Jump to content
Tuesday 09 March 2021
Sign in to follow this  
fhsp4m

Några frågor om att laga glasfiberhål för en nybörjare

Recommended Posts

Hmmm...

Det där ser inte så bra ut som det gjorde innan du sjösatte.

Jag misstänker två alternativa felkällor.

Lamineringen blev för tunn så att botten krackelerade vid sjösättning när båten gled av kärran, vatten kom in mellan plasten och gelcoaten och gjorde att det fortsatte spricka. Skulle kunna förklara läckaget.

Det var inte helt rent under gelcoaten så den fäste inte riktigt. Förklarar inte läckaget (om det nu kommer ifrån din lagning).

 

Och vad gör du nu då?

Nu är jag inte helt säker men jag skulle fresta lite på din plastning. Flexar den? Isf har den sprickor och behöver göras om.

Om den inte flexar så skulle jag ta bort gelcoaten och slipa/rugga  upp ytan och tvätta noga. Sen tvätta igen. Noga. Sen lägga på ett par lager gelcoat och avsluta med ett lager topcoat (ja, den proceduren känner du väl till vid det här laget).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-03-09 vid 17:29 skrev ChristerN:

Hmmm...

Det där ser inte så bra ut som det gjorde innan du sjösatte.

Jag misstänker två alternativa felkällor.

Lamineringen blev för tunn så att botten krackelerade vid sjösättning när båten gled av kärran, vatten kom in mellan plasten och gelcoaten och gjorde att det fortsatte spricka. Skulle kunna förklara läckaget.

Det var inte helt rent under gelcoaten så den fäste inte riktigt. Förklarar inte läckaget (om det nu kommer ifrån din lagning).

 

Och vad gör du nu då?

Nu är jag inte helt säker men jag skulle fresta lite på din plastning. Flexar den? Isf har den sprickor och behöver göras om.

Om den inte flexar så skulle jag ta bort gelcoaten och slipa/rugga  upp ytan och tvätta noga. Sen tvätta igen. Noga. Sen lägga på ett par lager gelcoat och avsluta med ett lager topcoat (ja, den proceduren känner du väl till vid det här laget).

 

Tack så mycket för svaret!

 

Har känt lite på glasfibern/polyestern nu. Den känns väldigt hård, flexar inget. Men har inte mer än tryckt ganska hårt med handen och knackat med knogen.

 

OM det nu har läckt in vatten den här vägen, vilket jag tror, tycker jag det är lite konstigt även om jag inte kan så mycket. Läcker det alltså in vatten om man bara har polyester och glasfiber, man måste alltså ha gelcoat/topcoat för att det inte ska läcka in?

 

Hur tar jag bort gelcoaten på bästa sätt? Ska jag skippa spacklet den här gången kanske. Kanske det som ställde till det förra gången?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-03-09 vid 17:29 skrev ChristerN:

Hmmm...

Det där ser inte så bra ut som det gjorde innan du sjösatte.

Jag misstänker två alternativa felkällor.

Lamineringen blev för tunn så att botten krackelerade vid sjösättning när båten gled av kärran, vatten kom in mellan plasten och gelcoaten och gjorde att det fortsatte spricka. Skulle kunna förklara läckaget.

Det var inte helt rent under gelcoaten så den fäste inte riktigt. Förklarar inte läckaget (om det nu kommer ifrån din lagning).

 

Och vad gör du nu då?

Nu är jag inte helt säker men jag skulle fresta lite på din plastning. Flexar den? Isf har den sprickor och behöver göras om.

Om den inte flexar så skulle jag ta bort gelcoaten och slipa/rugga  upp ytan och tvätta noga. Sen tvätta igen. Noga. Sen lägga på ett par lager gelcoat och avsluta med ett lager topcoat (ja, den proceduren känner du väl till vid det här laget).

 

Har slipat upp lite nu. Glasfibern är stark, dock svårt att komma åt att trycka rejält med kraft. Men trycker jag allt jag har med tummen från sidan mitt på den nya lagningen är det hårt och flexar inget.

 

Har efter bildtagningen tvättat med aceton och ska göra det igen.

 

Ska jag slipa upp mer eller kan jag lägga gelcoat/topcoat på den här ytan...?

 

20190331_170845.thumb.jpg.fdfd996d8d2e8754732f8ef9a8a5205a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att veta hur du ska göra nu. Att trycka med handkraft förslår nog inte mycket.

