inget "skiljerelä" utan en laddningsfördelare, kallas även dubbeldiod.

Visst går det att mäta med instrumentets diodtest, men det är litet speciella dioder och det finns en risk att mötresultatet blir fel, så böttre att mäta spänningen på dess anslutningar under gång, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jag menade iallafall dioderna i generatorn.

Ja grejen på bilden är är ju inget "skiljerelä" utan en laddningsfördelare, kallas även dubbeldiod.

Visst går det att mäta med instrumentets diodtest, men det är litet speciella dioder och det finns en risk att mötresultatet blir fel, så böttre att mäta spänningen på dess anslutningar under gång, 

Dubbeldiod ok! Ok ska mäta spänningen på generatorn och sedan på dubbeldiodens anslutningar. Fungerar dubbeldipdeb på samma sätt som ett skiljerelä? Dvs först laddar startbatteri sedan förbrukarbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kallas också för batteriseparator.

Nej den prioriterar inte, den laddar båda batterikretsarna samtidigt men varförsig.

 

13,9 volt sägs vara en optimal laddningsspänning för blybatterier.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Kallas också för batteriseparator.

Nej den prioriterar inte, den laddar båda batterikretsarna samtidigt men varförsig.

Ok, så den växlar mellan att ladda de olika kretsarna?  Eller laddar den lite på båda samtidigt? 

 

Hur som känns det som om felet ligger innan batterisepartorn, eftersom jag inte såg någon laddning i förbrukarkretsen under hela dagen. Om det kommit laddning till batteriseparatorn antar jag att det borde ha synts. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite på båda samtidigt, om den är riktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju lägga alla tre kablarna på samma skruv och kolla om du får laddning då.

Alla batterier blir då ihopkopplade.

Skulle det funka då är det separatorn som är boven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

"Bateriseparatorn" ser ny ut, är det fortfarande någon som säljer diodstyrda?

Jodå, rätt utfört är det bra grejer. Det dåliga ryktet härstammar från en tid när man satte in skiljedioder utan att göra något annat. Generatorn levererar tex 14,2V (de brukar ge 14,2 - 14,4) men spänningen sjunker ca 0,7V över dioderna och resterande 13,5V är lite för lågt för batterierna. Men gav generatorn 14,4V så fungerade det bra, visserligen toppladdas inte men de höll desto längre.

Ställde man däremot upp spänningen på generatorn eller använde sense-kabeln så är det inga problem.

Dioderna kan kan sönder om de överbelastas, tex med en större batteribank och/eller AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev CaptainKongo:

Ok, så den växlar mellan att ladda de olika kretsarna?  Eller laddar den lite på båda samtidigt? 

 

Hur som känns det som om felet ligger innan batterisepartorn, eftersom jag inte såg någon laddning i förbrukarkretsen under hela dagen. Om det kommit laddning till batteriseparatorn antar jag att det borde ha synts. 

Som Pentax skriver, den laddar båda samtidigt.

Kanske det, mät på inkommande och utgående anslutningar och se om det blir någon skillnad.

 

Men hur var det med kontrollampan för laddningen, i instrumentpanelen?

Lyser? släckt? Skall lysa då du vrider på tändningen, skall ju sedan slockna när generatorn laddar.

 

Om den är lampan är trasig (eller bortkopplad) uppstår det ingen förmagnetisering av DF innan start och laddning uteblir. Om lampan går sönder under gång har generatorn redan byggt upp detta magnetfält och det försörjs internt, varför laddningen fortgår tills man stänger av och skall starta nästa gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser kopplingen av en skiljediod ut:

 

Skiljediod.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

 

Hittade felet m.h.a. Multimetern. Fick spänning mellan generatorplus och jord men ingen spänning mellan batteriseparator ingången och jord med motorn igång. Så drog slutsatsen att det måste vara kabeln mellan generatorn och batteriseperatorn som är boven. Mkt riktigt, kabeln var i princip helt av i kabelskon! Ny kabelsko gjorde susen och laddning fungerar igen. I hamn byter jag ut kabeln till ny förtennad och fördigpressad kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gott att du hittade felet.

Sedan är jag förvånad att batteriseparatorer med dioder fortfarande verkar säljas med "vanliga" dioder med högt spänningsfall och inte Schottky. Byggde redan för snart 20 år sedan till vår gamla båt en separator med en 120A dubbel-Schottky som vid 10-15A bara tappade 0,2V för att gå ner under 0,1V när batterierna började bli fulladdade och strömmen sjönk mot någon enstaka A. Då behöver man (oftast) inte bry sig om senseledningar och annat.

 

Men i den nuvarande sitter laddlampsstyrt relä. Något som har fungerat i 15år...:)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Sedan är jag förvånad att batteriseparatorer med dioder fortfarande verkar säljas med "vanliga" dioder med högt spänningsfall och inte Schottky.

Vet du att det är så? Jag har inte kollat på många år.

Men spänningsfallet spelar ju ingen roll om man använder "senes" ledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, jag har faktiskt inte kollat diodtypen på många år heller. Det var väl för att 0,7V nämndes ovan...

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...