Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026
Mjolko

Bredda hög telefonstolpebrygga

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
Spoiler
Spoiler

 

 

Hej, någon som har tipps på hur jag enklast och billigast gör för att bredda en gammal telefonstolpebrygga i utsatt läge, på en ö, i Stockholms skärgård. Har inte råd att bygga en ny brygga men vill gärna få till en platå för solning och relax längst ut på bryggan (platsen med mest sol). Ett problem med den nuvarande bryggan är höjden från vattenytan som gör det svårt vid landstigning så om det också går att lösa på ett enkelt sätt så vore det toppen. Nuvarande trall uppe på telefonstolparna är i dimensionen 22x95 så den måst jag också byta mot något stabilare. Se bild så förstår ni förhoppningsvis bättre. Obs! Jag bor i Dalarna och har nyligen ärvt stället så jag har inte full koll på alla mått. Mina kunskaper är begränsade men viljan är stor.

 

Bryggajpg.JPG.b6d01e0233e7ca497f9afd5df6bc3a65.JPG

Redigerad av Mjolko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt reglar, typ 45x170,  med cc600 på och tvärs telefonstolparna. Bygg sedan ett tralldäck (28x120 räcker) med trallen vinkelrätt mot trallen på övriga bryggan.

Vad det det gäller landstigningsfrågan får du hitta på något kreativ lösning med en "kjol" runt bryggan. På den nya delen har du i alla fall då minst 45x170 att använda som bas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kanske överdrev höjden från vattenytan men den beror ju även på rådande vattennivå. Låt säga att höjden från vattenytan är 0,8-1,2 meter med stående 45x170 reglar uppe på stolparna blir bryggan ännu högre. Går det att fästa reglarna under stolparna? Var kan jag hitta en ritning på en "kreativ lösning med en "kjol" runt bryggan"?

Redigerad av Mjolko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mjolko:

Jag kanske överdrev höjden från vattenytan men den beror ju även på rådande vattennivå. Låt säga att höjden från vattenytan är 0,8-1,2 meter med stående 45x170 reglar uppe på stolparna blir bryggan ännu högre. Går det att fästa reglarna under stolparna? Var kan jag hitta en ritning på en "kreativ lösning med en "kjol" runt bryggan"?

Går det att fästa reglarna under stolparna? Förmodligen, men det skulle absolut inte jag gjort i alla fall.

Var kan jag hitta en ritning på en "kreativ lösning med en "kjol" runt bryggan"? Google.....

Om det vore min brygga kanske jag skulle ha satt några regler under stolparna och tillsammans med de överliggande får man då möjlighet till en stabil ram/kjol runtom. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men hur fäster jag reglarna bäst på runda telefonstolpar, någon form av vinkeljärn eller stolpskor? Hur långt kan 45x170 reglarnas överhäng vara utanför telefonstolpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du fästa reglar under stolparna, försänkta bultar genom stolparna, den nervöse kan då använda mycket grovt material, sedan reglar du upp ovanpå till samma höjd som övrig trall.

Med klenare material kan man bygga fackverk, (upp och ner vänd takstol) och få en stabil konstruktion.

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, fackverk tror jag blir överkurs för mig. Vad tror ni om uppritat förslag där reglar 45x170 sätts ovanpå stolparna samt två 1 meter långa reglar längst ut, längs med och under stockarna (se bild). Dessa två reglar fäster jag då som Pentax skriver "försänkta bultar genom stolparna". Blir det en ostabil eller ful konstruktion eller kan det fungera?

 

 

 

Brygga4.JPG

Redigerad av Mjolko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min privata syn på ditt förslag; trallvirke  i samma riktning och i samma höjd.

Även betongfundamentet går att använda för att fästa konstruktionen i, (expanderbult tex.)

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men ska jag då sätta 2,5 m 45x170 reglar hela bryggans längd i cc 600 mm? Hur fäster jag bäst reglarna uppe på de runda telefonstolparna? Vilket överäng är max för reglarna? Tror det är ca cc 700 mm mellan de två telefonstolparna så med önskad bredd om 2,5 m blir det ett överhäng på ca 900 mm på vardera sida, fungerar det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överhäng på 900 mm funkar.

Om man använder 45x170 mellan bärläkt i ett altanbygge med 28x120 samt cc 600, är max spännvidd 2700 mm så dina 900 ligger klart under halva det avståndet. Fäst de med vinkelbeslag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går i regel inte att få in en vinkel eller plattform i bygglov för brygga. 

Att ha strandtomt är långt ifrån en garanti att få bygglov för brygga öht. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Det går i regel inte att få in en vinkel eller plattform i bygglov för brygga. 

Att ha strandtomt är långt ifrån en garanti att få bygglov för brygga öht. 

Nej, det brukar vara kinkigt. Någonstans står det att en brygga ska anpassas för sitt syfte och att ha en plattform för att sola på räknas inte som syfte. Sen kan man naturligtvis ha tur och få ett bygglov och ett avsteg från strandskyddsreglerna ändå, men vet av egen erfarenhet att det kan vara knepigt. 

 

Det bästa brukar vara att man ansöker om att få renovera en existerande brygga. Det brukar gå bra i de flesta fall. Att byta fundament eller kistor räknas dock inte som att renovera en brygga om man ska vara strikt men kan gå ändå. 

Regelverket och tillämpningen är en djungel!

Tillbringade åtskilliga timmar med att läsa på och fråga kommunens byggnadsnämnd innan jag fick klartecken för vår bryggrenovering. 

Man har också att ta hänsyn till reglerna för när man får bygga. Ska vanligtvis ske före den 1:a maj eller efter något datum i september om jag minns rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryggor behöver inte bygglov så till vida de inte är en sådan stor anläggning att de kan räknas som en "småbåtshamn". Däremot kan en brygga kräva strandskyddsdispens för att få uppföras vilket är en helt annan lagstiftning(Miljöbalken och inte plan- och bygglagen). Strandskyddet i MB är en väldigt hård lagstiftning. 

Vad kommunen säger är egentligen oväsentligt därför att länsstyrelsen har "vetorätt". Länsstyrelsen får samtliga dispensbeslut kommunen fattar för kännedom och de överprövar dem de tycker är felaktiga(det här kan förvisso skilja sig åt från LST till LST. Med flyt är det en avdankad gammal handläggare som inte bryr sig så mycket om lagen. Då slinker nog mer igenom). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...