Kan du kasa båten bakåt på vagnen så att båten vilar på någon kölrulle så ser du om det flexar?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-03-11 vid 20:46 skrev fhsp4m:

- - - 

Läcker det alltså in vatten om man bara har polyester och glasfiber, man måste alltså ha gelcoat/topcoat för att det inte ska läcka in?

- - -

Det har diskuterats i det oändliga här på forumet hur mycket vatten ett glasfiberlaminat kan ta upp. Jag avser inte att "hälla mer vatten" på den diskussionen (åsikterna pendlar mellan "väldigt mycket" och "knappt mätbart") men...

 

Även om ett glasfiberlaminat kan ta upp smärre mängd vatten så handlar det inte om att det läcker vatten i stora mängder rätt igenom laminatet, inte ens om laminatet inte skyddats med gelcoat/topcoat.

 

Det vatten som läckt in i din båt har kommit dit av annan anledning än ej gelcoatskyddat laminat.

 

2019-03-11 vid 20:46 skrev fhsp4m:

- - -

Hur tar jag bort gelcoaten på bästa sätt?

- - -

Gelcoat/topcoat tas bort genom slipning. Vinkelslip, slipmaskin eller sandpapper beroende på hur mycket som ska avverkas.

 

2019-03-11 vid 20:46 skrev fhsp4m:

- - -

 Ska jag skippa spacklet den här gången kanske. Kanske det som ställde till det förra gången?

Var i lagningen har du spacklat? (ev foto med inringat område..) Vad har du använt för spackel? Spackel kan användas för att fylla ut så att det blir lättare att göra en snygg o slät laminering med glasfiber men spackel utan armering ger ingen styrka och kan spricka i kanterna mot den yta där du anbringat spacklet.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag menade att om det var sprickor i gelcoat OCH UNDERLIGGANDE PLASTNING skulle vattnet i båten kunna ha kommit in den vägen. Alltså genom sprickor i glasfibern. Bra att Lintott reagerar.

Någon märkbar vatteninträngning genom glasfibern som syns inne i skrovet avsåg jag inte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur vet du att vattnet inte kommit in någon helt annan väg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Svårt att veta hur du ska göra nu. Att trycka med handkraft förslår nog inte mycket.

Kan du kasa båten bakåt på vagnen så att båten vilar på någon kölrulle så ser du om det flexar?

 

 

Bra idé, ska skicka bak båten lite grann idag på trailern och kolla!

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Lintott:

Det har diskuterats i det oändliga här på forumet hur mycket vatten ett glasfiberlaminat kan ta upp. Jag avser inte att "hälla mer vatten" på den diskussionen (åsikterna pendlar mellan "väldigt mycket" och "knappt mätbart") men...

 

Även om ett glasfiberlaminat kan ta upp smärre mängd vatten så handlar det inte om att det läcker vatten i stora mängder rätt igenom laminatet, inte ens om laminatet inte skyddats med gelcoat/topcoat.

 

Det vatten som läckt in i din båt har kommit dit av annan anledning än ej gelcoatskyddat laminat.

 

Gelcoat/topcoat tas bort genom slipning. Vinkelslip, slipmaskin eller sandpapper beroende på hur mycket som ska avverkas.

 

Var i lagningen har du spacklat? (ev foto med inringat område..) Vad har du använt för spackel? Spackel kan användas för att fylla ut så att det blir lättare att göra en snygg o slät laminering med glasfiber men spackel utan armering ger ingen styrka och kan spricka i kanterna mot den yta där du anbringat spacklet.

 

 

Tack för svaret!

 

Har spacklat i ungefär samma område som det vita på bilden. Använde polyester och mikroglasballonger + härdare. Spacklade först över ursprungliga skadan -> sen polyester och glasfiber -> sen spackel igen -> topcoat på det.

 

Så det är det sista spacklet och topcoaten som har spruckit.

 

Finns lite bilder i ett tidigare inlägg i den här tråden:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/88378-några-frågor-om-att-laga-glasfiberhål-för-en-nybörjare/?do=findComment&comment=651653

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har man slutat med polyester blandat med talk?

Microballonger blandat med polyester,epoxi har man till lättviktsreperationer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du tagit bort avbärarlisten? Om inner och ytterskrov delats sig , så kan det

ta sig in rejält med vatten där varje gång det regnar. Bort med listen och kolla

om det glipar någonstans. Nya skruvar eller om det är nitat är rätt medicin

ihop med sika.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev Jorgen01:

Har du tagit bort avbärarlisten? Om inner och ytterskrov delats sig , så kan det

ta sig in rejält med vatten där varje gång det regnar. Bort med listen och kolla

om det glipar någonstans. Nya skruvar eller om det är nitat är rätt medicin

ihop med sika.

