Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Dontthink

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dontthink

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för info, Jätte snällt Det va lite gammal bensin kvar i fasta tanken, men de blåste jag ut med tryckluft. Och vad jag kan se när jag tittar ner i de lilla hålet som finns så ser tanken fin ut. De bränslefiltret som jag har är den som sitter på motorn. Den kommer jag byta efter att jag har test startat. (Vill starta med de gamla så jag inte behöver byta igen, ifall de är nått skit i tanken/slängen) Har inte varit nere på båten än och kollat närmare på den vattenavskiljaren som sitter. Men sitter de något filer i såna som ska bytas? Vet inte riktigt hur en sån fungerar eller om de ens behövs? Mvh Tommy
  2. Ja precis, en gummiblåsa kommer jag montera dit. Men jag tänkte ifall om själva vattenavskiljaren gör att de blir trögare att suga bränsle. Men jag ska dra igång motorn med nya tanken på land innan. Kan de va så att motorns pump orkar pumpa när den står på tomgång, och sen när man väl kastar i båten och ska dra på att den då inte orkar? eller de kanske inte spelar någon roll?
  3. Hej, Sorry för en märklig titel, men jag hoppas någon kanske kan vägleda mig i detta. Jag köpte båten förra sommaren och har kört på 20L trycktankar då förra ägaren inte har orkar tappa ur gammal bensin ur den fasta tanken. Nu till våren är min plan att koppla på den fasta 150L tanken. Min fråga är. Kommer den bränslepumpen som sitter på min Mercury 75 HK fourstroke årsmodell 2002 orka pumpa upp bensinen? Mellan den fasta tanken och motor sitter det en vattenavskiljare, något som inte användes när jag körde båten med trycktank. Trycktanken och den fastatanken kommer ligga på samma höjd. Bränsleslangen kan dock bli lite längre då den fasta tanken är placerat i mitten av båten. Tack på förhand. Mvh Tommy
  4. Tack för era svar :) Ska försöka få kontakt med Kent_W. För nu fungerar inte Proboxen alls. Vet inte om det kan sitta någon säkring som jag missat. Eller så gav del helt enkelt upp.
  5. Hej, Jag har precis köpt en fin fin uttern 6300. :) Men jag behöver fylla på hydraulolja till proboxen, vet någon vilja olja som ska användas? Har försökt att googla till mig svar med går bet. Dock läste jag att man inte ska använda sig utav motorns powertrim när man har probox. Är det bara för den är överflödig eller har det med något annat att göra? Mvh Tommy
  6. Hej. Idag när jag var ute med min båt och skulle slussa så dog motorn. när jag vred om nyckeln så bara klickar det i motorn. ingenting snurrar bara ett klick när jag försöker starta. Batteriet jag hade med mig var så gått som full laddat och testar med mitt extra batteri. Vad kan detta bero på ? har startmotorn sagt upp sig eller är det något annat jag bör kika på? Tack för hjälpen på förhand, och hoppas att eran båttur i det fina vädret inte slutar med paddeln=) //Tompa
  7. Jag tänkte testa att ställa ut motorn på pigg 3-4 och sen sparka upp tanken i fören se om de hjälper med planingen. Eftersom all vikt är ju i aktern. Hittade en bild på båtens skrov. kanske inte den bästa vinkel men.
  8. Vart får man tag i sånna för en billig peng. och hur skall jag montera de på båten?
  9. Har funderat på trimplan. Biltemas tänkte jag dom är billiga och verkar funka. Men fasta trimplan? om jag nu skulle sätta på fasta hur skall jag montera dom ? längst med skrovet eller ovan? Motorhissen tror jag inte på riktigt då det blir ännu mera tyngd i aktern,
  10. Ja. jag hade köpt en ny propp av en verkstad som inte passa. den proppen som jag fick skulle ha en bricka imellan växelhuset och proppen. så proppen hade käkats upp av växelhuset. men jag åkte tillbaka dom bad om ursäkt och fick rätt propp.
  11. kollade lite närmre och plattan ligger längst med skrovet. går inte att höjja motor mer då jag redan byggt på akterspegeln. när du skriver att du har pinnen i yttersta hållet, menar du då att du har motorn typ halv upptiltad så att den trycker ner aktern? Varför jag har motorn inställd på innersta piggen är ju för att båten har jätte svårt att plana när man har den i pigg 2. kan de ha me att göra att båten är så lätt att den inte finns någon direkt tyngd i fören?
  12. Det är en kortriggad motor. H ar desutom byggt på akterspegeln så att (skeddan?) är 1-2 cm under skrovet. Pratade med en mekantiker förra året engående detta. Han nämnde något att det finns en del på motor som öppnar spjället lite extra vid pådrag för att ge motorn en extra knuff. att den delen kan rosta fast ibland och därav får inte motorn den extra knuffen i starten. Är detta något som känns igen?
  13. Hej. Jag har en liten sportbåt med en 25HK evirude -78. båtvikt. 50-´70KG beroende på tanken. (se bifogad bild) Jag är ingen händigsnubbe någonstans så skall försöka förklara med mitt kärringspråk. Mina problem är vad som följer. Man kan ställa in motor hur den skall ligga vinklad i vattnet. När jag sätter den på pigg 2 som jag förstått av andra är "standard" så orkar båten knappt plana med 2 personer. Och när jag flyttar till piggen längst in pigg 1. så planar den med 2 personer. (kanske inte så snabbt som jag vill) men sen vid fullt drag så trycker den ner nosen så att vatten skvätter upp. Enligt mig så bör ju inte denna motor ha någon som helst problem med att få iväg båten i vilken vinkel den än står i. Finns det något som kan vara pajj på motor? när jag väl planar går ju motor toppen fint. (tycker jag) Någon som förstår mitt kärringsnack och har en idee vad det kan vara? Tackar för hjälpen
  14. Hej. Jag saknar helt kunskap om båtmotorer så jag hoppas på er Jag har en Evinrude 25Hk från 80tal. Går lätt att starta motorn går OK på tomgång. går bra i låga farter men kör man över halvgas så slutar propellern att driva framåt, och motorn bara varvar upp. Har kollat att vajrarna sitter fast. Aldrig stött på detta problem förr. De som jag gjort idag innan de hände är. Bytte tändstift, samt monterade på ny propellern. Allt gick bra i cirkus 2 timmar, sen så hände de. Några tips? Tack på förhand. Med vänlig hälsning Tommy.
×
×
  • Skapa nytt...