Jump to content
Sunday 06 October 2024

fhsp4m

Medlemmar
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About fhsp4m

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

821 profile views
  1. Tack för svaret! Novis-fråga, vad är en avdragare? Och kilen som sitter i kilspåret, går det att förklara på något annat sätt?
  2. Hej! Styrkabeln har gått av i kassetten under ratten och behöver bytas ut. Tillhör en 2021 Mercury 60 hp. Bild 1: Jag försöker få loss styrkabeln från röret på motorn men den sitter benhårt, går ej att rubba. Några tips? Bild 2: Behöver få loss kassetten under ratten där styrkabeln går in eftersom vajern gått av inuti kassetten, om ingen har något tips hur man ska få ut vajern utan att plocka isär kassetten? När jag plockade bort ratten så sitter den här metalldetaljen kvar. Vet inte vad den heter men menar den räfflade metalldetaljen som sitter närmast plastskyddet det står Ultraflex på. Hur får jag bort den, ska jag skruva eller dra loss den? Ratten satt ovanpå denna fastskruvad med en mutter på bulten som sitter i mitten av metalldetaljen. Mycket tacksam för hjälp!
  3. Hej! Har en helt ny Mercury 60 hp ELPT EFI, gångtimmar knappt 10. Noterade att det börjat droppa lite bensin från motorn när jag går i båten / öppnar luftning, vet ej hur mycket det droppat. Droppar en liten stund och slutar sen. Ser ut som att det droppar från det där hålet där det rinner ur kylvatten. Det är separat tank och jag stänger alltid luftningen efter varje gång jag kört. Efter jag kört båten och tiltar upp motorn droppar det inget. Kör 98-bensin om det har någon betydelse sedan en tankning tillbaka, körde 95 tidigare. Har det hänt något?? Bifogar en bild och en länk till en video där man ser att det droppar: https://streamable.com/jt6vbr
  4. Tack för alla svar! Jag kommer köpa en större trailer till båten för att slippa hålla på att tänka på allt. Men jag känner mig i alla fall säker, utifrån era kommentarer, att jag kan köra åtminstone en (1) gång med släpet med överlast om jag inte lyckas få tag på en trailer i rätt tid.
  5. Tack för alla svar! Är marginalerna verkligen så små, att risken för tillbud ökar så mycket vid bara 10% överlast om jag tolkar er rätt, eller spekulerar ni bara? Jag skulle kanske nämnt hur jag skulle använda trailern. Jag kör 2 resor per år, 5 mil enkel, i Stockholm, en resa för att lägga i och en resa för ta upp båten.
  6. Hej! Köpte en ny båt i dagarna här och kom nu på att båtens totalvikt överstiger maxlasten på trailern. Har en Tiki 750 kg EU-trailer med maxlast 590 kg men båten väger 540 kg + 112 kg motor = 652 kg, dvs ca 10% över maxlasten. Några problem med detta eller kan jag köra säkert med en så pass liten överlast?
  7. Hej! Jag tror att postade i fel forumdel, ber om ursäkt för det i såna fall. Jag har problem med tiltmotorn på min Mercury 50 hp ELPTEFI år 2002. Funkar ned men inte så bra upp. I regel funkar det så här: Jag börjar med att försöka höja men det händer inget när jag trycker in knappen på motorn/eller på reglaget, reläet klickar inte ens. Jag sänker motorn och efter det, när jag trycker på Upp igen, kan det klicka i reläet för Upp men inget händer. Sen sänker jag lite till och om jag då håller in knappen för Upp kan det börja knastra/raspa, från tiltmotorn tror jag, och efter några sekunder börjar motorn åka upp. Efter detta kan jag höja och sänka nästan obehindrat. Jag har kollat oljenivån i tiltmotorn och den är på rätt nivå. Vad kan vara fel??
  8. Hej! Har problem med tiltmotorn på min Mercury 50 hp ELPTEFI år 2002. Funkar ned men inte så bra upp. I regel funkar det så här: Jag börjar med att försöka höja men det händer inget när jag trycker in knappen på motorn/eller på reglaget, reläet klickar inte ens. Jag sänker motorn och efter det, när jag trycker på Upp igen, kan det klicka i reläet för Upp men inget händer. Sen sänker jag lite till och om jag då håller in knappen för Upp kan det börja knastra/raspa, från tiltmotorn tror jag, och efter några sekunder börjar motorn åka upp. Efter detta kan jag höja och sänka nästan obehindrat. Jag har kollat oljenivån i tiltmotorn och den är på rätt nivå. Vad kan vara fel??
  9. Jag ska sätta en länspump bakom luckan där regnvattnet tar sig ned under durken / däcket. Bifogar bild på luckan, det är den vid röda pilen. Kan vattnet som rinner ned bakom den luckan och in under däcket/durken komma ned till skrovet som man sedan tömmer med bottenpluggen?
  10. Förlåt min okunskap men avbärarlist, vad är det? Jag har dock vissa misstankar om att jag började få problem med vatten i båten i somras ett tag efter det hade regnat. Som bekant var ju sommaren väldigt torr under flera veckor (då hade jag inga problem vad jag kommer ihåg) men sen kom det lite regn. Ryds 475 GT, som jag har, har en självläns men den har jag aldrig öppen för den mynnar ut under vattenytan så jag vågar inte ha den öppen då båten ligger ute på en ö där det kan gå flera veckor mellan besöken. Så när det regnat mycket tar sig vattnet in under durken. Kanten är väl inte mer än några cm hög förrän det rinner in under durken. Längst bak på båten kan man öppna en lucka (typ 40 x 40 cm) där man kan se vattnet under durken, speciellt före planing då mycket vatten under durken rinner bak i båten. Kan regnvattnet ta sig ned till det utrymme som går att tömma genom att ta bort bottenpluggen, om ni förstår vad jag menar?
  11. Tack för svaret! Har spacklat i ungefär samma område som det vita på bilden. Använde polyester och mikroglasballonger + härdare. Spacklade först över ursprungliga skadan -> sen polyester och glasfiber -> sen spackel igen -> topcoat på det. Så det är det sista spacklet och topcoaten som har spruckit. Finns lite bilder i ett tidigare inlägg i den här tråden: https://www.maringuiden.se/forum/topic/88378-några-frågor-om-att-laga-glasfiberhål-för-en-nybörjare/?do=findComment&comment=651653
  12. Bra idé, ska skicka bak båten lite grann idag på trailern och kolla!
  13. Har slipat upp lite nu. Glasfibern är stark, dock svårt att komma åt att trycka rejält med kraft. Men trycker jag allt jag har med tummen från sidan mitt på den nya lagningen är det hårt och flexar inget. Har efter bildtagningen tvättat med aceton och ska göra det igen. Ska jag slipa upp mer eller kan jag lägga gelcoat/topcoat på den här ytan...?
  14. Tack så mycket för svaret! Har känt lite på glasfibern/polyestern nu. Den känns väldigt hård, flexar inget. Men har inte mer än tryckt ganska hårt med handen och knackat med knogen. OM det nu har läckt in vatten den här vägen, vilket jag tror, tycker jag det är lite konstigt även om jag inte kan så mycket. Läcker det alltså in vatten om man bara har polyester och glasfiber, man måste alltså ha gelcoat/topcoat för att det inte ska läcka in? Hur tar jag bort gelcoaten på bästa sätt? Ska jag skippa spacklet den här gången kanske. Kanske det som ställde till det förra gången?
  15. Stort tack för all hjälp! Efter en säsong kan jag konstatera att min lagning blev SÅDÄR =). Jag tror att polyestern och glasfibern håller, den känns hård men som ni ser har topcoaten släppt. Och båten har läckt in vatten under säsongen. Men förmodligen ganska långsamt och jag upptäckte det först efter att det regnat mycket på sommaren och då KAN regnet ha kommit ned i dubbelskrovet då kanten för att det ska rinna ned under durken är ganska låg. Det var mycket vatten i botten när jag tömde bottenpluggen. Att lagningen ser ut så här, kan det bero på att jag la i båten för tidigt? Eller nåt annat? Jag tänkte nu slipa ned topcoaten och lägga på ny om inte någon har något annat förslag...? Bifogar bild på hur det ser ut idag, några månader efter upptagning. MYCKET tacksam för hjälp!
×
×
  • Create New...