 

Förlåt min okunskap men avbärarlist, vad är det?

 

Jag har dock vissa misstankar om att jag började få problem med vatten i båten i somras ett tag efter det hade regnat. Som bekant var ju sommaren väldigt torr under flera veckor (då hade jag inga problem vad jag kommer ihåg) men sen kom det lite regn. Ryds 475 GT, som jag har, har en självläns men den har jag aldrig öppen för den mynnar ut under vattenytan så jag vågar inte ha den öppen då båten ligger ute på en ö där det kan gå flera veckor mellan besöken. Så när det regnat mycket tar sig vattnet in under durken. Kanten är väl inte mer än några cm hög förrän det rinner in under durken. Längst bak på båten kan man öppna en lucka (typ 40 x 40 cm) där man kan se vattnet under durken, speciellt före planing då mycket vatten under durken rinner bak i båten. Kan regnvattnet ta sig ned till det utrymme som går att tömma genom att ta bort bottenpluggen, om ni förstår vad jag menar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte för att vara otrevlig men du har använt fel glasfiber till din reparation. Du har använt väv där trådarna går i parallella linjer och korsande i 90 grader. Du skulle istället till polyesterplast använt glasfibermatta där trådarna går åt alla olika håll, detta för att den binder polyesterplasten bättre med mindre risk för luftbubblor. Detsamma gäller för epoxy men då med den förstnämnda väven istället. Sedan är avbärarlisten den gummilist som sitter mellan skrov och däck vanligtsvis. Man brukar plasta ihop skrov och däck och därefter täcker man skarven med en gummilist. Den kan ofta vara en källa till läckage då regnvatten följer listen och kan då rinna in genom skruvhål eller liknande.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Har man slutat med polyester blandat med talk?

Plastic Padding?

Det används. Der en mycket finare yta men ack så svårslipad.

 

12 minuter sedan skrev pseudonym:

du har använt fel glasfiber till din reparation. Du har använt väv där trådarna går i parallella linjer och korsande i 90 grader

Fel och fel. I produktion använder man matta, det är billigare och tar mindre tid att lägga.

Men väv fungerar utmärkt, starkare, ger en slätare yta och med epoxi är det bara väv som gäller.

Själv använder jag helst väv till reparationer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev fhsp4m:

 

Förlåt min okunskap men avbärarlist, vad är det?

 

Jag har dock vissa misstankar om att jag började få problem med vatten i båten i somras ett tag efter det hade regnat. Som bekant var ju sommaren väldigt torr under flera veckor (då hade jag inga problem vad jag kommer ihåg) men sen kom det lite regn. Ryds 475 GT, som jag har, har en självläns men den har jag aldrig öppen för den mynnar ut under vattenytan så jag vågar inte ha den öppen då båten ligger ute på en ö där det kan gå flera veckor mellan besöken. Så när det regnat mycket tar sig vattnet in under durken. Kanten är väl inte mer än några cm hög förrän det rinner in under durken. Längst bak på båten kan man öppna en lucka (typ 40 x 40 cm) där man kan se vattnet under durken, speciellt före planing då mycket vatten under durken rinner bak i båten. Kan regnvattnet ta sig ned till det utrymme som går att tömma genom att ta bort bottenpluggen, om ni förstår vad jag menar?

Den svarta eller grå list som går runt hela båten och som tar första smällen när du kör på kajen.

Ja vattnet kan ta sig ner den vägen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Den svarta eller grå list som går runt hela båten och som tar första smällen när du kör på kajen.

Ja vattnet kan ta sig ner den vägen.

Inte på kajen utan imot kajen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska sätta en länspump bakom luckan där regnvattnet tar sig ned under durken / däcket. Bifogar bild på luckan, det är den vid röda pilen.

 

Kan vattnet som rinner ned bakom den luckan och in under däcket/durken komma ned till skrovet som man sedan tömmer med bottenpluggen?IMG_20170519_105036.thumb.jpg.9a2a3be02f1d71d3b05a365c45aeb0c3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vanligaste stället det läcker in (sjö-)vatten i din typ av båt är där styrreglage etc går in i båten. Kanske kommer det även in regnvatten den vägen?

Kolla att muffarna sluter åt vid kanterna och mot kablarna. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy