Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
BboatB

Subventioner för elmotorer på båtar.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu inför regeringen 25% subvention på elutombordare, man kan få upp till 10 000kr tillbaka.

 

http://www.livetombord.se/artiklar/nyheter/20180413/nya-satsningen-bonus-ska-fa-batagarna-att-skippa-bensinaren-och-byta-till-elmotor/

 

Ingen jätteskillnad längre på en torqeedo travel och en märkesmotor typ yamaha, fortfarande ett par tusen lappar dock men man slipper ex tank och soppakostnad så kanske faktiskt blir åtminstonde likvärdig pris. 

 

Men öppnar ju även upp för lite spännande  kampanjer typ köp en elmotor och få jollen på köpet som kan göra affären lite mer spännande. Blir svårt att bevisa om en firma ex tar 25 000 kr ist för 20 000 kr för en elmotor men slänger in lite ”gratis” prylar som man behändigt kan få 25% statlig rabatt på. ;)

 

Och varför bara utombordare när dieseln har fått så mkt kritik på sistonde..

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VALFLÄSK!

 

Detta har diskuterats i en annan tråd.

 

Vill man på riktigt förbättra miljön bör man förbjuda användning av vanlig bensin i äldre tvåtaktssnurror.

 

Förbud är inget bra bete vid röstfiske, så istället ger MP bort 10 000:- kronor av allas våra pengar till de som har råd att köpa en elsnurra.

 

Om jag inte minns fel satsar man 45 miljoner kronor, räcker till 4500 nya elsnurror som troligen hade köpts ändå.

 

Om MP hade haft någon koll på båtar, eldrift och miljö så hade man istället förbjudit vanlig bensin i gamla tvåtaktare  och subventionerat alkylatbensin. Då hade man kunnat få ett bra pris på många miljoner liter alkylat vilket skulle givit en omedelbar och  kraftig förbättring.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bara utombordare? Varför inte även mopeder, motorsågar, snöskotrar, motorcyklar, ultralätta plan m.fl.?

Lugn, det kommer när vi kommer närmare valet. Gissar att rabatt på motorsågar träffar den största väljargruppen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmopeder och elmotorcyklar får du redan bidrag för så det behövs ju inte ett till bidrag.;)

 

Snöskotrar, blir intressant att se när det byggs ut laddstolpar kamouflerade till ledmarkeringar. Det blir en del hackande i den känsliga fjällnaturen för att få ner kablarna, men kan man få lite röster så är det väl värt det. Ytterligare en fördel är att man då kan laga mat på elektriska kokplattor när man fjällvandrar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och för utombordare har man ju redan gröna och röda laddstolpar i lederna, krävs bara lite kabeldragning

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Mackey säger:

Ytterligare en fördel är att man då kan laga mat på elektriska kokplattor när man fjällvandrar.

Framförallt tror jag det blir fler kvinnor som kommer att fjällvandra nu när de kan ha he med både fön och plattång!

--

Satsningen på elsnurror blir intressant.

En bryggranne har en sån där elsnurra i fram med gps mm. Hans är liten, tror den kostar typ 16tkr. En del pengar så ett bidrag kommer säkert locka många fler.

Följden blir då troligen den att dessa fiskare åker ut någon timma med 100-hästarn för att kunna utnyttja sin elsnurra.

 

Vad är nästa ide? 25% på eltandborstar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan, bhemac säger:

Vad är nästa ide? 25% på eltandborstar?

Vi kan ju hjälpa MP att komma på de mest idiotiska idéerna även om det inte verkar som de behöver vår hjälp. Just nu tycker jag att elsnurrorna är det dummaste hittills, fast ultralätta flygplan ligger också bra till.

 

Ett ultralätt flygplan får väga max 275 kg så blybatterier funkar nog dåligt.

12 V litiumbatterier väger cirka 200 g/Ah.

Om halva flygplanets vikt kan används för batterier så får vi 685 Ah att flyga för.

685 x 12 = 8 kWh vilket motsvarar cirka två liter bensin om om man tar hänsyn till verkningsgraden på bensinmotorn.

Har jag räknat helt fel?

Om inte så tror jag vi har en bubblare i idioti när det gäller just ultralätta flygplan.

 

Tillägg: Ett ultralätt flygplan drar ca. 12 l/h så med batteriversionen har man 15 minuters flygning...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Det blir en del hackande i den känsliga fjällnaturen för att få ner kablarna, men kan man få lite röster så är det väl värt det.

 

Skulle man inte kunna sköta laddningen via trådlöst internet i fjällvärden, så slapp man att gräva. :ph34r:

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kan det bli: allt eftersom framförallt elbilar ökar sin marknadsandel så kommer trycket på att beskatta dem öka. Där har man kilometerskatt och trängselskatt att ta till. Sen kommer man snegla på båtarna som utrustats med elmotorer. man kommer säga saker som att ”är det verkligen rättvist att de rika som haft råd att köpa elmotorer inte betalar skatt?” Alla ”vet” ju att båt, det är ett rikemansnöje. Skatt på motoreffekt kan komma, om inte båtskatten hinner före. Sen undrar jag om inte batterier kommer utgöra en skattebas framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker dock kommentaren från redaktören är lite konstig.

 

Att det räcker med 4 laddstationer för hela stockholms skärgård?

 

Nu finns det väldigt stora möjligheter med landström men frågan är om säkringarna i gästhamnen kan dra runt detta, tycker ofta det pratas om folk som stödkör dieselvärmare på nätter pga att säkringar går men vet inte så mkt om detta fenomenet själv.

 

Men tycker som flera andra att detta är symbolpolitik och pengarna i sjön. Detta ersätter inte en gammal två taktare eftersom de som har dessa kvar troligen inte köper nytt pga nypriset för en ny, och att då köpa en ännu dyrare med sämre prestanda. 

 

De som jag ser kommer nyttja detta är mindre jollar typ hoppiland jolle och mindre segelbåtar som troligen skulle haft en modern lite 4 taktare ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Skulle man inte kunna sköta laddningen via trådlöst internet i fjällvärden, så slapp man att gräva. :ph34r:

Japp, man får göra som på sjön, hänga upp en stor, gul lampa ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

Så här kan det bli: allt eftersom framförallt elbilar ökar sin marknadsandel så kommer trycket på att beskatta dem öka. Där har man kilometerskatt och trängselskatt att ta till

Det kommer vi inte att behöva tänka på under överskådlig framtid. Det är politiskt självmord att beskatta de privatpersoner som investerar för att få en bättre miljö. 

Däremot kan man beskatta de som inte är miljövänliga.

En båtskatt med miljöprofil tex där en stor del beror på hur många hästkrafter man har. Då slipper man många av de problem som en högre, allmän, bränsleskatt skulle innebära.

Gör man dessutom så att den största delen av skatten går till miljöförbättrande åtgärder som tömningsstationer och bottentvättar samt till förbättrad utprickning och sjömätning så är i alla fall jag positiv.

Att få in båtskatten kostar inget om man gör som i Danmark.

Vissa politiker på BB-sidan tycker ju att båtar är lyxkonsumtion, i vart fall båtar längre än fem meter. Den diskussionen faller om man beskattar "lyxbåtarna".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alla har u knappast tur när de tänker. Jag har en 15 år (minst) 5 hk tvåtaktare som reserv på motorbåten (som har en ännu äldre tvåtaktare). Om nu denna lilla 5 hk skulle sluta att fungera köper jag nog en liknande för ngn tusing. Knappast att jag handlar en ny för 20 papp. Alternativt hänger jag på min Archimedes B22:a... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...