Gå till innehåll
lördag 07 februari 2026
LonelyBird

This Old Boat

Rekommendera Poster

Säkert en bra bok,

bara ni inte monterar slangklammorna som de är monterade på första bilden i boken, snäckskruvarna ska vara på varsin sida av slangen.

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, men det finns en massa bra där osså...

De Facto missade jag det där  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Pentax säger:

bara ni inte monterar slangklammorna som de är monterade på första bilden i boken,

Hur länge flyter båten om man monterar enligt bilden? Hinner man läsa ut boken först? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, bhemac säger:

Hur länge flyter båten om man monterar enligt bilden? Hinner man läsa ut boken först? ;)

Ja en lösning är ju att bara montera en slangklämma, så har jag inget att gnälla om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Pentax säger:

Säkert en bra bok,

bara ni inte monterar slangklammorna som de är monterade på första bilden i boken, snäckskruvarna ska vara på varsin sida av slangen.

Det dilemmat slipper man helt om man använder bara en slangklämma :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Pentax säger:

Ja en lösning är ju att bara montera en slangklämma, så har jag inget att gnälla om.

Jag frågade en försäkringskille en massa om genomföringar. Hans bestämda uppfattning var att i en majoritet av båtarna sitter de 30 år gamla slangarna med endast en slangklämma.

Men, genomföringar mm är ytterst sällan en orsak till att båtar sjunker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min personliga erfarenhet är att de flesta har två slangklammer, oftast med snäckskruvarna bredvid varandra.

Men som du skriver, slangarna är lika gamla som båten, trots detta har jag inte varit med om att någon sprungit läck av denna anledning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog många som har dubbla slangklämmor men bara "hunnit" montera en....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

15 timmar sedan, bhemac säger:

Jag frågade en försäkringskille en massa om genomföringar. Hans bestämda uppfattning var att i en majoritet av båtarna sitter de 30 år gamla slangarna med endast en slangklämma.

Men, genomföringar mm är ytterst sällan en orsak till att båtar sjunker.

I Finland besiktigas båten i allmänhet årligen pga att det ger dig rabatt på försäkring samt är en förutsättning för medlemskap i segelförening. En förutsättning för godkänd besiktning är att alla slangar under vattenlinjen har dubbla slangklämmare och att snäckskruvarna ligger på motsatta sidor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...