Botved 94 Postad 27 April , 2018 Jag behöver borra upp centrumhålet på en trissan från 10-13 mm men med sådan precision så jag kan pressa i ett glidlager. Svarva upp är såklart möjlig men äger ingen svarv. Har någon ett bra förslag? 13mm ytter diameter med 10mm styrning typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 27 April , 2018 Är det ett block som du ska byta lagring på? Det kan man göra i en pelarborr, ett 13 mm borr som du låter centrera trissan innan du låser fast den i skruvstycket. Borra upp när den sitter fast. Du lär få limma glidlagret i hålet sen. Krävs högre precision så funkar inte den här metoden, då behöver du nog en svarv eller fräs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 866 Postad 27 April , 2018 Kanske kan ett stegborr vara till hjälp? Stegborr hos Jula. Men du bör nog ha en pelarborrmaskin eller liknande, och försiktigt borra från båda hållen, borra med underdimension och slipa upp sista millimetern, med en slipcylinder i Dremel eller liknande miniborrmaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent_W 0 Postad 27 April , 2018 OM du vill att det ska fungera då finns inga "genvägar". Leta rätt på en mindre mekanisk verkstad och fråga snällt så får du säkert hjälp. Idag har många kommuner "verkstadsteknisk" utbildning med bra utrustning, Jag använder mig av en i min kommun som både bytt koppling på min T5á och Fräst/Planslipat "cylinderförhöjnings mellanlägg" till ett mc-projekt. Läraren menar att det är bra för verksamheten att eleverna för jobba med "verkliga projekt" istället för enbart lärobokens övningar som sen kastas i "skrot bingen". Bättre att köpa en "påse Kubb" till fikarasten åt dom än att köpa verktyg som i alla fall du inte kan "göra rätt" med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 27 April , 2018 Case closed. Det löste sig med steg bort jag hade till 12mm, sedan borr 12.5 och sist borr 13mm. Stadig på handen och trissan väl fixerad. Glidlager pressats på plats. Tack för input allihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser