Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
cinc

Wallasvärmare på under gång?

Rekommendera Poster

Jag har en gammal akterhyttsbåt som är ca.5.5 meter lång och går drygt 32kn. som fortast.

Det slår ju en del om det är lite vågor i lämplig marschfart som är ca. 25kn.

 

För att förlänga fiskesäsongen har jag tänkt sätta in en Wallasvärmare.

Det är Wallas 1300 jag har åtanke.

Hur känsliga är dessa värmare för skakningar och slående när dom är igång?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte fungera? Har haft min Wallas 1800 igång under färd och har även min Planar diesel värmare igång under färd. Ligger runt 20-30 knop utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför det inte skulle fungera har jag givetvis ingen aning om!!

Det är ju därför jag frågar!:wacko:

 

Min båt är ca 5,5m lång och väger ca.550kg fulltankad med 1 person ombord.

Den kanske hoppar och slår mer än din båt?

 

Det låter som du har en betydligt större och därmed  tyngre båt än vad jag har då du skriver att du kör med två värmare ombord?

Så det kanske inte går jämföra rakt av...?

 

Redigerad av cinc
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En värmare är ingen komplicerad pryl. En motor som pumpar bränsle (ofta en elektromagnet som pulsvis pytsar ur sig) och en fläktmotor som snurrar och pressar förbränningsluft o friskluft förbi brännkammaren. Sen finns det ett glödstift/glödspiral som med hjälp av lite elektronik ser till att värmaren tänder. Det är rätt tåliga grejor. Dessutom är värmare byggda för att tåla att monteras i båt eller bil så det brukar vara klamrat så att det tål skakningar. Dessutom fuktskyddat för att tåla miljön.

 

Så det är bara att njuta värmen!

 

Se bara till att skruva fast värmaren så den inte trillar loss när du kör.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!:)

Det låter som det bara är att åka iväg och inhandla en Wallas 1300 då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag har haft problem med ojämn förbränning i min wallas när vinden har legat på från fel håll och träffat skorstenen. Tänkte om fartvinden kan bli bekymmer??!!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!

Erfarenheter av detta slag uppskattas!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Rascal säger:

Jag vet att jag har haft problem med ojämn förbränning i min wallas när vinden har legat på från fel håll och träffat skorstenen. Tänkte om fartvinden kan bli bekymmer??!!

Det ska inte vara något stort problem eftersom draget är balanserat. I mina segelbåtar har det aldrig varit något problem oavsett hur det blåst. Men det kan nog hända i enstaka fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac!

 

I mitt fall handlar det om att jag kör ca.22-25 knop och alltid tycks ha motvind.

Min plan är att kunna ha värmaren igång under dessa förutsättningar.

 

Vad tror du om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, cinc säger:

Vad tror du om det?

Härligt med tros frågor ;)

Jag har faktiskt funderat lite på det men inte kollat. Men jag ser massor med snabba båtar som har Wallas, många trollingfiskare, de verkar ju vara ute året runt och jag tror inte de ligger i naturhamnar och myser.

25knop motsvarar ca 13m/s, det är inte så himla mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, då du har mer koll på detta med Wallasvärmare än jag så jag tackar för input!

Trevlig påsk!

Redigerad av cinc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, cinc säger:

du har mer koll på detta med Wallasvärmare

Nja men jag har ett varmt förhållande till dem ;)

Från början tyckte jag inte alls om dem men det var den enda som fick plats i min båt. Naturligvis fungerad den inte så jag fick meka. Det man lär sig då är hur genialiska de är. Sen har jag hjälpt några andra med deras värmare. De fungerar imponerande bra, min båtgranne hade en som är från 70-talet, fungerar fortfarande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl enkelheten som är det geniala i det här fallet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎03‎-‎27 på 13:51, cinc säger:

Varför det inte skulle fungera har jag givetvis ingen aning om!!

Det är ju därför jag frågar!:wacko:

 

Min båt är ca 5,5m lång och väger ca.550kg fulltankad med 1 person ombord.

Den kanske hoppar och slår mer än din båt?

 

Det låter som du har en betydligt större och därmed  tyngre båt än vad jag har då du skriver att du kör med två värmare ombord?

Så det kanske inte går jämföra rakt av...?

 

Ja, jag har större båt nu. Har bara en Diesel värmare (Planar 4kw).

Tidigare hade jag en Wallas 1800 i förra båten. Enkla, drar inte så mycket ström men orkar inte elda lika mycket som en Diesel värmare. Har haft möjligheten att testa bägge vid grov sjö och det kommer att fungerar för dig också. Fick inga problem med att vinden "släckte" värmaren (Wallasen) eller att den slutade pumpa bränsle, men man bör väl se till att ALLT sitter fast och att den kan suga ända ifrån botten av tanken. Sen hade jag en skorsten långt bak på däcket om det gör någon skillnad, kapellet kanske skyddade. Så kör på. Riktigt skönt/kul att kunna vara ute tidigt/sent med värme.

Ursäkta mitt första inlägg, inte min mening. Frågar man inte så får man ju inget veta. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

patrikflink!

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Jag börjar känna mig helt övertygad om att det är en Wallas 1300 jag ska ha.

Hytten på min båt är väl ca.3-4kvm.och nästan full ståhöjd.

Så det är ju inte så mycket som skall värmas upp.

 

Trevlig helg!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att förstå diskussionen. TS frågar om Wallas under gång!. Ingen av oss kan ge ett adekvat svar på frågan. Varför inte? Jo pga att det beror  på det balanserade systemets avgasrörets position i förhållande till fartygets form och fart.....!

Varför välja en Wallas om frågeställningen är denna? Wallasen baserar sig på balanserat drag, ingenting för dynamiska situationer där fartyget är under gång. Valet i dessa situationer bör vara Eber elle Webasto. Varför då inte en Webasto  Air Top 2000. 

- Inget problem med det balanserade draget.

- Betydligt bättre verkningsgrad.

- Sällan problem med ljudliga avgasljud, vilket är Wallas vanligaste problem.

- I medeltal en omfattande service/10 år i förhållandet Wallas vartannat år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min ursprungliga fråga gällde om dessa värmare är känsliga för hoppig sjö.

Den saken verkar var utredd nu.

Frågan kring hur fartvinden påverkar driften känns väl ganska utredd också.

 

Jag trodde Wallasen skulle vara väldigt tyst men så är det kanske inte?

Och detta med service gör mig lite förvånad.

 

Det är ju ganska stor prisskillnad ser jag...

Redigerad av cinc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Det ska inte vara något stort problem eftersom draget är balanserat. I mina segelbåtar har det aldrig varit något problem oavsett hur det blåst. Men det kan nog hända i enstaka fall.

Balanserat drag innebär väl att värmen drar i sig den mängd förbränningsluft med hjälp av fläkten som den behöver vid respektive värmeläge. Om det däremot blåser mot skorstenen blir det en turboeffekt som kan störa balansen enligt min erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, cinc säger:

Min ursprungliga fråga gällde om dessa värmare är känsliga för hoppig sjö.

Den saken verkar var utredd nu.

Frågan kring hur fartvinden påverkar driften känns väl ganska utredd också.

 

Jag trodde Wallasen skulle vara väldigt tyst men så är det kanske inte?

Och detta med service gör mig lite förvånad.

 

Det är ju ganska stor prisskillnad ser jag...

Wallas är tyst men om man köper tex som jag en Planar med all tillbehör så får man ju en annan värme. Panelen är ju en rumstermostat som gör så att du får tex 21 grader, inte mer eller mindre. Wallas kör också med en termostat men slår ju aldrig av. Finns flera val av inställningar på en diesel värmare. Kommer inte ihåg exakt men tror jag gav ca 6000kr inkl frakt från Tyskland. Snabb lev av DHL direkt till dörr utan PN inblandning med moms och tull. Bifogar en länk:

https://m.ebay.com/itm/Planar-44D-4kW-12V-Diesel-Standheizung-Luftheizung-NEU-2-Jahre-Garantie/142703157373?hash=item2139c5607d:g:nRkAAOSw9idZ-x96

Jag hade satsat på diesel värmare men smaken är olika. Finns ju såklart andra likvärdiga märken som Webasto MFL. Men kan rekommendera denna då jag sjösatte i mars och tog upp i slutet av november 2017.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Rascal säger:

Balanserat drag innebär väl att värmen drar i sig den mängd förbränningsluft med hjälp av fläkten som den behöver vid respektive värmeläge.

Med balanserat drag brukar man mena att lufttrycket är lika vid intaget förbränningsluft som vid avgsutsläppet. Till skillnad mot tex en kamin som tar luften inne i båten och rökgaserna går ut på utsidan.

 

1 timme sedan, patrikflink säger:

Wallas är tyst men om man köper tex som jag en Planar med all tillbehör så får man ju en annan värme.

Det är inget fel på Planar, möjligen att jag tror på en längre krångelfri livslängd hos Wallas.

Men här handlar det om en väldigt lite luftmängd som ska värmas. Wallas kommer garanterat ge tillräckligt med värme. En termostat skulle bara ställa till det pga den lilla volymen. Dessutom antar jag att diesel inte är standard bränsle ombord.

Jag skulle leta efter en beg Wallas eller Thermic. Prislapp 2-3000kr. Ge den lite kärlek (sotning, bränslefilter). Sätt i en låda så att den får 100% uteluft.

Ett annat, lite kul alternativ skulle vara en Reflex, Glembring el likn kamin men det blir troligen dyrare. Fast den kan ju hålla kaffet varmt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med "Sätt i en låda så att den får 100% uteluft"?

Är det den uppvärmda luften eller förbränningsluften  som avses?

 

Det som tilltalat mig med Wallas är den enkla konstruktionen så det där med termostat känns som lite överkurs i min lilla hytt som vi närmare eftertanke bara är max 3kvm. och max 1,7m hög.

Planen var att köra med "rysk termostat" alltså öppnar man dörren en gnutta så det regleras på det viset.

Båten är utrustad med aktersnurra som går på bensin så bränslesorten kan ju vara fotogen eller diesel.

Helst fotogen då jag tycker diesel luktar rejält illa.

 

Nån här som har förslag på en begagnad Wallas1300 till rimligt pris?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, cinc säger:

Är det den uppvärmda luften eller förbränningsluften  som avses?

 

Den kalla uteluften är det du vill ha till värmaren. När den värms så blir det torr. Förbränningsluften får ju värmaren genom skorstenen.

"rysk termostat" låter perfekt. Inte mycket som kan krångla där, enkille har en Wallas1800 i sin folkabuss, han kör så. Nu ska berätta för honom vad lösningen heter ;)

 

Kolla Blocket, kommer nog upp en del nu men de går iväg ganska fort också. Wallas, Thermo och Thermic är i princip samma konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, bhemac säger:

 

"

 

 

Redigerad av cinc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en kompis som reste en del i Sovjetunionen för många år sedan som lärde mig det uttrycket.

Jag trodde det var allmänt spritt uttryck.

På en del hotell så gick det inte skruva ner värmen på elementen och det blev varmt som tusan i rummen trots att det var -35-40grader ute.

När detta påtalades i receptionen så fick han rådet att öppna fönstret och låta det stå lite på glänt hela natten

Då blev det bättre.

 

Ok,får kolla på Blocket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dök upp en Wallas 1800 Sail för 3000kr igår, såld idag. Det går fort nu!

Den värmare ger 950 - 1700W så den hade nog funkat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...