Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Kent_W

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kent_W

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

877 profilvisningar
  1. Tyvärr blir inte livet alltid som man tänkt sig, när sjukdom drabbar en så kan livet ändras drastiskt. Och så har det nu gjort för mig, vilket betyder att jag inte kommer att kunna slutföra min ambition att "Renovera och bygga om" min FIBERFORM 18. Detta gör att jag ser mig tvingad att göra mig av med mitt "projekt" här på Maringuiden. Tråkigt men nödvändigt/KentW
  2. "Kravet"... Det har visat sig vara ett riktigt bra sätt att hitta "Max" gränsen. - Att montera den "högre" gör att propellern lättare "kaviterar". - Att montera den "lägre" gör bara att mer av motorns "Bromsande yta" finns i vattnet. Självklart måste man utgå från sin egen båt och hur man använder den, kör man alltid med mycket last så ligger båten lägre i vattnet...osv. /KentW
  3. En kille som deltagit i många "offshore-race", numera pensionär, lärde mig att för att få ut max "effektivitet" från propellern så ska "kavitationsplattan", vid max varvtal "tangera" toppen på "aktervågen". Eftersom där har man det mest "komprimerade vattnet". Har fått detta verifierat från kunder som monterat "PROBOX" på sin båt. /KentW
  4. I början på -70 talet pluggade jag i Uppsala, och då skrev Tidningarna i Uppsala om Björn Gillbergs "kamp" mot Myndigheternas "farhågor" med hans inköp av en Bil med Katalysator. Han bjöd då in ett antal "forskare och beslutsfattare" att tillsammans med honom, att i hans Garage, med stängda dörrar och fönster, uppleva "den bilens" avgaser, och garanterade att ingen skulle "falla död ner" efter 15min. Men INGEN kom! Detta med att 15min skulle räcka för att "falla död ner" användes av den tidens "Miljömuppar" för att angripa "bilismen. Idag driver Björn Gillberg "VERMLANDS METANOL" i Hagfors och gjort så länge. Där utvinner han METANOL ur "GROT", grenar rötter och toppar" från skogsavverkning som när är all "grön näring" återgått till kretsloppet, utvinner han "Metanol" ur resterna. Restprodukten är hetvatten som "VM" levererar till Hagfors kommuns fjärrvärmeverk köper in, och säljer vidare till sina fjärrvärme kunder. PREEM säljer idag DIESEL med inblandning av METANOL. NASCAR startade sin verksamhet i början på -50 talet, och ett av kraven från tillståndsgivande myndighet för att få anlägga banorna nära det stora städerna var att man skulle använda sig av METANOL som drivmedel i tävlingsbilarna. Det finns EN nackdel med METANOL och det är att den "brinner med en osynlig låga", men det finns "infärgningsmedel" som gör att den syns. Det används också av bla. NASCAR. VARFÖR skriver jag om detta då?? Ända sedan -70 talet har Björn Gillberg jobbat för att få upp ögonen på politikerna i frågan, men hela tiden motarbetats av bla. "Oljebaronerna" som övertygat våra "folkvalda" att det INTE är ett miljövänligt BRÄNSLE!! Så fort PREEM började sälja DIESEL med inblandning av METANOL, där man nu fått tillstånd att öka inblandningshalten, så har mina två Dieselbilar körts på PREEM Diesel, och vad som hänt är att dom startar lättare och Bilprovning frågade vad jag gjort eftersom avgasvärdena var lägre, inte mycket men lägre än vid fjolårets test. Och detta upprepades även med den andra dieselbilen, nu väntar jag på få tanka min bensinbil på "metanol" också. Ser man på vår så "kallade" regering, så "biter" inga argument för att Sverige ska få ett "riktigt" miljöbränsle, istället öser man ut bidrag för att "göda" bilbranschen, genom att skapa "hitte på" subventioner som lever ett par år, sen kommer nya med en annan inriktning. Och bilkonsumenterna lånar stora pengar till nya "miljöbilar som efter 2-3 år inte betraktas som "miljöbilar" längre. OM ett antal år kommer Bensin/Diesel vara ersatta till 100% av just Bränsle utvunnet av skogens restprodukt GROT. Och då kommer det inte spela nån roll vilken "teknik" av förbränningsmotor som sitter under Huven på bilen, eller i aktern på båten.
  5. De borde finns en hel del beg. på nätet: Länk: https://www.bing.com/search?q=Trim%2Ftilt+evinrude+40hp&qs=n&form=QBRE&sp=-1&pq=trim%2Ftilt+evinrude+40hp&sc=0-23&sk=&cvid=C310955D3D8B4A97836344FF1F655E0E /KentW
  6. Hej! När det blir dags för dig att "hänga på en utombordare" finns det en färdig lösning för att enkelt ordna den saken. Kolla på den här länken och hör gärna av dig för mer info. https://www.blocket.se/gavleborg/_PROBOX_150__Motorfaste_for_stora_Utombordare_79043785.htm?ca=5&w=3 / KentW
  7. OM du vill att det ska fungera då finns inga "genvägar". Leta rätt på en mindre mekanisk verkstad och fråga snällt så får du säkert hjälp. Idag har många kommuner "verkstadsteknisk" utbildning med bra utrustning, Jag använder mig av en i min kommun som både bytt koppling på min T5á och Fräst/Planslipat "cylinderförhöjnings mellanlägg" till ett mc-projekt. Läraren menar att det är bra för verksamheten att eleverna för jobba med "verkliga projekt" istället för enbart lärobokens övningar som sen kastas i "skrot bingen". Bättre att köpa en "påse Kubb" till fikarasten åt dom än att köpa verktyg som i alla fall du inte kan "göra rätt" med.
  8. Hej Björn! Japp! Det finns både delar och kompletta "PROBOX" att köpa. Jag har sedan något år tagit över rättigheterna och inneliggande lager från fd. kompanjon. Skicka ett mail till: ...kent-westin@telia.com ....eller ring 070-3405143 så kan jag hjälpa dig med det du behöver. Med vänlig hälsning/ KentW
  9. Har du kontrollerat avlutningen till "bränsletanken"? Jag "tycker" att det verkar som om den inte fungerar som den ska. När du kör "fullt" orkar bränslepumpen suga upp bränsle även om avluftningen är något "tilltäppt". Men när du går ner till tomgång/lågfart minskar också bränslepumpens "sugförmåga", om då avluftningen inte ersätter det bränsle som gått åt med luft bildas ett "undertryck" i tanken, och när du sen gasar på så finns räcker inte bränslepumpens hastighet till för att förse förgasaren med tillräckligt mycket med bränsle för att få upp motorn i varv. Du kan börja med att kontrollera "Avluftningen" till bränsletanken genom att ta bort tanklocket helt och köra på full gas en stund, sen gå ner på lågfart/tomgång en kort stund, sen gasa upp till full gas igen. Om den då fungerar normalt när du provat detta ett par gånger, så är det i tankens avluftning du har felet.
  10. Jag har använt såna här vid en massa olika tillfällen när nånting ska fäste i nånting besvärligt. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Mutternitsats-2000016802/ /KentW
  11. Hej igen........ Då man jobbat som "lejd dräng" under större delen av sitt yrkesliv så går det bara inte att "tacka nej" till att få delta i riktigt intressanta utvecklingsprojekt. Och så blev det, och har varit under lång tid nu. Men nu är projektet i hamn och jag är återigen på gång att ta itu med min båt. husvagnen är såld och platsen ska övertas av min "Fiberform" nu under våren. Och då ska jag fortsätta med jobbet att montera en "PROBOX 150" på den och komma i sjön med den. /KentW
  12. Jag har ett annat alternativ som jag vet fungerar, utan en sån "mastodont" till Motorfäste. Sök på "PROBOX 150" på nätet, alternativt titta på annon sidan här Marinbörsen. Ser det intressant ut så hör av dig så får du mer information. /Kent Westin 070-3405143 kent-westin@telia.com
  13. Varför inte hänga på en stor utombordare på en "PROBOX 150" som väger 35kg, blir en ansenlig viktskillnad om du lägger till vikten på utombordaren, i förhållande till V8+Drev. Om båten är relativt lättdriven så kommer det inte att skilja mycket i fart, men bränsleförbrukningen kommer att vara en hel del mindre. Sen krävs det, som du själv är inne på, en hel del förstärkning i aktern/botten för det paketet. /KentW
  14. Det finns en mer komplett lösning, som i och för sig kräver mer arbete och kostar mer men ger också mer. Sök på PROBOX här på Maringuiden, finns ett antal trådar. Eller skicka ett mail til mig: kent-westin@telia.com Så får du veta mer. /KentW
  15. Hej! Hittade den här "tråden" om PROBOX och även om tråden är gammal vill jag "rätta" en del av svaren. - PROBOX är ett Trim/tillbart motorfäste för motorer mellan 70-150+Hkr. Har vait med om montage på 200Hkr utan problem. - När man har monterat motorn på PROBOX'en ska motorn's tilltfunktion "låsas" med den medföljande wiren. Med andra ord SKA inte motorns Trim/Tillt användas överhuvudtaget. Istället för den medföljande vippströmbrytaren kan motorns "Trim/Tillt" knapp kopplas in i PROBOX'ens el. - All Trimmning och Tilltning ska göras via PROBOX'en. PROBOX'ens rörelse "roterar" runt den övre vridpunkten, vilket gör att propellerns bana följer aktervågen och propellern jobbar i renare vatten med mindre del av motorn i vattnet. Om PROBOXEN monterats rätt skall alltid "skeddan" följa toppen på aktervågen. Önskar någon mer information så går det bra att kontakta mig: Kent Westin 070-3405143
×
×
  • Skapa nytt...