RobinArvid 1 Postad 27 November , 2017 Hej. Då jag inte har värme i utrymmet där jag är och renoverar så undrar jag om det är någon som har tips på brandsäkra värmefläktar? Sådana som man vågar lämna över natten. Även efter plast och målningsarbeten. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 27 November , 2017 Värmekabel är brandsäker. De flesta moderna värmefläktar är nog brandsäkra. Lämpligast är nog fläktar eller element avsedda för våtutrymmen, där är all el kapslad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 962 Postad 27 November , 2017 (redigerade) 15 minuter sedan, RobinArvid säger: ,Hej. Då jag inte har värme i utrymmet där jag är och renoverar så undrar jag om det är någon som har tips på brandsäkra värmefläktar? Sådana som man vågar lämna över natten. Även efter plast och målningsarbeten. Mvh Finns speciella värmefläktar tre fas för stallutrymmen, noga med att de är godkända för just dammiga miljöer. Skulle du få en brand så blir inte försäkringsbolaget glada om du använt fel fläkt, Fläkten ska vara kapslad och uppfylla viss ip standard. Vi körde värmefläkt ibland i gamla ladugården då länsförsäkringar kom på besök, han dök på fläkten genast och hade en lång föreläsning om fläktar. Våran uppfyllde kraven kan jag tillägga. Granngården och sådana firmor som jobbar mot dammiga miljöer har i regel sådana fläktar som uppfyller kraven att tillgå. De är något dyrare, men ska du vara på säkra sidan kolla först med ditt f-bolag vad de kräver. Börja där sedan lär du kolla runt var den ip standarden finns. Vet inte om jula biltema etc har sådana att tillgå. Köper du på lantmännen typ eller liknade butiker kostar de säkert mer, men då har du å andra sidan en fläkt som håller i en evighet. Våran alfa laval är då bortåt 20 år och har snurrat många kalla vintrar, idag tjänstgör den i fruns stall, dagtid. Redigerad 27 November , 2017 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 103 Postad 27 November , 2017 Det finns många grenar på den frågan.... Fläktens klassning har redan avhandlats på ett tydligt sätt. Sen är det fläktens placering i utrymmet så att det inte blir för varmt på något brännbart ställe. Det brukar de flesta kunna kolla med handpåläggning. (Se förresten till att fläkten står stadigt så den inte välter.) En ofta bortglömd risk med värmefläktar är elkabeln. En värmefläkt tar en hel del effekt och står på under lång tid. En för klen kabel kan efterhand bli varm så att isoleringen bränns bort och den blottlagda ledaren antänder underlaget. Den risken skyddar inte säkring eller JFB mot. Det är varken kortslutning eller för stor belastning på kabeln i det fallet. Många billiga skarvsladdar har rätt klena ledare, det är därför de är billiga. En kabelrulle där inte hela kabeln är avrullad blir varm inne i rullen. Det varnas ibland på rullen att all kabel ska rullas av men hur många läser den varningen... En välanvänd skarvsladd kan ha brutit av ett antal trådar i en ledare så att trådarean inte är vad den var när kabeln var ny. Då kan det bli punktöverslag och kabelbrand. Fastskruvningen av ledaren i stickkontakt eller eluttag kan ha börjat bli glapp efter längre tids användning. Det kan ha fungerat i flera år med lägre effekter men inte med en effektkrävande elfläkt under lång tid. Samma resultat - överhettning och brandrisk. (En kompis höll på att bränna ner kåken p.g.a. en dåligt åtdragen förbindning i en eldosa bakom en garderob. Det hade fungerat i många år men när han bytte tvättmaskin som var på högre effekt så började det osa bränt... Han hann bryta i elcentralen innan det blev öppen brand. Eldosan var helt nersmält. Ren tur att de inte var ute i trädgården medan tvättmaskinen gick.) Förr så förtennades ofta änden på en ledare innan den stoppades in i elkontakten och skruven drogs åt. Problemet var att lödtenn efter ett tag flyter ut och det blir glapp i skruvförbindningen. Numera förtennas inte ledare av den orsaken. Ibland kan man se klämda hylsor om ledningsänden och de medför inte samma problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 198 Postad 27 November , 2017 En vanlig kupefläkt är rimligt säker. Men jag skulle ändå försöka låta bli i möjligaste mån. Kör fläkten sent, starta den tidigt, om du har båten nära. Alltid testa vilken värme ett visst effektläge faktiskt ger efter lång tid innan jag ev lämnar den osv. Det kan bli förvånansvärt varmt efter ett tag, samtidigt som det inte behöver bli så varmt alls för att du ska kunna jobba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 27 November , 2017 59 minuter sedan, Lintott säger: Problemet var att lödtenn efter ett tag flyter ut och det blir glapp i skruvförbindningen Det var ett problem men det största problemet var att kablarna fixades på "skyddade verkstäder". De inte alltid så motiverade medarbetarna höll kabeländarna för länge i lödgrytan så att tennet kröp flera cm in i kabeln, ibland förbi dragavlastningen. Men det var inte politiskt korrekt att berätta detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 28 November , 2017 En sådan här fungerar bra https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-2kw-230v-ip44-9441218-varmeflakt IP44 klassad dvs Sprutsäker/Sköljtätt. Ska den vara helt dammsäker ska det vara IP65 men då blir det genast betyligt dyrare. I ett snickeri krävs denna klassning. Men, slipar man mycket så stäng av fläkten, det blir ändå så otrevligt med en fläkt som blåser runt dammet. Jag har kört den översta i massor av år. Min har fläkt som går hela tiden, termostaten reglerar bara värmeelementet. Den har också 100/2000W effekt, oftast räcker 100W. Det finns liknade men då IP24 klassade, jag tycker det är värt att lägga till 200 kr för IP44. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser