Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Mattans

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mattans

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svaren! Det var som jag trodde, det blir en trixig manöver. Tänkte att det kanske fanns någon finess som jag inte tänkt på. Ankarlinan har jag klarat av att hantera - hittills. Jag har monterat en servocleat på lämpligt ställe så att jag snabbt och lätt kan klämma fast ankarlinan medan man hoppar i land och fixar förtöjning. Hasse
  2. I många naturhamnar finns på kryssarklubbens (?) försorg bergöglor. I vissa smala vikar finns öglor på båda sidorna och tanken är väl att man enkelt skall kunna förtöja både för och akter i öglorna. Hur gör man tilläggningsmanövern för att få en lina runt en ögla för akterförtöjningen om man inte har tillgång till jolle? Om man är två ombord kan jag tänka mig att man först går in och lägger en tamp för akterförtöjningen runt en ögla och sedan får man göra en ny manöver så att man vänder båten och får fast en förtöjning för fören. En person får hantera akterlinan så att man inte får den i propellern. Hur gör man om man är ensam ombord? Hasse
  3. SeaManiac hade rätt. Färgen hade torkat. Blandade ny färg med korrekt mängd härdare och har lagt två skikt ovanpå det ursprungliga. Färgen har härdat och resultatet blev bra.
  4. Skulle idag lacka sittbrunn med tvåkomponentfärg - Jotun Topgloss. Råkade ha thinnner i en liknande burk som härdaren och lyckades - utan att märka det - blanda basfärgen med thinner i motsvarande mängd som härdaren. Målade sedan hela sittbrunn med gott resultat och först när jag skulle rengöra penslarna noterade jag misstaget. Katastrof! Ringde färgaffären som rekommenderade att omgående torka bort allt med thinner och trasa. Såg dock att det som var kvar i färgtråget höll på att härda, så jag avvaktade, och nu ser det ut som att allt jag målat har härdat ordentligt. Här någon en vettig förklaring till detta? Jag förutsatte att allt skulle bli ett enda kladd. Jag skall på ett liten yta testa att måla ett andra skikt med korrekt blandad färg. Funkar inte det får jag nöja mig med resultatet som det är. //Hans-Olav
  5. Är det inte bara kondens? I min båt finns ett par ynkliga dräneringspluggar intill akterspegeln. Hålen sitter ca 1-2 cm ovanför inre skrovbotten. Har själv tänkt ta upp betydligt större hål och montera någon form av inspektionslucka för att kunna torka bort ev. kondensvatten i flyttankarna.
  6. Vet någon var man kan få fatt i reservdelar till Probox hydrauliska motorlyft som sitter monterad på Uttern 6300? Hydraulslangen läcker.
  7. Länk till Wallas flerspråkiga manual: På sidan 8 finns kretsschema för termostat. /Hasse
  8. Har noterat liknande fenomen på min Honda BF115. Problemet låg i att i utlloppsvägen till skvallerstrålen fanns ett par T-kopplingar som var igensatta av små snäckor. Kylningen var helt OK men ur skvallerrör kom mindre än en 7-åring pissar.
  9. Är båten försedd med Probox motorlyft? Exakt vilken typbeteckning har hydraulstyrningen? Har du möjligen någon bild på montaget? Tacksam för tips!
  10. Jag har en Uttern 6300 -86 med Probox. Motorn är en 115 hk Honda. När man lyft max med Proboxen så begränsas vad man kan tilta med motortilten av att motorkåpan kommer att ta emot relingen. Halva propellern sticker således ner i vattnet vid max lyft & tilt. Vid körning är motortilten oftast nära nedre läget och då är det ingen risk att motorn slår i akterspegeln om man råkar nudda ett grund i låg fart. Då lyfts Proboxen och blir kvar i ett högre läge och det har rättat min motor vid ett par tillfällen. Vad som händer i hög fart är ju en annan sak. Den stora fördelen med Proboxen är att det inte finns någon motorbrunn som tar plats. Båten blir rymlig för sin längd.
  11. Jag försökte montera en LS300 PRO (säljs av Båtsystem) igår och det lyckades inte. Cylindern var för djup så den tog emot Probox-anordningen vid fullt styrutslag. Kan hända att det skulle lyckas med en annan typ av cylinder som inte är så djup. Om någon har monterat är jag intresserad av att få veta vilken typ av hydraulstyrning som passar.
  12. Är jag ensam att tycka att det är trist att alltid åka samma väg i timmar för att kunna se nåt nytt. Jag ser ett behov av en bytessajt där man kan lämna en båtplats och söka en annan. Oftast är det ju tidpunkt och båtplatsens storlek som styr vem man skulle kunna byta med - snarare än exakt geografiskt läge...Att tillfälligt byta båtplats med någon borde väl inte ställa till problem, så länge pengar inte förekommer i bytet och man följer hamnens trivselregler. Själv har jag båtplats i Skärhamn. Nu skulle jag gärna lägga båten i norra Bohuslän eller Vänern för en hel eller halv säsong...
  13. Jag uttyckte mig nog otydligt - jag tänkte närmast på någon internetsajt där man kunde annonsera ut sin egen lediga plats... dvs Båtplatsförmedlingen...
  14. Finns det något ställe där man för kortare tid kan arrangera byte eller lån av båtplats? Jag skulle vilja byta båtplats med någon för att kunna lägga min båt i en annan hamn för en period av säsongen och därigenom lättare kunna ta sig till en ny del av skärgården. Några tips?
×
×
  • Skapa nytt...