Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rejas

Få loss nedre växelwire Alpha One Gen2

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Håller på att byta bälgar på mitt Alpha One drev. Hittills har det gått bra, och så länget det går bra är det ju kul. Men ....

 

Jag får inte loss höljet till växelwiren från bälghuset. Den krångliga muttern eller hylsan kan jag rotera på. Se bild.

 

20180422_185458.jpg.c33d2b91a8319eecfed140a4a3ddbf11.jpg

 

Wirehöljet snurrar med den vilket jag läst att den skall göra. Men det lossnar inte. Jag tror att detaljen ser ut så här:

 

L-Shift-Cable-End.jpg.06f781b382b4eee14308a9acd7db6b0e.jpg

 

Kan hylsan ha gått av? Gör jag fel? Snurrar jag på höljet på baksidan så snurrar det som ser ut som en mutter. Men den rubbas inte om jag drar den framåt eller bakåt. Några tips på hur jag skall få loss den?

 

Jag har en ny wire så om den går sönder gör det inget. Men det vore ju trevligt att ha kvar bälghuset ...

 

  /Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ut på lunchen idag och försökt igen. När jag snurrar på "muttern" så snurrar wirehöljet på båda sidor. Men crimpningen på baksidan står still.

 

L-Shift-Cable-End.jpg.5f6115398361b5f624f22c6017efe1a5.jpg

 

Det som jag målat rött roterar som en enhet, medan crimpningen på baksidan står still. Den gängade delen kan jag så klart inte se, men eftersom det inte rör sig och det går lätt att snurra på "muttern" så antar jag att hylsan har gått av. Funderar på att knipsa av höljet på baksidan och försöka gå på crimpningen (som står still). Men tvivlar på att kraften jag får den vägen rår på gängorna. Steg två blir att borra i mitten och knacka i en skruvutdragare.

 

Jag vill ju inte förstöra bälghuset.

 

Vad tror den samlade expertisen om min analys och angreppssätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt hylsa? Jag har svårt att se att muttern med den koniska gängan skulle kunna gå av. Däremot skulle ju gängorna kunna vara förstörda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, rejas säger:

Jag har varit ut på lunchen idag och försökt igen. När jag snurrar på "muttern" så snurrar wirehöljet på båda sidor. Men crimpningen på baksidan står still.

 

L-Shift-Cable-End.jpg.5f6115398361b5f624f22c6017efe1a5.jpg

 

Det som jag målat rött roterar som en enhet, medan crimpningen på baksidan står still. Den gängade delen kan jag så klart inte se, men eftersom det inte rör sig och det går lätt att snurra på "muttern" så antar jag att hylsan har gått av. Funderar på att knipsa av höljet på baksidan och försöka gå på crimpningen (som står still). Men tvivlar på att kraften jag får den vägen rår på gängorna. Steg två blir att borra i mitten och knacka i en skruvutdragare.

 

Jag vill ju inte förstöra bälghuset.

 

Vad tror den samlade expertisen om min analys och angreppssätt?

Som Eld skrev, rätt hylsa. Ska vara en speciell, kolla denna länk:

http://www.drevman.se/html/verktyg.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, gör specialhylsan något mer än att snurra på muttern? Muttern snurrar alltså, det är jag säker på. Den går så pass lätt att den snurrar med när jag vrider på wirehöljet på baksidan.

 

Att den går så lätt tycker jag talar mot att gängorna är paj.

 

Men jag använder fel hylsa. Jag har en lång tunnväggig 14 mm hylsa. Det skall vara 9/16". Men hylsan är lång nog och får tar i muttern bra. Och muttern snurrar som sagt. Gör verktyget något annat än just vrider sexkantfattningen?

 

Skall se om jag kan få till en film.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en film. Allt blir väl roligare med en film :-).

 

Om gängorna är paj, borde inte crimpningen snurra med då?

 

Är det ett specialverktyg jag behöver?

 

 

Vad tror den samlade expertisen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klipp av vajern  och försök dra ut den, vad kan nackdelen vara? Jag skulle inte lita på den där vajern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är jätteskumt. Kapa vajern jäms med muttern på förliga sidan och prova om det går att dra ut resten akterut. Fram med Dremeln...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wiren har gått av precis innanför "muttern". Gängan sitter alltså kvar i bälghuset och snurrar inte med när du drar runt muttern. Själva wirehöljet går rakt igenom och följer därför med när "muttern" dras runt. Höljet har alltså lossnat från crimpningen. Ganska vanligt att detta händer. Blir att kapa och borra ur men passa gängorna i bälghuset. Jag brukar borra stegvis upp till 10.75 mm. Då har man bara en tunn "vägg" kvar av wirens gänga i bälghuset och då kan man fila eller såga försiktigt på två motsatta sidor så man får loss två halvor av resterna av wirens gängor. Efter det är det bra att dra upp gängorna med en gängtapp men det är en konisk tumgänga som inte är helt lätt att få tag på. Men rensar man gängorna så gott det går bör det fungera att montera nya wiren ändå.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

 

Micke_Se verkar bekräfta det jag misstänkt. Tack för det. Nu vågar jag gå på då jag vet att jag är på rätt väg. Lite mentalt inställd på att köpa nytt bälghus men kör på receptet från Micke_Se först.

 

Rapporterar sedan hur det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, rejas säger:

Tack alla!

 

Micke_Se verkar bekräfta det jag misstänkt. Tack för det. Nu vågar jag gå på då jag vet att jag är på rätt väg. Lite mentalt inställd på att köpa nytt bälghus men kör på receptet från Micke_Se först.

 

Rapporterar sedan hur det gick.

Jag har i dagarna gjort exakt samma.

 

Mutter va av klippte vajern på båda sidor. Spara ett par cm på ena sidan så kan du dra ut höljets trådar med en tång. Sedan borra ur. Jag borrade med 10 mm sedan filade jag tills jag såg räntorna. Pilla loss gängorna som sitter kvar ett trä stickågsblad är ett tipps.

 

Jag försökte hitta rätt gängtapp men tror det är en M12 1.5 stigning men osäker. Det är inte 1.75 i alla fall.

 

Nu när man är äldre och fattigare är man också lite visare. Man behöver inte lossa vajerhylsan. (Om inte den är dålig) man drar ut hela vajern med bälghuset byter bälgen till vajern och sedan på med det igen. Blir samma procedur som när man sätter dit en ny. Fast 800 billigare och så slipper man massa bekymmer med att borra och fila och greja.

 

Lycka till med resten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Lawner säger:

Jag försökte hitta rätt gängtapp men tror det är en M12 1.5 stigning men osäker. Det är inte 1.75 i alla fall.

Definitivt ingen metrisk gänga i ett Alpha-drev...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-23 på 23:40, Lawner säger:

Nu när man är äldre och fattigare är man också lite visare. Man behöver inte lossa vajerhylsan. (Om inte den är dålig) man drar ut hela vajern med bälghuset byter bälgen till vajern och sedan på med det igen. Blir samma procedur som när man sätter dit en ny. Fast 800 billigare och så slipper man massa bekymmer med att borra och fila och greja.

 

Jo, jag har tänkt på det också. Funderar på om det är enklare även vid montering av ny vajer. Den är ju lång så det räcker. Borde det inte vara smidigt att montera den i bälghuset först utanför båten istället för att den skall rotera i hela sin längd inne i motorrummet. Eller tänker jag galet?

 

Uppdatering om gängan kommer, har inte haft tid att ge mig på den ännu, kanske i kväll ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, rejas säger:

 

Jo, jag har tänkt på det också. Funderar på om det är enklare även vid montering av ny vajer. Den är ju lång så det räcker. Borde det inte vara smidigt att montera den i bälghuset först utanför båten istället för att den skall rotera i hela sin längd inne i motorrummet. Eller tänker jag galet?

Självklart monterar man vajerhöljet i bälghuset innan man monterar detta i skölden. Allt annat blir ju sjukt krångligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Eld- säger:

Självklart monterar man vajerhöljet i bälghuset innan man monterar detta i skölden. Allt annat blir ju sjukt krångligt.

 

Tack, alla guider jag läst och sätt visar på att man skall montera bälghuset först. Men som du säger, det måste ju bli krångligt.

 

Men det är nästa steg. Rädda bälghuset är prio i kväll :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes! :-)

 

Vajern borta, bälghuset och gängan hel. Tack vare tips från er. Stort tack.

 

Så här gjorde jag.

 

1) Kapade vajern (sparade ganska mycket)

2) Tog bort yttersta höljet med en kniv

 

20180425_183002.jpg.df3de20cfebb9939191b23feaec02419.jpg

 

3) Drog bort ståltrådarna och innerhöljet. De första trådarna gick tungt men sedan lättare och lättare. De sista tog man med bara handen.

 

4) När jag drog bort innerhöljet ramlade hylsan med muttern på baksidan ner. Den var mycket riktigt av. Kvar blev en del av hylsan som satt i gängorna.

 

20180425_183435.jpg.71e657e7cb5a21216b9ddc76d370b9f6.jpg

 

5) Sedan borrade jag. Jag har en gammal skruvutdragarsats som jag använt för att dra pinnbultar ur diverse motorblock tidigare. Jag gav den en chans. Eftersom jag kan komma åt den från båda hållen då hålet är genomgående vågade jag knacka i saker. Jag kunde ju alltid knacka tillbaka dem från andra hållet.

 

20180425_191453.jpg.1b2357c7b914a4b1f309c7e79b854d2f.jpg

 

Den näst största drog jag runt i hålet, men den största fick jag att sitta bra. Jag fick ta till stora mutterknackaren för att rå på den, men då kom den snällt.

 

20180425_191337.jpg.f8e1ae338f1dd4396342a3a67399d0e2.jpg

 

Seger! Allt väl och gängan är hel.

 

Här ser man var den gått av.

 

20180425_194330.jpg.91b8b3538eee1ae8fe625e6fa121e9da.jpg

 

Tack vare tipsen i denna tråd vågade jag gå på den och var säker på vad som hade hänt. Det underlättade väldigt mycket! :-)

 

Nu skall jag äntligen börja sätta ihop saker igen ....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt som för mig.

 

Grymt verktyg du hade där.

 

Du skall absolut montera vajerhylsan på det lösa bälghuset. Annars måste ni va två. En som skruvar och en i båten som snurrar vajerhylsan.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...